• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 162997
+
-

نخستین خودروی خورشیدی با شارژ طولانی

فناوری
نخستین خودروی خورشیدی با شارژ طولانی

شرکت هلندی لایتیر که یک استارت‌آپ با فناوری پیشرفته به‌حساب می‌آید، از نخستین خودروی خورشیدی خود به نام Lightyear صفر رونمایی کرد. این خودروی خورشیدی قرار است امسال پس از 6سال تحقیق و توسعه، طراحی، مهندسی و نمونه‌سازی‌ اولیه و آزمایش‌های متعدد، وارد تولید شود.
این شرکت نتیجه کار 5دانشجوی دانشکده فناوری آیندهوون است که نه‌تنها چهاربار در چالش جهانی خورشیدی برنده شدند، بلکه ماشین مسابقه برنده خود را به یک ماشین سواری واقعی با انرژی خورشیدی تبدیل کردند. ماموریت لایتیر این است که حمل‌ونقل تمیز را برای همه و در همه‌جا در دسترس قرار دهد. هدف از طراحی ماشین‌های سلول‌های خورشیدی یکپارچه حل 2مورد از رایج‌‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی است: شارژ و برد. خودروی خورشیدی Lightyear صفر 5مترمربع پنل‌های خورشیدی اختصاصی با منحنی دوگانه دارد که به آن اجازه می‌دهد هنگام رانندگی یا به سادگی در هنگام پارک در فضای باز، خود را شارژ کند. در شرایط ایده‌آل، این میزان شارژ به Lightyear صفر اجازه می‌دهد هر روز 70کیلومتر برد را به برد 625کیلومتری WLTP پیش‌بینی‌شده خود اضافه کند.
به گزارش ‌موتوروان، رانندگانی که از Lightyear صفر برای رفت‌وآمد روزانه استفاده می‌کنند، در تابستان ممکن است نیازی به شارژرهای عمومی یا برق خانگی نداشته باشند؛ درحالی‌که در فصول پاییز و زمستان این نیاز احساس می‌شود. Lightyear صفر دارای یک بسته باتری 60کیلووات‌ساعتی است و از 4موتور الکتریکی که 174اسب‌بخار قدرت و 1269پوند فوت گشتاور تولید می‌کنند، نیرو می‌گیرد. طبق گفته شرکت لایتیر، سرعت این وسیله نقلیه در 10ثانیه از صفر به 100کیلومتر و به حداکثر سرعت 160کیلومتر در ساعت می‌رسد.
ظرفیت باتری این خودرو چشمگیر است. در آزمایش WLTP، این خودروی خورشیدی موفق شد مسافت 625کیلومتر را طی کند. در مقایسه با خودروی Long Range AWD تسلا ، خودروی خورشیدی Lightyear صفر حدود 4درصد مسافت بیشتری را طی کرده است.
شرکت لایتیر گفته است این باتری را می‌توان پیشرفته‌ترین پیشرانه الکتریکی دانست که تاکنون تولید شده است. این حقیقت که چنین مسافتی تنها به کمک یک باتری با ظرفیت 60کیلووات ساعت طی می‌شود، واقعا شگفت‌انگیز است. جالب است بدانید، خودروی LRA تسلا دارای باتری با ظرفیت 82کیلووات ساعت است.
ظاهر خودروی خورشیدی Lightyear صفر هم شگفت‌انگیز است. 5نشیمن با فضای کافی در صندوق عقب، روکش‌هایی از جنس چرم گیاهی و بطری‌های PET بازیافتی از زیبایی‌های این خودرو هستند. یک صفحه نمایش لمسی 10.1اینچی نیز در اختیار راننده قرار داده شده است. اما قیمت این خودرو نیز مانند ویژگی‌هایش سرسام‌آور است. کارخانه سازنده فقط 946عدد از این خودرو خواهد ساخت و از ماه آبان آن را با قیمت 266هزار دلار به بازار ارائه می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید