• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 162993
+
-

مدیریت هوشمندانه رهبری در بحران‌ها

محمد حسن رحمانی؛ کارشناس سیاسی

در دومین سلسله از یادداشت‌های مروری بر بیش از 3دهه رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بررسی یکی ازمهم‌ترین فرازهای دوران رهبری معظم‌له می‌پردازیم. فرازی از تاریخ انقلاب که در آن برخی رسانه‌ها در قالب پروژه‌ای رسانه‌ای دست به اجرای طرحی زدند که در ادبیات سیاسی کشور به فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا مشهور شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درحالی توسط خبرگان این ملت برای رهبری نظام اسلامی برگزیده شد که کشور آبستن حوادث و مشکلات بسیار بود. رحلت امام(ره) یک شوک سهمگین به دولت و ملت ایران وارد ساخته بود و دشمنان برای نظام نوپا، چنگ و دندان‌ها تیز کرده بودند. تأسیسات زیربنایی کشور همچون آب، برق، گاز، مخابرات، راه‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌آهن، پالایشگاه‌ها و صنایع مادر، در دوران جنگ تحمیلی خسارات فراوان دیده بودند، ذخایر ارزی کشور به پایین‌ترین میزان خود رسیده بود و تأمین نیازهای اساسی و اولیه مردم، تبدیل به یک دغدغه جدی شده بود. تنظیم سیاست‌ها و اولویت‌‌های بازسازی کشور با عنوان برنامه اول توسعه اقتصادی کشور از چالش‌های نفسگیری بود که در نخستین سال رهبری ایشان اتفاق افتاد. برنامه‌ای که به‌دلیل ماهیت ابزاری و سرمایه‌ای خود، موجبات بروز برخی ناعدالتی‌ها و تبعیض‌ها را فراهم می‌ساخت اما این امر دلیلی بر سکوت ‌یا شانه خالی‌کردن ایشان از زیربار مسئولیت نبود و بارها ضمن هشدار نسبت به اتخاذ برخی سیاست‌های اقتصادی، درمواردی از سرعت‌گرفتن برنامه‌های موسوم به توسعه اقتصادی به‌دلیل فشاری که بر گرده اقشار آسیب‌پذیر و محروم جامعه وارد می‌آمد، جلوگیری به عمل آوردند.

مطبوعات زنجیره‌ای و پروژه فشار
شکل‌گیری مطبوعات زنجیره‌ای که درجهت اجرای پروژه‌هایی چون نافرمانی مدنی، استحاله از درون، دیپلماسی مسیر دو، براندازی خاموش، پروژه خندق، تعادل ویرانگر، مقاومت مدنی، مشروعیت دوگانه، فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا، عبور از خاتمی و مانند آن تدارک دیده شده بود، با شجاعت و میدان‌داری رهبری به تسخیر نیروهای نظام درآمدند تا یکی از مستحکم‌ترین و مؤثرترین پایگاه‌های دشمن که عبدالله‌بن‌ابی‌ها در آن موضع گرفته و فروپاشی نظام اسلامی را نشانه گرفته بودند، دچار اضمحلال و فروپاشی شود. برخورد هوشمندانه رهبرمعظم انقلاب با پروژه‌هایی چون فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا‌ یا پروژه فروپاشی از درون، گواهی دیگر بر برخورد امام‌گونه ایشان با مخاطرات پیش روی انقلاب است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید