• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163154
+
-

زمزمه عبور دمکرات‌ها از بایدن

شمار زیادی از نمایندگان دمکرات کنگره در مورد توانایی جو بایدن برای جلب آرای مردم و شکست جمهوریخواهان در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تردید دارند

گزارش
زمزمه عبور دمکرات‌ها از بایدن

بسیاری از نمایندگان دمکرات آمریکا در آستانه برگزاری انتخـــابات میان‌دوره‌ای 2022مجلس سنا، از تلاش‌های بی‌نتیجه جو بایدن در پیش‌بردن برنامه‌هایش در دولت ابراز ناامیدی کرده‌اند. جو بایدن اکنون در موقعیتی قرار گرفته که تردیدهای زیادی درباره توانایی او در نجات حزب دمکرات از یک شکست پیش‌بینی شده در انتخابات میان‌دوره‌ای وجود دارد و دمکرات‌ها او را مانعی بزرگ بر سر راه حزب خود می‌بینند که برای موفقیت این حزب در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باید از سر راه برداشته شود. همزمان با افزایش چالش‌های اقتصادی که جامعه آمریکا با آن مواجه است و با درنظر گرفتن کاهش اشتیاق رای‌دهندگان ناامید به مشارکت در دور بعدی انتخابات، دمکرات‌ها در نشست‌های مختلف درون‌حزبی خود نسبت به وضعیت رهبری بایدن، سن و سال و توانایی او در مبارزه دوباره با دونالد ترامپ رقیب احتمالی او در دور بعدی انتخابات در سال 2024 ابراز نگرانی می‌کنند.

دمکرات‌ها، قدردان اما ناراضی
نیویورک‌تایمز پس از مصاحبه‌هایی که با بیش از 50نفر از نمایندگان حزب دمکرات انجام داده، می‌نویسد که تعدادی از دمکرات‌ها و طرفداران آنها معتقدند آمریکا در مسیر اشتباهی قرار گرفته است و بایدن باید بلافاصله پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره از حضور در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف دهد. در این میان، برگزاری جلسه استماع کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای رسیدگی به موضوع حمله سال 2021به ساختمان کنگره آمریکا توانسته به خوبی از مخاطراتی که ترامپ و هوادارانش می‌توانند برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد کنند پرده بردارد و نگرانی دمکرات‌ها را تشدید کند. این جلسات بهترین و احتمالا آخرین فرصتی است که بایدن و حزب دمکرات برای قانع کردن رای‌دهندگان مردد در اختیار دارند؛ رای‌دهندگانی که امروز بیش از هرچیز دیگری به‌دنبال نامزدی هستند که شعار انتخاباتی‌اش مهار تورم و کاهش قیمت بنزین باشد. اگر دمکرات‌ها این فرصت را از دست بدهند، برتری نسبی خود در کنگره را از دست خواهند داد و بایدن باید 2 سال پرآشوب باقیمانده ریاست‌جمهوری خود را با مجلسی تحت سلطه جمهوریخواهان سپری کند.
عالی‌رتبه‌ترین نمایندگان دمکرات به‌صورت رسمی درمورد آقای بایدن اظهارنظر نمی‌کنند و همزمان هیچ دمکراتی نسبت به او ابراز انزجار نمی‌کند، زیرا به‌خاطر بیرون راندن دونالد ترامپ از کاخ سفید قدردان او هستند. اما ناکامی‌های مکرر دولت بایدن در تصویب قوانین در حوزه‌هایی که برای دمکرات‌ها اهمیت حیاتی دارد، منجر به کاهش میزان محبوبیت بایدن و حزب دمکرات شده است. نتایج نظرسنجی ماه گذشته پایگاه افکارسنجی FiveThirtyEight در آمریکا نشان می‌دهد فقط 42درصد از آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن ابراز رضایت کرده و 53درصد از او ناراضی هستند. بخشی از این نارضایتی ناشی از وقوع چالش‌هایی فراتر از کنترل دولت آمریکا بوده و بخشی دیگر حاصل کم‌کاری دولت و حزب دمکرات.
نظرسنجی دیگری که ماه گذشته توسط آسوشیتدپرس انجام گرفت نشان می‌دهد میزان محبوبیت بایدن در میان اعضای حزب دمکرات به 73درصد رسیده است؛ یعنی پایین‌ترین میزان از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری او. نظرسنجی دیگر این پایگاه که در ابتدای سال‌جاری انجام شد نشان داد فقط حدود 48درصد از طرفداران حزب دمکرات خواهان حضور بایدن در دور بعدی انتخابات هستند.

چالش‌های بی‌سابقه دولت آمریکا
جهش بی‌سابقه نرخ تورم طی 4دهه گذشته، افزایش قیمت بنزین، طولانی شدن بحران کرونا، افزایش تیراندازی‌ها در جامعه آمریکا، احتمال لغو حق سقط جنین، امتناع اعضای اصلی حزب دمکرات از اجرای طرح‌های ارائه شده توسط بایدن و تلاش نکردن برای بهبود قوانین حق رأی ازجمله چالش‌هایی هستند که به‌تدریج منجر به کاهش محبوبیت دمکرات‌ها شده است.
قیمت مصرف‌کننده که یکی از بهترین شاخص‌ها برای سنجش نرخ تورم به شمار می‌رود نشان می‌دهد تورم در آمریکا به نرخ بی‌سابقه 8.6درصد رسیده است. براساس گزارش‌ها اقلامی مانند گوشت و خودرو و فعالیت‌هایی مانند مسافرت بیشترین افزایش قیمت را در آمریکا تجربه کرده‌اند. این افزایش بی‌سابقه نرخ تورم در عرض کمتر از یک سال، درحالی رخ داده که پیش از آغاز کرونا، قیمت‌ها در آمریکا سالانه 2درصد افزایش را تجربه می‌کرد.
همچنین طبق داده‌های انجمن خودروی آمریکا، میانگین قیمت بنزین به نرخ بی‌سابقه 5دلار به ازای هر گالن رسیده است. در بعضی از نقاط به‌ویژه در کالیفرنیا، قیمت بنزین به 6.43دلار به ازای هر گالن (لیتری 1.6دلار) رسیده است. میانگین قیمت بنزین تنها در هفته گذشته 19سنت و نسبت به این زمان در سال گذشته 1.93دلار افزایش داشته است. بالارفتن نرخ تورم، افزایش قیمت جهانی نفت و تحریم‌ها علیه روسیه و همچنین محدودیت‌ در ظرفیت پالایش در آمریکا از عوامل افزایش‌دهنده قیمت بنزین در این کشور بوده است. نارضایتی مردم از افزایش قیمت بنزین به‌ویژه در کالیفرنیا که به شکلی سنتی پایگاه رأی دمکرات‌ها محسوب می‌شود، در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس می‌تواند برای حزب دمکرات که در تلاش است کنترل خود بر کنگره را حفظ کند، نتایج فاجعه‌باری به‌دنبال داشته باشد.
در این میان تبعات آزادی حمل سلاح در جامعه آمریکا هم در سال‌جاری بیرحمانه‌تر از همیشه خود را نمایان ساخته و اعتراضات گسترده‌ای نسبت به انفعال دولت در قبال این فجایع در پی داشته است. در جدیدترین کشتار جمعی، نوجوانی 18ساله، 19کودک دبستانی و 2 معلم را در دبستانی در شهر اوالده ایالت تگزاس آمریکا به گلوله بست. براساس گزارش سازمان «آرشیو خشونت اسلحه»، آمریکا از ابتدای سال تاکنون 246تیراندازی مرگبار جمعی را تجربه کرده است.
از دیگر چالش‌های اساسی دولت بایدن می‌توان به تنش‌های شدیدی که میان جمهوریخواهان و دمکرات‌ها بر سر لغو یا حفظ حق سقط جنین در آمریکا ایجاد شده است اشاره کرد. دیوان عالی آمریکا هنوز تصمیم نهایی خود درباره سرنوشت حق سقط جنین را اعلام نکرده است.

تردید بر سر انتخاب
تقریبا تمامی دمکرات‌هایی که با نیویورک‌تایمز مصاحبه کرده‌اند نگران سن بالای جو بایدن 79ساله پس از پیروزی احتمالی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. او در همین دوران هم به‌خاطر گاف‌های متعدد که گاه حتی فضای دیپلماسی جهانی را هم ناآرام ساخته، مشهور شده است و همین موضوع توانمندی سیاسی او در دور بعدی، زمانی که 82ساله شده است را زیر سؤال می‌برد. بایدن بارها اعلام کرده که در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خواهد داشت، اما هنوز مشخص نیست اگر او به‌عنوان نماینده دمکرات‌ها در انتخابات حاضر نشود، گزینه جایگزینی او چه کسی خواهد بود.
با این همه هنوز برسر بودن یا نبودن آقای بایدن در دور بعدی انتخابات آمریکا در بین طیف دمکرات سیاست آمریکا دودستگی مشاهده می‌شود. این دودستگی ریشه در اختلاف‌نظر دمکرات‌ها بر سر عملکرد و قدرت بایدن دارد. گروهی باور دارند دمکرات‌ها در نمایش حقیقی دستاوردهای بایدن و دولتش ضعیف عمل کرده‌اند. عده‌ای دیگر خواهان شدت عمل بایدن در برابر جمهوریخواهان هستند و عده‌ای خواستار مصالحه‌اند. بسیاری از آنها چشم به انتخاباتی دوخته‌اند که نامزدی ایده‌آل‌تر از بایدن در آن حضور پیدا کند، به‌ویژه اگر قرار بر این باشد که جمهوریخواهان چهره‌ای جدیدتر از ترامپ را به‌عنوان نماینده خود معرفی کنند. در این شرایط، بسیاری از دمکرات‌ها باور دارند بایدن توانایی کافی برای حضور در چنین نبرد انتخاباتی را نخواهد داشت.
از سویی دیگر، گروهی از دمکرات‌ها معتقدند بایدن از توانایی کافی برای جلب حمایت نمایندگان دمکرات برای پیش بردن برنامه‌ها و طرح‌هایش ندارد. همچنین بدعهدی بایدن و دولت او به وعده‌های انتخاباتی‌اش در قبال سیاهپوستان و اقلیت‌های قومی آمریکا می‌تواند منجر به ناامیدی این بخش از جامعه آمریکا نسبت به توانایی‌های دولت بایدن شود و بر نتیجه انتخابات میان‌دوره و پس از آن ریاست‌جمهوری، تأثیری منفی برجا بگذارد.

مکث
جانشین احتمالی بایدن کیست؟
اگرچه دمکرات‌ها باور دارند کامالا هریس، معاون اول جو بایدن به‌دلیل انفعال و نداشتن روابط قدرتمند سیاسی، گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری به شمار نمی‌رود اما نام او برای این جایگزینی همچنان مطرح است. دمکرات‌ها همچنین فهرستی از رقبای پیشین جو بایدن را به‌عنوان جایگزین‌های احتمالی او ارائه کرده‌اند. در این فهرست، اسامی افرادی نظیر امی کلوبوچار سناتور مینه سوتا، برنی سندرز نماینده ورمانت، الیزابت وارن نماینده ماساچوست و کوری بوکر نماینده نیوجرسی به چشم می‌خورد. همچنین پیت بوتجج وزیر راه و ترابری آمریکا و بتو اورورک نماینده سابق کنگره و نامزد فرمانداری تگزاس هم در لیست جایگزین‌ها حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید