مبلغِ اوّل
حمیدرضا محمّدی - روزنامهنگار
از نخستینهایی بود که در ایران، روزنامهنگاری را آکادمیک آموخت و بهکار گرفت، آن هم وقتی که هنوز دانشگاهی و دانشکدهای راه نیفتاده بود تا ارتباطات و روزنامهنگاری آموزش دهد و همه تجربی، روزنامهنگار میشدند. «محسن میرزایی» که صبح یکشنبه، ۲۲خرداد بهسبب کهولت سن و ضعف ناشی از یک عمل جراحی در یکی از بیمارستانهای پایتخت در 90سالگی دار فانی را وداع گفت و آیین تشییع و تدفینش، فردا (چهارشنبه 25خرداد، ساعت 10صبح) در قطعه نامآورانِ بهشت زهرا برگزار میشود، 66سال پیش، یعنی وقتی 30ساله بود، در دوره یکساله آموزش روزنامهنگاری که روزنامه کیهان برگزار کرد، اصول و فنونِ آن را آموخت. او از آخرین بازماندگان آن 20نفری بود که در آن دوره شرکت کردند و نخستین افرادی شدند که روزنامهنگاری را علمی و بعد، عملی فرا گرفتند.
او اهل زنجان بود. 27بهمن امسال ، اگر بینمان مانده بود 90ساله میشد. او درست در زمانی در دوره روزنامه نگاری وارد شد که از دانشسرای عالی در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغالتحصیل شده بود.
اما میرزایی که بیش از 6دهه در مطبوعات ایران قلم و قدم زد، چون مدتی در آمریکا، در واشنگتن، با رسوم تبلیغات آشنا شده بود و نخستین کمپین تبلیغاتی بهمعنای علمی آن را در سال1336 برای روغن نباتی شاهپسند اجرا کرد، در سال1337، در راهاندازی آژانس تبلیغاتی فاکوپا و بعدتر، کانون آگهی زیبا نقش مؤثری ایفا کرد. او در دهه70 در راهاندازی سازمان آگهیهای روزنامههای ایران و سپس همشهری نقش قابل توجهی داشت. حاصل بیش از نیمقرن تلاش، تحقیق، مطالعه، گردآوری و تجربه در عرصه تبلیغات او را بر آن داشت تا مجموعه 6جلدی «230سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسیزبان» را تألیف و تدوین کند.
این کارنامه نشان از آن دارد که او نقش بیبدیلی از خود در تاریخ تبلیغات ایران بر جای گذاشت که فراموشنشدنی است.