• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162913
+
-

همه علیه خاموشی

رشد مصرف برق در روزهای پایانی فصل بهار به 4/5درصد رسیده است

نیرو
همه علیه خاموشی

هرچقدر هم مسئولان وزارت نیرو بگویند و قول بدهند که امسال خاموشی نداریم، اما واقعیت این است که ادامه روند مصرف در روزهای داغ پیش رو احتمال خاموشی را افزایش می‌دهد و چاره‌ این است که همه علیه خاموشی قیام کنیم و با پایین آوردن مصرف خود تابستان را بدون قطع برق پشت‌سر بگذاریم. ظرفیت تولید مشخص است اما رکوردشکنی مصرف و ثبت ارقام بالاتر یک زنگ هشدار است. کمی سختی را تحمل کردن باعث افزایش تاب‌آوری صنعت برق می‌شود. آمارها نگران‌کننده است، رشد 4.5درصدی مصرف برق در روزهای پایانی فصل بهار نشانه‌ این است که به‌احتمال زیاد با تداوم این روند مصرف، در 2ماه آینده میزان رشد به 10درصد هم می‌رسد و آن زمان دیگر نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و توزیع برق کشش ندارند.
کاهش ساعت کار اداره‌ها و بانک‌ها هم یک راهکار موقت است، کاهش یا مدیریت مصرف برق صنایع هم نقش داروی مسکن دارد و پیامد آن را باید در کاهش تولید جست‌وجو کرد. تابستان داغ در راه است و همه می‌خواهند که در دمای مطلوب زندگی کنند اما از 60هزار مگاوات برق مصرف شده، نزدیک به یک‌سوم آن به وسایل خنک‌کننده و سرمایشی اختصاص دارد و یک سوم هم در بخش صنعت و تولید مصرف می‌شود و کم کردن از مصرف صنایع بزرگ و انرژی بر، پیامدهای اقتصادی بدتری را به همراه دارد. پس با این واقعیت چاره‌ای نیست مگر اینکه همه علیه خاموشی قیام کنیم و مصرف برق خود را بهینه‌‌ سازیم.
وزارت نیرو می‌گوید خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده کرده است. پیش‌بینی می‌شود مصرف برق در روزهای اوج به 71هزار مگاوات برسد و درخواست وزارت نیرو از مردم این است که با کنترل مصرف نگذارند این عدد ثبت شود زیرا در اوج مصرف دست‌کم 10 تا 12هزار مگاوات کسری برق خواهیم داشت و این وضعیت باعث قیام خاموشی علیه همه می‌شود. وزارت نیرو هرچه در توان داشته را به‌کار گرفته تا تولید را به حداکثر برساند اما وقتی فشار مصرف بالا برود، انگشت مأموران وزارت نیرو روی دکمه خاموشی قرار می‌گیرد.

جدول خاموشی نداریم
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای انتشار جدول خاموشی در تابستان نداریم ولی نباید فراموش کرد که هرچند جدولی منتشر نمی‌شود، اما در شرایط اضطرار، قطع برق حتمی است زیرا امیدواری وزارت نیرو این است که در روزهای آینده 6هزار مگاوات برق را به مدار تولید بیاورد. به‌گفته سخنگوی صنعت برق، هیچ برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی نداریم و به‌نظر می‌رسد که مجموعه اقداماتی که در 100برنامه عملیاتی صورت گرفته، امکان پاسخگویی به نیازهای برقی تابستان سال‌جاری را داشته باشد.

8ساعت سرنوشت‌ساز
در 60روز داغ تیر و مرداد امسال، 8ساعت سرنوشت‌ساز می‌تواند سرنوشت خاموشی‌ها را تعیین کند؛ اگر همه مشترکان در بین ساعات 12 تا 17 و 20 تا 23، وسایل برقی پرمصرف را روشن نکنند و دمای محل سکونت و کار خود را روی 25درجه تنظیم کنند، وزارت نیرو قول داده که تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت. پس این 8ساعت را می‌توان زمان قیام علیه خاموشی دانست. همه به مسئولیت ملی خود باید عمل کنیم.

تهران جدول خاموشی ندارد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می‌گوید: هیچ برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی در تهران وجود ندارد و هم‌اکنون وضعیت تولید و تامین برق در پایتخت مناسب است، علت خاموشی‌های پراکنده اخیر نیز ارتباطی با کمبود برق ندارد بلکه ناشی از مشکلات فنی است. کامبیز ناظریان تاکید کرد هدف این است که تابستان امسال را با حداقل محدودیت یا بدون محدودیت پشت سر بگذاریم. او در عین حال به شهروندان تهرانی گوشزد می‌کند به‌دلیل وسعت شبکه برق در پایتخت، احتمال حادثه و قطع برق در اوج مصرف وجود دارد. به‌گفته این مقام مسئول، شبکه برق تهران بسیار وسیع بوده به‌طوری که ۳۲هزار کیلومتر شبکه در تهران وجود دارد. این حجم از شبکه به‌دلیل ماهیت فنی که دارد، هم در شرایط عادی و هم در شرایط گرمای هوا بر اثر عبور جریان دچار عارضه یا حادثه می‌شوند.

کاهش ساعت کار به فرمان دولت
چهارشنبه هفته گذشته دولت سیزدهم با هدف مدیریت مصرف برق در ایام گرم سال‌جاری، با پیشنهاد کاهش ساعات کار اداری موافقت کرد. به این ترتیب ساعات شروع و خاتمه کار کلیه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی از تاریخ ۲۱خرداد۱۴۰۱ تا تاریخ ۳شهریور۱۴۰۱ از ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ تعیین شد و استانداران موظفند ساعات کار کاهش یافته در این مدت را در ماه‌های باقیمانده سال‌جاری جبران کنند. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی فوق‌الذکر مکلفند از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با خاتمه کار، دستگاه‌های سرمایشی را خاموش کنند.
همزمان بانک مرکزی هم اعلام کرد: ساعت خدمت‌رسانی بانک‌ها به مشتریان از روز شنبه۲۱ خردادماه تا ۳شهریور۱۴۰۱ بدین شرح است: روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت کاری بانک‌های دولتی ۷:۱۵ تا ۱۳:۱۵ و بانک‌های خصوصی ۷:۱۵ تا ۱۳:۳۰ است و روز پنجشنبه تمام بانک‎های دولتی و خصوصی از ۷:۱۵ تا ۱۲:۳۰ فعالیت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید