• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163269
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OYO6B
+
-

هشدار درباره عبور از خطوط قرمز ایران

سخنگوی دولت: خط قرمز جمهوری اسلامی، امنیت شهروندانش است و در این مسیر هر اقدامی نیاز باشد، انجام خواهد شد

هسته‌ای
هشدار درباره عبور از خطوط قرمز ایران

 اقدام متقابل ایران در قطع‌کردن دوربین‎های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی‎اتمی نشان داد «صبر راهبردی» جمهوری‎اسلامی تا ابد ادامه نخواهد داشت؛ اقدامی که در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام انجام شد و این پیام روشن را برای طرف‎های غربی ارسال کرد؛ اینکه عبور از خطوط قرمز ایران ممکن است تبعات جبران‎ناپذیری به‎همراه داشته باشد.
به‎گزارش همشهری، پاسخ‎های قاطع تهران به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان نیز نمودی از این واقعیت است که عبور از خطوط قرمز جمهوری‎اسلامی توان سنگینی به‎همراه خواهد داشت؛ توانی که صهیونیست‎ها در روزهای اخیر بخش کوچکی از آن را لمس کرده‎اند.
«هدف قراردادن 2مرکز آموزشی موساد و اطراف کنسولگری آمریکا در اربیل» در 22اسفندماه سال1400 و نیز «درهم کوبیدن مواضع گروه‌های تروریستی در اربیل با حملات توپخانه‌ای» در 21اردیبهشت‌ماه سال‎جاری نشان داد صبر راهبردی جمهوری‎اسلامی در برابر تنش‎آفرین‌های رژیم صهیونیستی رو به‎پایان است و آنها باید در انتظار توان سنگینی برای بحران‌زایی‌های خود باشند.
برهمین اساس هم بود که دیروز سخنگوی دولت در گفت‎وگو با رسانه‎ها تأکید کرد خط قرمز جمهوری اسلامی، امنیت شهروندانش است و در این مسیر هر اقدامی نیاز باشد، انجام خواهد شد. علی بهادری‎جهرمی به این موضوع هم اشاره کرد که ذات رژیم غاصب صهیونیستی مبتنی بر تروریسم، ظلم و حق‌کشی بوده و ادامه حیاتش هم مبتنی بر همین ذات تروریستی است. وی از نهادهای بین‌المللی هم خواست موضع‌‌گیری روشنی در قبال چنین ماهیت غیرمشروعی داشته باشند و عملکرد شفافی نسبت به اقدام‎های غیرقانونی و تروریستی چنین رژیمی به‌عمل آورند تا سایه آثار و اقدام‎های مخرب این رژیم منحوس از منطقه برطرف شود.

گروسی: هنوز فرصت برای دیپلماسی هست
در این میان اقدام‎های «قاطع» و «متناسب» ایران در واکنش به تحرکات ضدایرانی آژانس بین‌المللی نیز پیام روشنی برای مقام‎های این نهاد بین‎المللی داشت؛ اینکه حرکت درچنین مسیری زمینه‎ساز بی‎اعتمادی هرچه بیشتر ایران به آژانس و کمرنگ‌شدن همکاری‎های دوجانبه را به‎همراه خواهد داشت.
درچنین شرایطی هم بود که مدیرکل آژانس، که صحنه‎گردان تحرکات ضدایرانی اخیر در شورای‎حکام محسوب می‎شود، در گفت‎وگوی اخیرش با شبکه «بی‌بی‌سی» با بیان اینکه هنوز فرصت برای دیپلماسی وجود دارد، تأکید کرد امیدوارم بتوانیم با ایران گفت‌‎وگو کنیم. رافائل گروسی که اقدام‎های تخریبی او در شرایط کنونی همکاری‎های تهران و آژانس را تحت‎تأثیر قرار داده، گفت: وقتی ایران دسترسی‌ها را محدود کند و قرار باشد توافق هسته‌ای احیا شود، شرکای توافق نیاز به یک مبنای کار دارند، آنها باید بدانند ایران چه چیزی در اختیار دارد و چه چیزی ندارد تا درخواست راستی‌آزمایی کنند. اگر این را در اختیار نداشته باشند، رسیدن به یک توافق ازنظر فنی غیرممکن می‌شود یا می‌توان توافقی داشت که مبتنی بر هیچ اطلاعاتی نیست و فکر می‌کنم چنین اتفاقی نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه امیدواریم امکانی برای استمرار فعالیت‎های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس وجود داشته باشد، ادامه داد: ما باید با ایران بنشینیم و صحبت کنیم. باید خیلی زود این کار را انجام دهیم تا دوباره وضعیت را بررسی کنیم. آنها می‌دانند که مدیرکل آژانس آماده این کار است.
گروسی ضمن تأیید این موضوع که «ایران شفاف‌ترین و صلح‌آمیزترین برنامه هسته‌ای را دارد»، افزود: ایران شاید کشوری باشد که بیشترین بازرسی در برنامه هسته‌ای آن به‎عمل می‌آید، این صحت دارد، اما ما الان فرصت پرداختن به اینها را نداریم؛ ما می‌خواهیم آینده را بررسی کنیم.

صهیونیست‎ها اعتبار آژانس را به سخره گرفته‎اند
مواضع متناقض اخیر مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی درحالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست‎خبری دیروز خود با بیان اینکه تصویب قطعنامه ‌علیه ایران در شورای‎حکام ضربه بدی به اعتبار این نهاد بین‌المللی محسوب می‎شود، تأکید کرد که پاسخ ایران به این قطعنامه «قاطع» و «متناسب» بوده‎است.
سعید خطیب‌زاده با اشاره به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در تحرکات ضدایرانی اخیر آژانس بیان کرد: ما با یک رژیم یاغی در این منطقه روبه‌رو هستیم که بیشترین رفتارهای یاغی‎گرایانه، تروریستی، مداخله‌جویانه، جنگ‎طلبانه و قانون‎گریزانه را در نظام بین‎الملل به منصه‎ظهور گذاشته‎است. رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‎الملل را به سخره بگیرد و همه این کارها با حمایت و چک سفید امضای برخی کشورها انجام شده ‎است.
وی با تأکید بر اینکه اکنون اعتبار آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی ازسوی کارگزاران خود این ساختار به سخره گرفته شده‎است، به سفر اخیر گروسی به سرزمین‎های اشغالی اشاره و از اینکه مدیرکل آژانس، این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون‎گریزی قرار داده‎است، ابراز تأسف کرد.
خطیب‎زاده قطعنامه آژانس را «کاملا سیاسی» و «طراحی شده» ارزیابی و تأکید کرد که این قطعنامه در مسیر توافق‌شده میان ایران و آژانس خلل ایجاد کرده‎است؛ موضوعی که «تغییر لحن»، «تغییر گفت‎وگو» و «تغییر واژه‎ها» ازسوی مدیرکل آژانس در پارلمان اروپا، تأییدکننده «دستورپذیری از یک مرکز» به‎حساب می‌آید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به این نکته هم اشاره کرد که هرچقدر آنها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده‎است، اما در شرایط کنونی ضرورتی بر ارائه قطعنامه نبود؛ «همه دوربین‌های پادمانی سرجایش است و اقدام‎های ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و جمهوری‎اسلامی جزو پادمان است.»

توافق در دسترس است، اما...
خطیب‌زاده درباره تأثیر تحولات اخیر بر روند گفت‎وگوهای هسته‎ای نیز گفت: آنچه جمهوری‎اسلامی ایران در کاهش تعهدهای برجامی خود انجام داده‎، در پاسخ به اقدام‎های طرف مقابل بوده‎است. اگر فردا در وین توافق انجام شود، همه اقدام‎های ایران برگشت‎پذیر خواهد بود، اما فشارهایی که بر مردم ایران تحمیل کردند، برگشت‎ناپذیر است.
وی گفت: توافق در دسترس و ممکن است، اگر آمریکا 2 کار کند؛ نخست اینکه از این توهم اهرم‎سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرد به تعهدهای خود ذیل برجام و قطعنامه‌۲۲۳۱ برگردد. دراین صورت همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.
اذعان همه طرف‎های حاضر در گفت‎وگوهای احیای توافق هسته‎ای سال2015 به اینکه با وجود تنش‎های اخیر، دستیابی به توافق در وین همچنان امکان‎پذیر است، در شرایطی مطرح می‎شود که آمریکایی‎ها اصرار دارند همچنان به اقدام‎های خصمانه خود علیه ایران ادامه دهند و چشم‎انداز توافق را تیره‎تر از قبل کنند.
با توجه به چنین رویکردی هم بود که یکی از حساب‌های توییتری وابسته به وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای این کشور درباره نیروهای قدس سپاه پاسداران، اعلام کرد: «برای افرادی که اطلاعاتی درباره سپاه پاسداران بدهند تا ۱۵میلیون دلار، جایزه درنظر گرفته‌ایم.»

مکث
مهم‎ترین مواضع دستگاه دیپلماسی

واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به اقدام‎های ضدایرانی آژانس بین‎المللی انرژی‎اتمی درحالی بود که نشست‎خبری دیروز خطیب‎زاده دربرگیرنده موضع‎گیری‎های مهم دیگری ازسوی دستگاه دیپلماسی کشور بود که ‌‌بخشی از آنها را در ادامه می‎خوانید:
    ایران با رویکرد منطقه‌ای به‎دنبال حل پدیده گردوغبار است. پیوستگی محیط‌زیست در کل منطقه وجود دارد. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است و قطعا جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.
   اینکه مبادلات خودمان را به‎غیر از دلار انجام دهیم، همواره در دستورکار ایران بوده‎است و تلاش می‌کنیم از دلار فاصله بگیریم و تنها پیشنهاد ایران نیست، بلکه پیشنهاد چین و روسیه هم بوده‎، ولی اصل ایده در دستورکار ما بوده‎است.
   سه‎شنبه وزیر امورخارجه پاکستان در تهران خواهد بود، رئیس‎جمهور ترکمنستان هم به ایران می‌آید و رئیس مجلس ارمنستان نیز درهفته‎جاری عازم ایران است.
   اینکه سپاه پاسداران، کابوس یاغیان، متجاوزان به کشورهای منطقه باشد، باعث افتخار جمهوری‎اسلامی است و قطعا سپاه پاسداران به‎دلیل برقراری امنیت در منطقه، مورد خشم و نفرت یاغیان قرار می‌گیرد.
   عملیات اخیر در اربیل اقلیم کردستان عراق علیه عناصر یک رژیم یاغی، جراحی کوچکی بود که به‌طور دقیق به هدف اصابت کرد. به دوستان‌مان در عراق توصیه می‌کنیم مراقبت کنند مرزهای جغرافیایی و کشورشان مورد سوءاستفاده طرف‌های یاغی برای اقدام‎های ضدامنیتی علیه مردم ایران قرار نگیرد و بیش از آنچه بخواهند به آنها اطلاعات داده شده‎است.
   درباره انتشار عکس‎های سفارت روسیه در تهران نباید دچار خود‌تحقیری شویم. اگر به عکس‌های سفارت ایران در روسیه هم نگاه کنید، می‌بینید مقام‎های نظامی، امنیتی و وزرای روسیه در صف می‌ایستند تا به سفیر ایران دست بدهند. کار دیپلمات همین است. گفتمان جمهوری اسلامی ایران «نه شرقی، نه غربی» و «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و توانمندسازی ملت ایران و غرور ایران است.
   هیچ هواپیمایی از جمهوری اسلامی ایران که متعلق به شرکت‎های ایرانی باشد، توقیف‌نشده ‎است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید