• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 162975
+
-

برنامه‌های ویژه برای 4 استان با محدودیت آبی

‌یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان 4استان با محدودیت جدی آبی مواجه هستند

گزارش
برنامه‌های ویژه برای 4 استان با محدودیت آبی

سیده‌زهرا عباسی-روزنامه‌نگار

کمتر از 2هفته به رسیدن تابستان باقی‌مانده و زمزمه‌های نگرانی از کمبود آب و برق در ماه‌های پیش رو حالا جدی‌تر مطرح شده است. در این میان، معاون هماهنگی، نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهوری از محدودیت جدی آبی یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان خبر داده و تأکید کرده است برای این 4استان کشور، برنامه‌های خاص کوتاه‌مدت درنظر گرفته شده.

برنامه‌های یزد برای عبور از بحران
بیش از نیمی از روستاهای یزد سال گذشته با بحران آبی مواجه بودند و این عدد امسال با توجه به کاهش 30درصدی بارندگی افزایش قابل توجه خواهد داشت.
مدیرعامل آبی منطقه‌ای یزد با بیان اینکه فلات مرکزی همیشه میزان بارش‌ها و منابع آب زیرزمینی کمی دارد به همشهری می‌گوید: یزد در مرکز این فلات همیشه با تنش آبی بیشتری مواجه است.
محمدمهدی جوادیان‌زاده با بیان اینکه بارندگی‌ها در این استان طی 2سال گذشته حدود 30درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است، می‌افزاید: از سوی دیگر منابع آب زیرزمینی هم افت شدیدی داشته است و کیفیت لازم را ندارد. در این شرایط ما محدودیت زیادی برای تامین آب داریم. او با اشاره به تلاش بی‌وقفه در بخش‌های مختلف برای رفع تنش آبی در ماه‌های پیش رو تأکید می‌کند: برای رفع کوتاه‌مدت تنش آبی در ماه‌های گرم سال از 8ماه پیش صدور مجوز حفر چاه‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است و طی آن، بیش از 50چاه جدید مجوز گرفتند.
باز تخصیصی آب برنامه‌ کوتاه‌مدت دیگر یزد برای رفع تنش آبی است که جوادیان‌زاده به آن اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: سعی کردیم بخشی از آب کیفی که در اختیار شهرداری‌ها یا صنایع بوده را به منابع آب آشامیدنی برگردانیم و به جای آن آب‌های با کیفیت پایین‌تر را اختصاص دهیم.
مدیرعامل آبی منطقه‌ای یزد با اشاره به مذاکره با جهادکشاورزی، کشاورزان و آب و فاضلاب توضیح می‌دهد: چاه‌های کشاورزی که امکان استفاده به‌عنوان آب آشامیدنی دارند نیز شناسایی شده‌اند و مذاکره برای در اختیار گرفتن آنها در 6-5 ماه پیک مصرف انجام شده است تا پس از گندزدایی وارد شبکه آشامیدنی شوند.

کاهش 56درصدی ذخیره سدهای اصفهان
سد زاینده‌رود به‌عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی اصفهان هم اوضاع خوبی ندارد و این استان در همسایگی یزد نیز روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت. میزان پرشدگی سدهای استان اصفهان هم‌اکنون 33درصد است که نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل 56درصد مواجه بوده.
مدیر دفتر بهره‌برداری از خطوط انتقال آب آبفای اصفهان در این‌باره می‌گوید: میزان کمبود آب در روزهای بسیار گرم به ۳۲۰۰ تا ۴۳۰۰لیتر در ثانیه می‌رسد و تامین آب آشامیدنی جمعیت بیش از 4میلیون نفری ساکن در ۵۸شهر و ۳۸۰روستای تحت پوشش سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ را به مخاطره می‌اندازد. مجتبی اورنگی می‌افزاید: نیاز آب آشامیدنی شهرها و روستاهای تحت‌پوشش این سامانه در روزهای گرم تابستان ۱۶هزار و ۵۰۰لیتر در ثانیه است و برای تامین کمبود آب مورد نیاز باید فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان با ظرفیت ۱۶۰۰لیتر در ثانیه ‌ هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد. بحران خوزستان، دامن کرخه را گرفت و خوزستان را می‌توان استانی با بیشترین تنش آبی در کشور دانست که طی چند سال گذشته همیشه روزهای بحرانی‌ای را در تابستان پشت سر گذاشته است. امسال اوضاع بارندگی و ذخیره سدهای این استان به قدری بحرانی است که کشت تابستانه در حوزه کرخه به‌طور کامل ممنوع اعلام شده و علاوه بر همه استان که تنش آبی را تجربه می‌کند 100روستای حوضه کرخه اوضاع بحرانی‌تری دارند. مدیرعامل آبفای خوزستان اما در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند با درنظر گرفتن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و اجرای پروژه‌های مختلف این روستاها تابستان امسال با مشکل خاصی مواجه نخواهند بود.
محمدرضا کرمی‌نژاد می‌افزاید: با توجه به تنش آبی در کرخه، آبرسانی حدود ۱۰۰روستا را از محل رودخانه خارج کردیم و با خط انتقال آب غدیر آبرسانی به این روستاها را انجام داده‌‌ایم. به جز برنامه‌های کوتاه‌مدت در حوضه کرخه، دولت ۳۶۰هزار میلیارد ریال به طرح‌های آب و فاضلاب این استان اختصاص داده است.

تنش آبی 6شهرستان چهارمحال و بختیاری
با وجود اینکه مسئولان قول داده‌ بودند تنش‌های آبی در چهارمحال و بختیاری امسال به پایان برسد، اما همچنان با کاهش بارش‌ها و تشدید خشکسالی  نیمی از مردم این استان با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه هستند. معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در این‌باره می‌گوید: شهرها و روستاهای ۶شهرستان استان با تنش آبی روبه‌رو هستند. مراد محمودی می‌افزاید: هم‌اکنون در‌شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و بن و روستاهای خانمیرزا، لردگان و اردل تنش آبی داریم و پیش‌بینی می‌شود تعداد شهرها و روستاهای با تنش آبی در تابستان افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰روستا در استان با تانکر آبرسانی سیار می‌شود، می‌گوید: این تعداد در تابستان به ۲۰۰روستا افزایش پیدا می‌کند.
وارد مدار کردن و اجاره چاه جدید و افزایش پمپاژ چاه‌ها از راهکارهای این استان برای عبور از تنش است.

***   
سال گذشته 282شهر تنش آبی داشتند و این رقم در بهار امسال به 300مورد رسید و با توجه به کاهش 9درصد ذخیره آبی سدهای کشور نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال تعداد بیشتری از شهرهای کشور درگیر تنش آبی باشند.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید