• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163386
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9rljY
+
-

درگیری تازه مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان

2 کشور همسایه همچون سال گذشته، در روزهای اخیر بر سر مناطق مرزی درگیر شده‌اند

آسیا
درگیری تازه مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان

در تازه‌ترین درگیری مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان، یک مرزبان تاجیک کشته و 3نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش یورونیوز، درگیری در نزدیکی پاسگاه مرزی کخ، نزدیک روستای واروخ در شمال شهر اسفره تاجیکستان رخ داده است.
طرفین یکدیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند. مرزبانی قرقیزستان تا‌کنون تلفات جانی از این حادثه گزارش نکرده است. بنا بر اعلام 2کشور، فرماندهان گارد مرزی و مسئولان محلی در مورد این حادثه در حال گفت‌وگو هستند. حدود 2هفته قبل هم یک درگیری دیگر میان مرزبانان 2کشور رخ داده بود که طی آن ۲ مرزبان قرقیزستان زخمی شدند.
5ماه قبل، مرزبانان 2کشور درگیری شدیدی داشتند که چندین کشته و زخمی به جا گذاشتند. پس از این برخورد بود که 2کشور همسایه توافق کرده‌ بودند نیروهای خود را از منطقه مورد مخاصمه خارج کنند، گشتزنی‌های مرزی را هماهنگ سازند و تردد امن در یک کریدور مشخص را تضمین کنند.
سال گذشته نیز 2کشور درگیر یک تقابل خونین مرزی شدند که به‌مدت یک هفته ادامه داشت. به‌گفته دولت قرقیزستان، خشونت‌ها و درگیری‌های مرزی میان 2کشور ۳۴ کشته و ۱۲۰ زخمی در میان سربازان و غیرنظامیان قرقیزستان به جای گذاشته است. شمار شهروندان غیرنظامی قرقیز که در این درگیری‌ها کشته شده‌‌اند به‌گفته بیشکک ۳۱ نفر بود. این درگیری، خونین‌ترین رویارویی نظامی دو طرف طی 3دهه گذشته بوده است. دولت تاجیکستان اما شمار تلفات خود را اعلام نکرد و 2 همسایه پس از چند روز اعلام آتش‌بس کردند.
تنش‌ها بین این دو جمهوری فقیر شوروی سابق پیش از این بارها تکرار شده است. ادعاهای مرزی و به‌ویژه تلاش برای دسترسی به منابع آبی و زمین‌های حاصلخیز در منطقه حساس مرزی و نیز مالکیت زمین‌های واقع در دره کشاورزی فرغانه مهم‌ترین بخش از اختلافات ارضی 2کشور را تشکیل می‌دهد. تاجیکستان و قرقیزستان حدود ۹۸۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که بخش‌های زیادی از این مرز از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آسیای میانه علامت‌گذاری و مشخص نشده‌ است؛ موضوعی که باعث ایجاد تنش‌های قومی مکرر در تلاش برای دستیابی به منابع آب و کشاورزی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید