• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163341
+
-

میزخبر/ دانش‌آموزان واکسن کرونا بزنند

رئیس کمیته راهبردی مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت می‌گوید دانش‌آموزان پیش از ورود به مدرسه، واکسن کرونا بزنند

روز گذشته برای چهارمین‌بار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، موارد فوت کرونا روی عدد یک قرار گرفت؛ هر چند که تنها در 13روز گذشته، 2روز، بدون فوتی کرونا به ثبت رسید و مجموعه این اقدامات سبب شد تا پیشنهاد حذف ماسک براساس رنگ‌بندی شهرها از سوی کمیته علمی کشوری مقابله با کرونای وزارت بهداشت مطرح شود.
هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را مصوب نکرده، با این حال از آغاز روند نزولی ابتلا و فوت کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌طور مشخص ماسک هم کاهش قابل‌توجهی داشته است. درحالی‌که در بسیاری از کشورها، موارد ابتلا به کرونا با زیرسویه‌های اومیکرون در حال افزایش است و در آینده خطر شیوع این زیرسویه‌ها در کشور وجود دارد، اما به‌گفته مسعود یونسیان، رئیس کمیته راهبردی مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت و متخصص اپیدمیولوژی، یک‌چهارم افراد که در میان آنها کودکان هم قرار دارند، هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند و یک‌سوم هم واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند. او به همشهری می‌گوید واکسیناسیون کودکان علیه کرونا، اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این افراد اگر هم خودشان، گرفتار نوع وخیم این بیماری نشوند، می‌توانند ناقل باشند و بیماری را در جامعه منتقل کنند؛ بنابراین توصیه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونای وزارت بهداشت هم تزریق واکسن به این گروه سنی است. البته هنوز این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌طور رسمی اعلام نشده است.
او می‌گوید: «توصیه به تزریق واکسن برای تمام جمعیت است که کودکان هم در میان آنها قرار دارند. به هر حال وضعیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم به‌دلیل تزریق واکسن و ایمنی طبیعی است که به‌دلیل ابتلا به کرونا در جمعیت بالای کشور، ایجاد شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه مدت زمان قابل‌توجهی از واکسیناسیون عمومی گذشته، افرادی که در گروه‌های حساس قرار می‌‌گیرند، با شیوع زیرسویه‌های کرونا می‌توانند منجر به رقم خوردن پیک جدیدی از کرونا شوند که کودکان هم در همین گروه قرار می‌گیرند.»
براساس اعلام یونسیان، تزریق واکسن کرونا برای کودکان بسیار کم‌عارضه است و اجباری هم برای تزریق به این گروه سنی وجود ندارد، اما توصیه کلی به واکسیناسیون این گروه است که اغلب آنها هم دانش‌آموز هستند و با حضور در مدارس می‌توانند ناقل باشند؛ آن‌هم در شرایطی که تا مهرماه، ایمنی جمعی کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند شرایط خطرناک‌تر از حالا شود.

بازماندگی از تحصیل بخشی از دانش‌آموزان استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌گوید در طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان، موارد با نیاز ویژه شناسایی می‌شوند، اما اول مهر ماه سرکلاس نمی‌آیند. حمیدطریفی حسینی، با اعلام این موضوع به ایلنا، توضیح می‌دهد که در قالب همین طرح، در تلاش هستند تا این دانش‌آموزان را شناسایی کرده و دلیل مراجعه‌نکردن این کودکان به مدرسه را بررسی کنند:« باید ببینیم آیا والدین فرزندشان را به بیرون از مدرسه و مراکز بهزیستی می‌برند یا در خانه نگهداری می‌کنند؟ دانش‌آموزی که ویژگی آموزش‌پذیری دارد باید در مدرسه حاضر شود و مثل بقیه دانش‌آموزان درس بخواند و برنامه اصلی ما همین پوشش حداکثری است.»
طریفی‌حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان از آن دسته دانش‌آموزان استثنایی و دارای آسیب که به کلی بازمانده از تحصیل هستند یا به هر دلیل خانواده، آنها را در هیچ مدرسه‌ای ثبت‌نام نکرده‌اند، آماری دارد؟ توضیح می‌دهد:« قطعا تعدادی دانش‌آموز با این شرایط داریم. همین برنامه که در رابطه با پوشش حداکثری کودکان استثنایی داریم، این افراد را درنظر دارد. بنابر دلایل مختلف ممکن است شرایط خانوادگی دانش‌آموز استثنایی به‌صورتی باشد که از نظر فرهنگی راضی نشوند فرزندشان را از خانه بیرون بیاورند یا در برخی موارد مشکلات تردد و رفت‌وآمد وجود داشته باشد که موجب چنین تصمیمی شده است که ما برای همین سرویس ایاب و ذهاب رایگان برای دانش‌آموزان قرار داده‌ایم تا آنها از در منزل تا در مدرسه آورده شوند بنابراین آن چیزی که ما باید فراهم کرده باشیم را فراهم کرده‌ایم.»
او در ادامه به وضعیت سختی کار معلمان مدارس استثنایی اشاره می‌کند و می‌گوید:«معلمان دانش‌آموزان استثنایی سقف امتیازی دارند که هم‌اکنون ۱۵۰۰ است و یک مبلغی هم بابت این امتیاز روی حکم معلمان می‌آید. ما دنبال این هستیم تا قانون مربوط به فوق‌العاده خاص معلمان مدارس استثنایی که به واسطه آن، زمانی حقوق آنها نسبت به معلمان عادی خیلی متفاوت بود و بعضا تا ۵۰درصد هم تفاوت حقوقی داشتند، احیا شود.» او به لغو برخی قوانین اشاره می‌کند:« قانون مدیریت خدمات کشوری زمانی خیلی از قوانین قبلی را لغو کرد و ما توانستیم به‌تدریج برخی از امتیازات مالی همکاران را به سازمان برگردانیم، اما بخشی از آن باقی ماند. دریافت حق سختی کار برای معلمان دانش‌آموزان استثنایی نیز یکی از آن بخش‌هایی است که در این سال‌ها مغفول مانده است.»
به‌گفته او، قرار است امتیاز سختی کار که هم‌اکنون 1500 است را به سقف 3 تا 4هزار برسد. پیش‌بینی می‌شود درصد مناسبی به حقوق همکاران اضافه شود. براساس اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش، هم‌اکنون، حدود 70دانش‌آموز معلول شدید جسمی - حرکتی وجود دارد که از طریق وسایل الکترونیک و به‌صورت آموزش مجازی، آموزش‌ها را دریافت می‌کنند. این آموزش‌ها متناسب با سطح توانایی آن‌هاست و از تحصیل محروم نمی‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید