• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162857
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yP0w7
+
-

هوشمندسازی یارانه نان در 10 استان

علاوه بر زنجان 9 استان دیگر هم به صورت آزمایشی به طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد پیوسته‌اند

گزارش
هوشمندسازی یارانه نان در 10 استان

محمد کاموس- دبیر گروه استان‌ها

طرح هوشمندسازی خرید نان که از نیمه اردیبهشت در زنجان آغاز شد، حالا قرار است در 9 استان دیگر هم به‌صورت آزمایشی اجرا شود.  به گزارش همشهری، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید می‌کند که طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد در 10استان کشور اجرا می‌شود و از آنجایی که نان جزو کالاهای راهبردی است بعد از شناسایی نقاط ضعف در کل کشور اجرا خواهد شد.

زنجان، یک ماه بعد از اجرای طرح
6فروردین بنا به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور، زنجان به‌عنوان استان پایلوت اجرای طرح نان انتخاب شد و از 18اردیبهشت طرح هوشمندسازی خرید نان را اجرا کرد. طبق گفته مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان از 1600نانوایی در استان، هم‌اکنون بیش از 1500نانوایی به این کارتخوان‌های هوشمند مجهز شدند و طی روزهای آینده مابقی نانوایی‌ها هم مجهز خواهند شد.
محسن افشارچی، استاندار زنجان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: وقتی نصب دستگاه‌ها نهایی شود به منزله آن است که آماده اجرای کامل طرح هستیم یعنی آرد به قیمت نهایی و هر میزان که متقاضی باشد به نانوا داده خواهد شد و بر مبنای عملکرد نانوا طبق سیستم هوشمند به وی یارانه پرداخت خواهد شد. گزارش‌های میدانی خبرنگار همشهری هم نشان می‌دهد نانوایان و مردم از این طرح راضی هستند و مشکل خاصی در خرید نان با شیوه یارانه‌ای ندارند.

قزوین، دومین استان 
همزمان با اجرای طرح در زنجان از نیمه اردیبهشت خبر رسید که این طرح در دومین استان یعنی قزوین هم در دستور کار قرار گرفته است. فرمانده قرارگاه امنیت غذایی قزوین با اشاره به‌وجود 1734واحد نانوایی در استان می‌گوید: 93درصد این نانوایی‌ها یعنی 1612واحد با آرد یارانه‌ای و دولتی پخت می‌کنند که طبق قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها مشمول اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان می‌شوند.
رضا افلاطونی با بیان اینکه 122واحد نانوایی آزادپز هستند، می‌افزاید: بنابراین طرح هوشمندسازی در 7درصد نانوایی‌های استان اجرا نمی‌شود. رئیس سازمان جهادکشاورزی قزوین درباره روند نصب دستگاه‌های کارتخو‌ان طرح هوشمندسازی در واحدهای نانوایی استان می‌گوید: تاکنون بیش از 62درصد نانوایی‌های استان یعنی حدود هزار واحد نانوایی به این دستگاه‌ها تجهیز شدند. افلاطونی ادامه می‌دهد: بیش از 600نانوایی دولتی هم بدون کارتخوان هستند و به شیوه سنتی نان را به مردم می‌فروشند که این نانوایی‌ها به سرعت در روزهای آینده به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز خواهند شد.

اجرای طرح در فارس به‌عنوان سومین استان
طرح هوشمندسازی یارانه‌ آرد و نان در 2استان زنجان و قزوین با اعتبار ۲۴میلیون و ۹۴۷هزار قرص نان به‌صورت آزمایشی آغاز شد و فارس هم از ابتدای خرداد به‌عنوان سومین استان در این طرح تجهیز نانوایی‌های خود را به کارتخوان‌های هوشمندسازی آغاز کرده است.
 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس می‌گوید: این طرح به شکل پایلوت در زنجان در حال اجراست و بنا شده در بین نانوایی‌های سایر استان‌ها نیز دستگاه کارتخوان هوشمند توزیع شود تا در زمان مشخص به دستور وزیر کشور به‌عنوان متولی آرد و نان کشور اجرای طرح آغاز شود. محسن ربانی‌زاده با بیان اینکه تاکنون از مجموع 3400نانوایی فعال در استان در ۴۸۰نانوایی دستگاه‌های کارتخوان هوشمند نصب شده است، می‌افزاید: نیاز ماهانه استان به آرد ۴۰هزار تن است و اگر هوشمندسازی انجام شود امکان دارد نیاز استان کمتر شود.

گیلان و گلستان هم به طرح پیوستند
2استان گیلان و گلستان هم طی روزهای پایانی هفته گذشته به جمع‌ 10استانی پیوستند که طرح آزمایشی هوشمندسازی یارانه‌ آرد و نان را اجرا می‌کنند. اجرای آزمایشی طرح اصلاح یارانه و هوشمندسازی نان گیلان از ۱۶خرداد و در گلستان از 19خرداد آغاز شد.
علی عابدین‌پور، مدیر پروژه سامانه مدیریت آرد و نان گیلان با بیان اینکه طی اجرای این طرح 4095کارتخوان برای نانوایی‌های استان درنظر گرفته شده که از این تعداد بیش از ۲هزار کارتخوان آماده نصب است، می‌گوید: در سراسر استان نمایندگان شعب بانک سپه این پوزها را آماده می‌کنند و تحویل نانوایی‌ها می‌دهند. علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان هم با بیان اینکه طرح هوشمندسازی فروش نان در گرگان، علی‌آبادکتول و آزادشهر اجرا شده است، می‌گوید: هم‌اکنون هزار دستگاه کارتخوان در بین نانوایی‌ها توزیع و نصب می‌شود و بعد از این 3شهرستان، در شهرستان‌های آق‌قلا، گالیکش و مینودشت شاهد اجرای طرح خواهیم بود.
طی هفته‌ گذشته برخی از استان‌ها مانند فارس، گیلان، قزوین و گلستان اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند و کرمانشاه و همدان هم از اجرای آن طی هفته‌های آینده خبر داده‌اند.

مکث

یارانه نان به جیب مردم می‌رود

رئیس بنیاد ملی گندم کاران تحویل آرد یارانه‌ای برای تولید ماکارونی و نان را 2چالش مهم کشور در گذشته می‌داند و به همشهری می‌گوید: آرد یارانه‌ای ماکارونی تبدیل به دلار آزاد می‌شد و آرد یارانه‌ای نان هم در مسیرهای دیگری غیراز نانوایی قرار می‌گرفت و حتی از مرز خارج می‌شد. جعفر ایمانیان با بیان اینکه آرد یارانه‌ای به‌دلیل قیمت پایین از چرخه تبدیل شدن به نان خارج می‌شد، می‌افزاید: اگر ساماندهی و هوشمندسازی یارانه آرد و نان در کل کشور اجرا شود درواقع موجب می‌شود دولت یارانه را به جای خبازی‌ها مستقیم به مردم بدهد و این از هدررفت منابع جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید