• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163255
+
-

منطق 2 در برابر یک

یادداشت
منطق 2 در برابر یک

حسن رشوند‌؛ دبیر گروه سیاسی

با رصد اتفاق‎های این چند ماه به‎درستی می‎توان فهمید که متناسب با رفتارهای طرف مقابل، نوع رفتار ایران نیز کاملا تغییر کرده‎است. در این تغییر رفتار، اگر دشمن از عقلانیتی برخوردار بود، می‎توانست بفهمد که برداشت‎های ذهنی نسبت به رفتار قابل پیش‎بینی مسئولان ایران با گذشته کاملا فرق داشته و قرار نیست همواره در بر همان پاشنه‎ای بچرخد که در دوره‎هایی می‎چرخیده ‎است.
دشمنی که تصور می‎کرد با شهادت سردار سلیمانی، ایران دچار خلأ تصمیم‎گیری برای پاسخ قاطع و راهبردی شده‎است به یک‎باره در کمتر از 3روز با پاسخ محکم موشکی ایران در «عین‎الاسد» مواجه شد، اما چون دولت گذشته را فاقد قدرت تصمیم‎گیری و برخورد مداوم می‎دانست، در طول این مدت با همان تصور ذهنی غلط خود، بعضا در حوزه‎های سیاسی و امنیتی مزاحمت‎هایی را برای کشورمان ایجاد کرد.
این درحالی بود که دولت سیزدهم روی ‎کار آمده بود و آنها باید به این درک می‎رسیدند که همگرایی بخش‎های مختلف نظام، انرژی متراکمی را برای هرگونه پاسخ در حوزه تصمیم‎های سیاسی یا اقدام‎های نظامی و امنیتی فراهم کرده‎است. اگر به چند اقدام دشمن در طول همین یکی، ‎دو ماه اخیر و پاسخ ایران به آنها توجه شود، می‎توان فهمید که شرایط امروز با یک‎سال پیش کاملا فرق کرده‎است.
1-اواخر اسفندماه سال‎گذشته بود که حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، صورت گرفت؛ عملیاتی که با شلیک ۱۲موشک بالستیک دوربرد به پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه اربیل که درواقع 2مرکز آموزشی موساد در اقلیم کردستان بود، انجام شد و سپاه پاسداران رسما بیانیه داد که هدف از انجام این حمله موشکی، وجود مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در حوزه نفوذ و نزدیکی آن به مرزهای کشورمان و برخی اقدامات جاسوسی آنها از کشورمان بوده‎است. از این اقدام موشکی سپاه، آن‎هم حمله به مرکز آموزشی موساد در نزدیکی مرزهای ایران، آنها می‎توانستند بفهمند با ورود به سال جدید معادله امنیت در منطقه عوض شده و پاسخ‎های ایران محکم‎تر از گذشته و بدون تعلل و دستپاچگی خواهد بود.
2-در 26فروردین‎ماه بود که دولت یونان در یک اقدام نابخردانه آن‎هم با دستور مقام‎های کاخ‎سفید یک نفتکش ایرانی را توقیف و نفت آن را به آمریکایی‎ها پیشکش کرد. چند هفته بعد از این اقدام، سپاه پاسداران به تلافی توقیف و دزدی یک نفتکش ایرانی، 2نفتکش یونانی را توقیف کرد. توقیف این نفتکش‎ها ازسوی ایران پیامی قوی به یونان و آمریکا و همه کشورهای متحدان اروپایی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود؛ به این معنا که هرگونه تجاوزی به منافع ایران در آب‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی و در داخل یا خارج از قلمروی این کشور، از این پس پاسخی مستقیم و فوری به‎همراه خواهد داشت و دوران راهزنی دریایی که انگلیسی‎ها در آن حداقل سابقه 200ساله دارند، گذشته است. با توقیف 2نفتکش دربرابر یک نفتکش، همه دانستند که از این پس عدد بارها قابل تکرار شدن خواهد بود که اگر چنین نبود، با دستپاچگی یک دادگاه یونانی حکم به لغو توقیف کشتی ایرانی نمی‎داد. به‎قول دبیر شورای‎عالی امنیت‎ملی کشورمان «تغییر رفتار یونان پس‎از واکنش مقتدرانه ایران، در کنار ده‎ها تجربه دیگر، نشان می‎دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری، چه در برجام، چه در آژانس و چه در سایر عرصه‎ها، اقدام متقابل است.»
3-3کشور اروپایی با حمایت و پشتیبانی آمریکا و همراهی مدیرکل آژانس و خطی که صهیونیست‎ها به آژانس و این کشورها داده بودند، اقدام به تدوین پیش‎نویس قطعنامه‎ای علیه ایران کردند و آژانس هم درنهایت با 30رأی موافق و 2رأی مخالف روسیه و چین و 3رأی ممتنع، این قطعنامه غیرقانونی و متوهمانه را با این پیش‎فرض که ایران را یک‎بار دیگر می‎توان پای‎ میز مذاکره بدون دریافت امتیازی نشاند، تصویب و بلافاصله کشورهای اروپایی بیانیه‎ای را در محکومیت ایران صادر کردند تا کار را از نگاه خود تمام‌شده تلقی کنند.
 اما ناباورانه دیدند که جمهوری‎اسلامی در قبال صدور یک قطعنامه و یک بیانیه سیاسی، 2 اقدام راهبردی انجام داد؛ اولا با برداشتن 2دوربین آژانس، نشان داد آژانس از این پس با چشم ناقص و کم‎سو باید نظاره‎گر فعالیت‎های هسته‎ای ایران باشد؛ چراکه اصولا کشوری که خود داوطلبانه خواستار نصب دوربین‎های یک نهاد ناظر بین‎المللی بوده، می‎تواند هر زمان که احساس کرد که ناظر به‎جای نظارت، ایجاد مزاحمت و سنگ‎اندازی در فعالیت‎هایش می‎کند، این حق را خواهد داشت فعالیت‎های او را محدود یا تعطیل کند. ازسوی دیگر، ایران در مقابل بیانیه صرفا سیاسی کشورهای اروپایی با دستور مسئولان سازمان انرژی‎اتمی، اقدام به راه‎اندازی 2آبشار جدید سانتریفیوژ نسل ir6 کرد تا نشان دهد با هر اقدام غلط غرب و آژانس، میزان غنی‎سازی ایران چندبرابر خواهد شد.
4- فراتر از موضوع هسته‎ای ایران و چالشی که ما با آژانس و غرب داریم، در محیط‎های امنیتی و حوزه‎های نفوذ و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران هم این روزها اتفاقاتی افتاده‎است که چالش‎آفرینان پاسخ لازم را دریافت کرده‎اند. رژیم صهیونیستی با اجیرکردن مزدوران شروری که برای کشتن هر انسان بی‎گناهی در قبال دریافت مبلغ ناچیزی جنایت می‎کنند، پاسداری از این کشور پهناور را جلوی درب منزلش با شلیک چند گلوله به شهادت می‎رسانند، اما از آنجا که اراده کرده‎ایم پس‎از شهادت حاج قاسم هیچ جنایتی از صهیونیست‎ها را بی‎پاسخ نگذاریم، دست توانمند مقاومت، پهپادی را بلند می‎کند و در کردستان عراق که پاتوق سرویس جاسوسی موساد شده، در ازای جان ارزشمند یک پاسدار، جان 2مقام ارشد موساد را می‎گیرد و بار دیگر منطق 2 در برابر یک تکرار می‎شود.
5- محیط داخلی سرزمین‎های اشغالی دچار التهاب شدید می‎شود و جوانان فلسطینی نه در غزه، بلکه درون شهرک‎های صهیونیستی، کرانه باختری، جنین و... دیگر نه با سنگ، بلکه با سلاح گرم دربرابر صهیونیست‎ها صف کشیده‎اند، نوید پیروزی جبهه حق را می‎دهد تا آنجا که «نفتالی بنت» نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف می‎کند «ممکن است اسرائیل 80سالگی خود را نبیند» و این سخن رهبر عزیزمان که در شهریور1394 فرمودند: «رژیم صهیونیستی 25سال آینده را نخواهد دید.» درحال تعبیر شدن است. همه این اتفاق‎ها حاصل مقاومت و به‎کارگیری منطق 2 در برابر یک است. این منطق امروز با عدد2 آغاز شده، اما با هرگونه اقدام ناشیانه و نابخردانه دشمن، تغییر خواهد کرد و چه‎بسا با تعرض‎های دیگر دشمن به منافع کشور از 2، به 10 دربرابر یک تغییر کند؛ یعنی با هر اقدام یا تجاوزی، 10پاسخ دریافت خواهند‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید