• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 162979
+
-

انتقال آب دریای خزر منتفی شد

پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان منتفی شده است. این خبر مهم را علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد. طی سال‌های اخیر بارها از سوی مسئولان رسمی کشور این طرح حمایت شده بود اما دیروز سلاجقه خط بطلان بر همه این اظهارنظرهای غیرکارشناسی کشید.
 به‌گزارش همشهری، وی در این‌باره گفت: منابع آبی در کشور محدود است بنابراین باید از تمام ظرفیت‌هایی که وجود دارد در تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست استفاده کنیم و البته در این مسیر باید نیازها اولویت بندی شوند. همچنین درباره استفاده از آب‌های ژرف هم باید دقیق عمل کنیم و تمام زوایا سنجیده و حتی استفاده از این منبع هم باید اولویت‌بندی شود. سلاجقه درباره انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع اگر قرار است انتقال بین حوضه‌ای صورت گیرد باید براساس مجوزهای محیط‌زیستی باشد، همچنین حقابه محیط‌زیستی در مبدا و مسیر تامین شود. مسئله آب در کشور یکی از دغدغه‌های اصلی دولت است. در بحث آب آن چیزی که امروز در محیط‌زیست می‌گذرد نتیجه یک روز یا ۱۰سال نیست بلکه نتیجه سال‌ها عدم‌مدیریت صحیح منابع است به‌طوری‌که امروز منابع آبی به آستانه تحمل رسیده‌اند، در واقع همیشه با آب به‌عنوان سرمایه‌ای که همیشه ساری و جاری است برخورد کردیم اما دیدیم این سرمایه در حال کم شدن است و اکنون با مشکل روبه‌رو هستیم، زمان بارش در کشور جابه‌جا شده و کشور دچار خشکسالی شده است، در واقع با منابع آب چه آب‌های سطحی و چه آب‌های زیرزمینی خوب برخورد نکردیم، حتی امروزه هم باوجود اینکه مدام گفته می‌شود منابع آبی محدود است اما می‌بینیم که برخی خانواده‌ها از آب به درستی استفاده نمی‌کنند.
 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره تأکید کرد: به‌طور مداوم از وزارت نیرو پیگیر تامین حقابه محیط‌زیست هستیم البته این مسئله همواره مدنظر وزیر نیرو است، همچنین در زمینه کشاورزی هم از وزارت جهادکشاورزی خواستیم تا در زمینه کشت‌های جایگزین یعنی کشت‌هایی که نسبت به کم آبی و خشکی مقاوم هستند اقدام کنند. سلاجقه در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیأت دولت به استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان یکی از سرشاخه‌های رود کارون است و در سفر رئیس‌جمهوری نیز به موضوع آب در این استان اشاره شد، اینجا گره‌های آب زیاد است از این‌رو یک بسته کامل در بخش تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست و گردشگری در چهارمحال و بختیاری تهیه شده است که به‌زودی توسط وزارت نیرو رونمایی می‌شود تا بتوانیم داشته‌های فعلی را حفظ کنیم و چالش‌ها را با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی به فرصت تبدیل کنیم و از این شرایط فاصله بگیریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید