• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163363
+
-

قیمت بالای میوه‌های فصل در مغازه‌های سطح شهر بیشتر اقشار را برای خرید با مشکل مواجه کرده است

دشواری‌های پرکردن سبد میوه

قیمت بالای میوه‌های تابستانه حرف جدیدی نیست؛ طبیعی است که این نوع میوه‌ها به‌دلیل نداشتن قابلیت انبارشدن و نیاز به سردخانه، حساسیت بالایی دارند و همین عامل قیمت آنها را در مقایسه با میوه‌های سخت‌جانی مثل سیب و پرتقال بالاتر می‌برد. اما در یکی‌دو سال اخیر قیمت میوه‌های فصل گرما به قدری بالا رفته که بخش زیادی از مردم قدرت خرید کیلویی آنها را از دست داده‌اند. در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تابلوی قیمت میوه‌ها رقم‌های بسیار بالایی را نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان گفت قیمت‌های نوبرانه است.  مشاهدات میدانی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت‌هایی مثل گیلاس کیلویی 180هزار تومانی، انجیر 135هزار تومانی، زردآلوی 90هزار تومانی و انگور 85هزار تومانی را نشان می‌دهد و مردمی که یا از کنار سینی این میوه‌ها بدون خرید می‌گذرند یا فقط چند «دانه» زردآلو و یک «مشت» گیلاس در کیسه‌های خرید می‌ریزند. انتخاب بیشتر مردم از میوه‌های تابستانه به سمت هندوانه، خربزه و طالبی رفته که البته آنها هم در یک ماه اخیر افزایش قیمت داشته‌اند. هر کیلو خربزه و طالبی به 19هزار تومان رسیده در حالی‌ که قیمت این میوه‌ها در ابتدای فصل عرضه نهایتا کیلویی 15هزار تومان بود. هندوانه هنوز با قیمت کیلویی 11هزار تومان ارزان‌ترین میوه محسوب می‌شود اما باید برای خرید یک عدد هندوانه متوسط حداقل 60هزار تومان هزینه کرد. هلو و شلیل و آلبالو هم که هنوز هیچ جا ارزان تر از 60هزار تومان عرضه نشده‌اند. این در حالی است که قیمت عمده‌فروشی میوه در میادین اصلی نشان می‌دهد نرخ‌های کنونی در خرده‌فروشی‌ها زیادی بالاست و کاهش این شکاف قیمت نظارتی دقیق‌تر را می‌طلبد.

قیمت گیلاس می‌شکند
گیلاس هم‌اکنون گران‌ترین نوبرانه فصل است. قیمت این میوه پرطرفدار در ارزان‌فروش‌ترین مغازه‌های سطح شهر هم از 150هزار تومان پایین‌تر نیست، اما به‌گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران قیمت این میوه از دیروز پایین آمده است. مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت عرضه و قیمت میوه‌های فصل گفت: هم‌اکنون گیلاس، آلبالو، زردآلو، شلیل و هلو همه به وفور در دسترس است و به‌ویژه درباره گیلاس محصول لواسان، ارومیه، مشهد و فیروزکوه به بازار رسیده که باعث شده قیمت عمده‌فروشی روز سه‌شنبه از 100هزار تومان به 60هزار تومان کاهش یابد.  به‌گفته او گیلاس تکدانه با قیمت کیلویی 60هزار تومان و گیلاس معمولی با قیمت 30هزار تومان به فروش رفت که با احتساب 35درصد سود خرده‌فروشی، باید قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به زیر 100هزار تومان کاهش یابد. دارایی‌نژاد درباره جزئیات قیمت دیگر میوه‌های فصل نیز گفت: روز سه‌شنبه آلبالو از 15 تا 30هزار تومان، زردآلوی ممتاز 50هزارتومان و زردآلوی معمولی تا 20هزار تومان، هلو از 8 تا 20هزار تومان برای هلوی ممتاز و شلیل سوپر درجه یک از 50 تا 60هزار تومان در عمده‌فروشی قیمت داشته است.  رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران درباره نوسان قیمت طالبی و خربزه نیز به عرضه بیشتر این میوه‌ها از مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: الان طالبی از 8 تا 12هزار تومان در میدان فروخته شده، اما طالبی کاشان و برخی مناطق دیگر تا زمانی که طالبی ساوه به بازار بیاید پاسخگوی بازار است اما خربزه بذر مشهدی هنوز از مشهد به‌دست نیامده و هم‌اکنون از شیراز تامین می‌شود که با رسیدن محصول مشهد قیمت هم پایین‌تر می‌آید.

صادرات؛ دلیل 40هزار تومانی شدن فلفل سبز
اما میوه‌ها تنها محصولاتی نیستند که افزایش قیمت داشته‌اند. اخیرا بعضی از محصولات جالیزی مثل گوجه، بادمجان، سیب‌زمینی و فلفل دلمه هم بر قیمتشان افزوده شده که درباره این مورد آخر یعنی فلفل دلمه قیمت در مغازه‌ها تا 39هزار تومان هم بالا رفته است. رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران درباره قیمت بالای فلفل دلمه سبز گفت: فلفل دلمه موجود در بازار از نوع گلخانه‌ای است و به همین دلیل قیمت آن برای مصرف‌کننده بالاتر ازانواع معمولی است، اما بخشی از این گرانی هم به صادرات 50 تا 60درصدی این محصول برمی‌گردد؛ هم‌اکنون فلفل درجه یک درب گلخانه کیلویی 30 تا 35هزار تومان برای صادرات خریداری می‌شود.  با این حال ‌دارایی‌نژاد از کاهش قیمت این محصول با عرضه فلفل غیرگلخانه‌ای اکثر نقاطی که کشت زمینی این محصول را دارند، خبر داد و افزود: از هفته آینده فلفل مناطقی مثل جلفا، اصفهان، یزد و ورامین به‌دست می‌آید و قیمت‌ این محصول کاهش خواهد داشت. گوجه و بادمجان هم از دیگر محصولات جالیزی بودند که در ماه‌های گذشته قیمت نسبتا بالایی داشتند. دارایی‌نژاد، قیمت بالای بادمجان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر را تنها مربوط به بعضی از ارقام این محصول دانست و گفت: بادمجان انواع مختلفی دارد اما در میدان اصلی تره‌بار تهران این محصول بین کیلویی 9 تا 15هزار تومان به فروش می‌رسد که بادمجان قلمی بالاترین قیمت یعنی 15هزار تومان را دارد و اگر در خرده‌فروشی‌ها بالاتر از 20هزار تومان فروخته می‌شود باید دلیل آن را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

 گوجه بالای 14هزار تومان گرانفروشی است
در زمینه گوجه هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد. گوجه کازرون در حال عرضه به بازار است، از اول تیرماه هم گوجه ورامین به بازار می‌آید و از 20تیرماه نیز محصول دشت قزوین در تهران عرضه خواهد شد که از آنجایی که همگی زمینی و غیرگلخانه‌ای هستند، عرضه انبوه این محصولات قیمت را تا حدودی کاهش خواهد داد. به‌گفته دارایی‌نژاد، گوجه درجه2 روز سه‌شنبه در میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران به کارخانه‌های رب‌سازی با قیمت 5 تا 5.100تومان فروخته شده، گوجه معمولی 7هزار تومان و گوجه درجه یک با قیمت 10هزار تومان به فروش رسیده که با احتساب با 35درصد افزایش قیمت خرده‌فروشی، گوجه در مغازه‌های سطح شهر باید نهایتا 13.500 تا 14هزار تومان قیمت بخورد، نه 18هزار تومانی که امروز در بعضی از مغازه‌ها شاهد آن هستیم. در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران قیمت هر کیلو فلفل دلمه ۳۳ تا ۳۵هزار تومان، کدو ۲۰هزار تومان، بادمجان ۲۷هزار تومان، سیب زمینی ۱۸هزار و ۹۰۰تومان، پیاز ۱۱هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۱۷هزار و ۹۰۰ تا ۱۸هزار تومان، زردآلو ۹۹هزار تومان، شلیل ۹۵هزار تومان، جانا ۱۹هزار تومان، موز ۳۷هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۱۶هزار تومان، پرتقال ۱۹ تا ۲۴هزار تومان، گیلاس ۱۵۹هزار تومان، آلبالو ۵۰هزار تومان، انگور ۸۹هزار تومان، کاهو ۱۴هزار تومان، توت‌فرنگی ۸۵ تا ۸۸هزار تومان، هلو ۶۰ تا ۷۰هزار تومان و طالبی ۲۲هزار تومان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید