• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 162942
+
-

رونمایی از «فریادهای خاموش؛ روزنگاشت تنهایی»


آیین معرفی کتاب «فریادهای خاموش؛ روزنگاشت تنهایی» تالیف ‌عماد افروغ، روز دوشنبه 23خردادماه، ساعت 10 تا 12 در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. این کتاب دربرگیرنده مجموعه یادداشت‌های روزانه ‌افروغ در بین سال‌های 1390 تا 1391 است. مولف در این کتاب روزنگاشت، خاطرات، شرح وقایع، دغدغه‌های فکری، معرفتی، اخلاقی، فرهنگی و غیره را به رشته تحریر درآورده است. عماد افروغ از نخبگان سیاسی، اجتماعی و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز است. یادداشت‌های افروغ از جهت حضور ایشان در حوزه اندیشه‌ای و تولید علوم انسانی و کنشگری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از منابع مهم در حوزه یادداشت‌نویسی شخصی محسوب می‌شود. جلد اول کتاب «فریادهای خاموش؛ روزنگاشت تنهایی» در سال1396 از سوی انتشارات سوره‌مهر در 698صفحه منتشر شده و آخرین مجلد این مجموعه نیز در سال1401 روانه بازار نشر شده است.

اولین کنسرت تابستانی ارکستر سمفونیک در تالار وحدت

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در تیرماه طی 2شب در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این تالار پنجشنبه و جمعه، دوم و سوم تیرماه، ساعت۲۱:۳۰ میزبان ارکستر سمفونیک تهران است. به گزارش همشهری، در نخستین کنسرت تابستان امسال ارکستر سمفونیک تهران، پدرام فریوسفی سولیست ویولن و امین غفاری سولیست ویولا هستند. شُلَیل(ثمین باغچه‌بان)، ویرانه(ثمین باغچه‌بان)، سمفونی شماره۱۰۴(ژوزف هایدن)، سمفونی کنسرتانت برای ویولن، ویولا و ارکستر(ولفگانگ آمادئوس موتسارت) 4قطعه‌ای است که در این کنسرت نواخته می‌شوند. ارکستر سمفونیک تهران از ابتدای امسال در روزهای 14اردیبهشت به رهبری ولفگانگ ونگنروت و 11 و 12 خرداد به رهبری نصیر حیدریان در تالار وحدت به اجرای قطعاتی کلاسیک از آهنگسازان بزرگ جهان پرداخته است. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت اجرای ارکستر سمفونیک تهران را از سامانه ایران‌
کنسرت تهیه کنند.

حال نامساعد پرویز دوایی

اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی «ارغوان» در پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب برگزار شد. بخشی از این مراسم به بزرگداشت پرویز دوایی با حضور هوشنگ گلمکانی، منتقد و پژوهشگر سینما، اختصاص داشت. گلمکانی، دوایی را توصیف‌کننده و ستایشگر عشق، زیبایی، ‌رؤیا و خاطره دانست و ادامه داد: هرچند به دوایی نقد می‌شود که همواره از گذشته و نوستالژی می‌گوید، اما موضوع نوشته‌های غیرسینمایی او فقط خاطره‌های دوران کودکی و نوجوانی نیست، بلکه او گاه چنان آدمی را در یک لحظه خاص غرق می‌کند که هیچ ارتباطی به نوستالژی ندارد. از میان همه هنرمندان تمام رشته‌ها و در همه دوران‌ها هیچ‌کس برایم جایگاه پرویز دوایی را ندارد.
او در ادامه از حال نامساعد دوایی خبر داد و ابراز تأسف کرد: متأسفم که بگویم حال آقای دوایی خوب نیست. چندوقت پیش به سرشان ضربه خورده بود و مدتی در بیمارستان بستری بودند و دوباره این اتفاق برایشان افتاد و سرشان آسیب دیده است. فکر کردم از حال بد او به شما خبر بدهم تا شاید امواج مثبت شما در بهبود حال او مؤثر باشد. گلمکانی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: همواره یکی از عشق‌های من این بوده که برای تمام کسانی که دوست‌شان دارم، قطعه‌ای از پرویز دوایی بخوانم هرچند که همیشه متاثر می‌شوم و نمی‌توانم نوشته او را تا آخر بخوانم.

همکاری ترنس مالیک با کیت بلانشت
یک پروژه واقعیت مجازی با زمینه عرفانی و مدیتیشن که به شناخت از درون بدن انسان و کارکرد سلول منجر می‌شود در جشنواره ترایبکا به نمایش درمی‌آید. کیت بلانشت بازیگر و ترنس مالیک کارگردان در یک پروژه جدید به نام «اوولور» یا «Evolver» همکار شده‌اند که به‌عنوان یک تجربه واقعیت مجازی اینتراکتیو و پر از موسیقی توصیف شده و قرار است در جشنواره فیلم ترایبکا به نمایش گذاشته شود. به گزارش مهر، این پروژه توسط هنرمندانی از بریتانیا، فرانسه و آمریکا تولید شده و مخاطب را درون بدن انسان می‌برد. مخاطب می‌تواند با جریان اکسیژن در بدن انسان حرکت کند و در نهایت به یک سلول زنده برسد. خالقان آن قصد دارند این پروژه واقعیت مجازی را گسترش دهند تا بتوانند در مقیاس بزرگ‌تر آن را در فستیوال‌ها و موزه‌های سراسر جهان به نمایش بگذارند و تا سقف ۱۰۰نفر همزمان از آن استفاده کنند. مالیک و بلانشت به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی در پروژه حضور دارند و با ادوارد آر. پرسمن تهیه‌کننده کارکشته هالیوودی همکاری می‌کنند. پرسمن و مالیک نخستین همکاری خود را سال۱۹۷۳ در فیلم «زمین‌های لم‌یزرع» تجربه کردند که نخستین فیلم ساخت مالیک بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید