• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163109
+
-

شاخصه‌های مکتب سیاسی امام‌خمینی‌ره

آنچه در ادامه می‌خوانید تلخیصی از شاخص‌های مکتب سیاسی امام‌خمینی(ره) است که مقام معظم رهبری در مراسم پانزدهمین سالگرد رحلت امام(ره) در تاریخ 14/3/1383بیان فرموده‌اند. 
این شاخص‌ها عبارتند از:
1) تنیدگی معنویت با سیاست: در مکتب سیاسی امام، معنویت از سیاست جدا نیست؛ همه رفتارها و همه مواضع امام حول محور خدا و معنویت دور می‌زد. امام به اراده تشریعی پروردگار اعتقاد و به اراده تکوینی او اعتماد داشت و می‌دانست کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت می‌کند، قوانین و سنت‌های آفرینش کمک کار اوست.
2) اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم: در مکتب سیاسی امام، هویت انسانی، هم ارزشمند و دارای کرامت است، هم قدرتمند و کارساز است.
3) نگاه بین‌المللی و جهانی: مخاطب امام در سخن و ایده سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به‌دست آورد. 
4) پاسداری از ارزش‌ها: مظهر این ارزش‌ها را امام بزرگوار در تبیین مسئله ولایت فقیه روشن کردند. عده‌ای سعی می‌کنند ولایت فقیه را به‌معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند؛ این دروغ است. ولایت فقیه - طبق قانون اساسی ما- نافی مسئولیت‌های ارکان مسئول کشور نیست. ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است.
5) عدالت اجتماعی: عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خطوط در مکتب سیاسی امام بزرگوار ماست.

این خبر را به اشتراک بگذارید