• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16297
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rY5p
+
-

عقدنامه تک برگی

اسناد
عقدنامه تک برگی




ناهید زندی‌صادق| همدان- خبرنگار:

این سند شرعی که با گذر زمان ارزش قانونی خود را از دست داده و به سندی تاریخی بدل شده، در خردادماه 1283 خورشیدی تنظیم شده است. 
عقدنامه‌ای طوماری یا تک‌برگی که چندان هنرمندانه تزئین نشده است، اما چندان خالی از زیبایی نیست. در متن این سند آیه‌ای از قرآن و حدیثی از پیامبر را می‌توان دید که در بیشتر عقدنامه‌های طوماری و حتی کتابچه‌ای دوره قاجار وجود دارد. آیه 32 سوره نور، با این مضمون که کسانی که ازدواج کنند از فقر و تنگدستی در امان خواهند بود و خدا روزی آنان را زیاد خواهد کرد، در ابتدای عقدنامه نوشته شده و سپس حدیث پیامبر(ص) در سفارش ازدواج و نکوهش ترک این آیین نوشته شده است. 

متن سند تقریبا کوتاه است و بدون حاشیه به اصل مطلب پرداخته است. بخش‌هایی از سند پوسیده شده و واژه‌های آن بخش خوانده نمی‌شود، اما با توجه به اینکه برخی از عبارات و جملات در اسناد خاص دوره‌ای خاص تکرار شده شاید بتوان به قرینه آن واژه‌ها را حدس زد. 
درباره حضور یا غیبت عروس و داماد در متن سند نشانی دیده نمی‌شود. میزان مهریه 60 تومان است که با توجه به زمان عقد مبلغ بالایی بوده است. 
پایان‌بخش این سند دعا برای افزایش مهر و محبت میان عروس و داماد، پاکی نسلشان، افزایش رزق و روزی آنان و طول عمر برای دو طرف است. 


متن سند 

«فبعد فقد قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه الکریم و مبرم خطابه العظیم «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» و روی النبی (ص) «النکاح سنتی و من رغب سنتی فلیس منی» فنباء علی الکتاب الله عزّوجلّ و سنت نبیه (ص) در بهترین وقتی از اوقات حمیده و نیکوترین ساعتی از ساعات پسندیده به عقد دوام شرعی درآورد و زوجه دائمه خود قرار داد عالیحضرت نیکوفطرت «آقا علی» ولد صدق عالیحضرت «کربلایی میرزا محمد» (ص ع) صیفی کار عفت و عصمت پناه مسماه «نرجس خاتون» صبیه باکره «کربلایی عبدل» به صداق مبلغ شصت تومان [سیاق]: 60 تومان ریال چرخی دو قرانی پنج عدد یک تومان رواج عقد مناکحه میمونه فی بینهما واقع و جاری گردید و مبلغ بیست تومان [سیاق]: 20 تومان از صداق واصل و مابقی بر ذمه ناکح مستقر اللهم الف [ریختگی دارد، احتمالا بینهما و طیب] نسلهما و ارزقهما رزقاً واسعاً و عمراً طویلاً بجاه محمدً (ص) و آله الطاهرین وقع ذلک فی سیّم شهر ربیع الثانی
 [ریختگی] 1322 
[مهر]: میرزا محمد
[مهر]: عبده رجبعلی
[مهر]: کرمعلی
[مهر]: یا محمد (ص)
[مهر]: علی‌اکبر
[مهر]: محمد ولی محمد
[مهر]: ناخوانا
[مهر]: عبده الراجی محسن
[مهر]: محمدصادق
[مهر]: عبده …
[مهر]: الراجی الله مصطفی (؟)
[مهر]: عبدالعلی
[مهر]: یا مهدی
اقل الحجاج صدر علی [مهر]: علی … علی …
قد اعترف الناکح بما سطر فیه [مهر]: ناخوانا [مهر]: غلام حسین 
قد اعترف الناکح علی الصداق المسطور [مهر]: محمدعلی
قد وقع و اعترف الناکخ به [مهر]: الواثق بالله ابوالقاسم بن عبدالله
فقد وقع و تحقق النکاح المبارک علی حسب باسطور فی الورقه … احقر [مهر]: … عبدالحسین
وقع النکاح کما سطر فیه لدی الاحقر [مهر]: عبده محمد بن محمد
 حسن».

این خبر را به اشتراک بگذارید