• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16295
+
-

مشکلات وام مسکن برای خانه‌اولی‌ها

روزنه

مهدیار مسعودی| اردبیل- خبرنگار:

خرید مسکن حکایتی است که خیلی از زوجین و خانواده‌ها را دل‌نگران کرده است. در این میان، حمایت دولت یکی از مباحثی است که مطرح می‌شود. این حمایت یا سبدهای حمایتی دولتی به متقاضیان خرید خانه کمک می‌کند که بتوانند آسان‌تر خانه‌دار شوند. 
جدیدترین روش حمایت دولت از متقاضیان خرید مسکن در ایران صندوق پس‌انداز مسکن یکم است. این سبد حمایتی کمک می‌کند خریداران بتوانند با استفاده از تسهیلات اقدام به خرید مسکن کنند. صندوق پس‌انداز مسکن یکم یکی از روش‌هایی است که می‌تواند برای خریداران انگیزه ایجاد و به‌ عنوان یک اهرم کمکی برای خانواده‌ها عمل کند. اما طی سال‌های اخیر این وام به‌واسطه 2 دلیل نرخ سود بالا و میزان سپرده‌گذاری با استقبال بالایی روبه‌رو نشد.  در حال حاضر مشکل اصلی صندوق پس‌انداز مسکن یکم این است که متقاضی باید 80 تا 85 درصد از قیمت خرید یک‌ خانه را داشته باشد و برای باقیمانده ان از صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده کند در حالی ‌که در سایر کشورها 80 تا 85 درصد هزینه خرید یک‌ خانه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.  بسیاری از خانواده‌ها که به استفاده از تسهیلات مسکن یکم تمایل دارند، معتقدند با وجود کاهش نرخ سود چندین باره از سوی دولت همچنان اقساط وام بالا و دوره بازپرداخت آن‌ هم کوتاه است. این مساله متقاضیان را بر سر دوراهی استفاده یا انصراف از این طرح قرار داده است.  

در حال حاضر، با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مصالح نیز سیر صعودی گرفته است و سرمایه‌گذاران بخش ساخت و ساز بنا به شرایط و کم بودن تقاضا چندان به ساخت مسکن از خود نشان رغبت نمی‌دهند. از سوی دیگر، چون خیل عظیمی از خانوارها نمی‌توانند به وام‌های مسکن از سوی بانک‌ها دست پیدا کنند، با مشکل مسکن مواجه هستند.  اکثر خانواده‌ها به دلیل کمبود یا نداشتن سرمایه به دنبال واحدهایی با متراژ کوچک هستند تا بحران بی‌خانمانی خود را رفع کنند. بنابراین صندوق پس‌انداز مسکن یکم در حال حاضر ‌در دسترس‌ترین راه برای خانه‌دار شدن متقاضیان محسوب می‌شود و آنها چاره‌ای جز بهره‌گیری از این سیستم ندارند. بر همین اساس صف متقاضیان دریافت این تسهیلات طولانی شده است. امید می‌رود دولت با بازنگری در قوانین این صندوق موجبات خانه‌دار شدن خانواده‌های مستاجر و حتی خانه‌اولی‌ها را فراهم آورد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید