• سه شنبه 8 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 20 ذی القعده 1445
  • 2024 May 28
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163156
+
-

تشدید مناقشه گازی لبنان و رژیم صهیونیستی

جهان‌نما
تشدید مناقشه گازی لبنان و رژیم صهیونیستی

همزمان با بالا گرفتن تنش لفظی میان مقام‌های سیاسی لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر حق اکتشاف در میدان گازی «کاریش» در دریای مدیترانه، آموس هوکشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی به بیروت سفر کرده تا میان دوطرف میانجیگری کند. تنش‌ها پس از آن بالا گرفت که یک کشتی اکتشافی از سوی رژیم صهیونیستی وارد منطقه مورد مناقشه دریایی شد. لبنان اوایل هفته گذشته پس از ورود کشتی شرکت «انرژین» به منطقه مورد مناقشه، آن‌را «اقدام ستیزه‌جویانه» خواند و به اسرائیل هشدار داد. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان گفت که هرگونه فعالیت اکتشافی در منطقه گازی مورد مناقشه به‌عنوان اقدامی خصومت‌آمیز تعبیر خواهد شد.
اعتراض‌‌ها به مقام‌های سیاسی محدود نمانده و روز شنبه، صدها نفر از مردم لبنان در شهرک الناقوره واقع در مرز فلسطین اشغالی و جنوب لبنان تظاهرات کرده و خواستار حمایت از ثروت دریایی کشورشان و اصلاح فرمان شماره ۶۴۳۳ درخصوص مساحت منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی شدند. جمعی از نمایندگان پارلمان لبنان از فراکسیون «قوی التغییر» ازجمله فراس حمدان، حلیمه قعقور و ملحم خلف نیز در این تجمع اعتراض‌آمیز مشارکت داشتند.
به نوشته روزنامه «القدس العربی»، نمایندگان فراکسیون «قوی التغییر» خواستار اصلاح فرمان ۶۴۳۳ هستند که مساحت منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی را ۸۶۰ کیلومترمربع با محدوده خط مرزی ۲۳ تعیین کرده است. آنها معتقدند باید خط مرزی ۲۹ به جای خط مرزی 23به عنوان معیار قرار داده شود. تعیین خط29 به‌عنوان محدوده جدید، منطقه مورد مناقشه میان دوطرف را به ۱۴۳۰کیلومترمربع افزایش می‌دهد. دولت لبنان طی نامه‌ای رسمی، ادعای خود در مورد خط29 را به سازمان ملل ارسال کرده است؛ ادعایی که باید در دور جدید مذاکرات با حضور آموس هوکشتاین مدنظر قرار گیرد. گفته می‌شود کشتی انرژین با عبور از خط29، وارد منطقه موردنظر لبنان شده بود.
نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان لبنان اوایل اکتبر۲۰۲۰ از توافقی برای مذاکرات درباره ترسیم مرزهای جنوب لبنان تحت نظارت سازمان ملل متحد و میانجیگری آمریکا خبر داده بود. تاکنون 5 دور مذاکرات غیرمستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی در مقر نیروهای سازمان ملل (یونیفل) در منطقه رأس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است. دور پنجم مذاکرات در برهمه زمانی بین ‍۱۴اکتبر تا ۱۴مه‌۲۰۲۱ برگزار شد و هیأت لبنانی بر حق خود در مرزهای دریایی براساس قانون دریانوردی تأکید کرد.
 همزمان، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که اگر دولت لبنان رسما اعلام کند  اسرائیل به نفت و خاک لبنان تعرض کرده، حزب‌الله لبنان آماده واکنش از هر طریق ممکن برای جلوگیری از این اقدام اسرائیل است. او گفت که دولت لبنان باید در این‌باره تعیین‌تکلیف و صریحا اعلام کند که آیا کشتی اسرائیلی در منطقه مورد مناقشه فعالیت می‌کند یا بیرون آن؟
شیخ نعیم قاسم از دولت لبنان خواست که قاطعیت بیشتری نشان داده و فشارهای خود را افزایش دهد و به صراحت اعلام کند که آیا مذاکرات ادامه دارد یا کاملا شکست خورده و کار را یکسره کند. وی افزود: اینکه خواهش کنیم نماینده آمریکا بیاید و پیشنهادهای غیرواقعی مطرح کند، صرفاً وقت‌کشی است. او گفت که حزب‌الله در این‌باره تابع تصمیم دولت است، اما دولت را تشویق می‌کند که هرچه سریع‌تر تصمیمش را بگیرد.
لبنان در سایه وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره‌برداری از حقوق دریایی خود در ژانویه سال۲۰۱۶ میلادی نخستین مجوز اکتشاف در این منطقه سرشار از نفت و گاز را صادر کرد. این کشور نخستین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در 2ناحیه فراساحلی دریای مدیترانه را با یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، اِنی ایتالیا و نوواتک روسیه به امضا رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید