• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163155
+
-

جنگ لفظی چین و آمریکا بر سر تایوان

وزیر دفاع چین اعلام کرد که این کشور برای جلوگیری از استقلال تایوان، آماده نبرد تا آخرین لحظه است

آسیا
جنگ لفظی چین و آمریکا بر سر تایوان

وی فنگ‌هه، وزیر دفاع چین، در نشست امنیتی «شانگری‌لا دیالوگ» در سنگاپور، آمریکا را به قلدری و تصاحب کشورهای منطقه متهم کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، وی فنگ‌هه در طول سخنرانی خود در این نشست اعلام کرد که چین با تمام وجود برای توقف استقلال تایوان خواهد جنگید. به‌گفته او تایوان به چین تعلق دارد و چین از هیچ اقدامی برای متوقف ساختن هرنوع تلاش برای استقلال تایوان فروگذار نخواهد کرد.
این سخنان تنها چند هفته پس از سخنان غیرمنتظره جو بایدن در سفر اخیرش به شرق آسیا مطرح می‌شوند. بایدن در سخنرانی خود در این سفر، سیاست مبهم آمریکا در قبال موضوع تایوان و چین را کنار گذاشت و اعلام کرد آمریکا درصورت حمله چین به تایوان پاسخ نظامی خواهد داد. سخنانی که واکنش‌های شدید مقامات سیاسی و نظامی چین را به‌دنبال داشت.
وزیر دفاع چین همچنین در پاسخ به سخنان یک روز قبل لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، درباره نقش چین در منطقه آسیا گفت: «هیچ فرد یا کشوری نباید اراده خود را بر دیگران تحمیل کند یا با دیگران تحت عنوان چند‌جانبه‌گرایی قلدری کند. چین هرگز به‌دنبال هژمونی یا توسعه نظامی یا رقابت تسلیحاتی نیست. با دیگران قلدری نمی‌کند اما به دیگران هم اجازه قلدری نخواهد داد.»
لوید آستین گفته بود:«ما شاهد افزایش زورگویی‌های پکن و افزایش مداوم فعالیت‌های تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده نظامی این کشور در نزدیکی تایوان هستیم.» آستین در عین حال با اشاره به اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز با مقامات دفاعی چین تأکید کرد که این کار برای جلوگیری از انجام محاسبات اشتباه ضروری است.
وزیر دفاع چین که روز جمعه در جلسه‌ای دوجانبه با وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کرده بود، درمورد وضعیت تایوان هم انتقادات شدید‌اللحنی را متوجه واشنگتن ساخت. آستین روز جمعه گفته بود که آمریکا به حمایت از تایوان برای دفاع از خود ادامه خواهد داد و این حمایت شامل تداوم فروش اسلحه به تایوان هم می‌شود؛ اقدامی که چین آن را ناقض حاکمیت خود می‌داند. فنگ‌هه روز یکشنبه در پاسخ به این سخنان گفت که برسر حاکمیت چین هیچ نوع سازشی در کار نخواهد بود اما چین به‌دنبال اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان است. او گفت: «بگذارید شفاف بگویم، اگر کسی جرأت جداسازی تایوان از چین را به‌خود بدهد، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد و به هر قیمتی و تا آخرین لحظه برای جلوگیری از این موضوع خواهیم جنگید.»
جنگ لفظی دو مقام ارشد نظامی چین و آمریکا در حالی روی داده که علاوه بر تایوان، موضوع کره‌شمالی و بهره‌برداری از آب‌های دریای چین جنوبی نیز از دیگر موضوعات محل اختلاف جدی این دو قدرت بزرگ است. چین تقریبا بر همه آب‌های دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد؛ جایی که علاوه بر منابع غنی طبیعی، سالانه محموله‌های تجاری به ارزش میلیاردها دلار نیز از آن عبور می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید