• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162822
+
-

احیای منزلت دولت مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم

یادداشت
احیای منزلت دولت مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم

مصطفی قربانی؛کارشناس مسائل سیاسی

تحقق بسیاری از امور در هر کشوری وابسته به قوت و ضعف دولت‌هاست. براین اساس، یکی از ریشه‌های مشکلات کشور در سال‌های اخیر، تضعیف نقش و جایگاه دولت در حل مشکلات است. این امر به چند دلیل حادث شده‎است: فشارهای خارجی، شدت یافتن مشکلات اقتصادی در داخل، کاهش میزان انسجام سیاسی و نخبگانی در کشور و... که درمجموع، کاهش توانایی‌های تنظیمی، توزیعی، استخراجی، نمادین و پاسخگویی دولت در ایران را به‎دنبال داشته است که نتیجه آن، ضعف دولت در مقابله با فساد و رانت و غلبه احساس «رهاشدگی» کشور ازسوی دولت است. مطابق این گزاره، مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم، احیای منزلت دولت، به‎عنوان تجلی عنصر حاکمیت است. در این‌باره توجه به چند نکته ضروری است:
1-اگر تعریف جامعه‌شناسان دولت را مبنا قرار دهیم، دولت بالاترین اقتدار در هر کشوری است و مبتنی بر این ویژگی، دولت باید قادر باشد تا با استقلال از همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی و اساساً همه ذی‌نفعان، خواست خود را بر همه آنها تحمیل کند. اساساً بحث «مصلحت دولت» که برگرفته از مصلحت تک‌تک افراد جامعه است، ایجاب می‌کند که دولت به‎گونه‌ای حکمرانی کند که برای تأمین مصلحت و خیر عمومی، بتواند با تمامی عوامل مخل در تأمین این مصلحت، مبارزه کند.
2-رواج پدیده‌هایی چون فساد، لاتاری خودرو، افزایش مداوم سطح عمومی قیمت‌ها، انحصار در صادرات و واردات و... مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دولت سیزدهم باید با ورود جدی به آنها، با قطع دست عوامل مخل، هم اخلال‎گری آنها در معیشت مردم را از بین ببرد و هم بارقه‌های امید و اعتماد در جامعه را زنده نگه دارد.
3-جای امیدواری وجود دارد که همان‎گونه که دولت سیزدهم، کار خود را با روند تحولی آغاز کرده‎است، در برنامه تحول اقتصادی خود بتواند اقدام‎های تحولی خود را به ثمر برساند. نکته امیدوارکننده در این زمینه آن است که دولت سیزدهم با عوامل مافیا و فساد، پیوستگی از نظر اشتراک در پایگاه اجتماعی ندارد؛ بنابراین، همان‎گونه که تاکنون مصمم به آزادسازی واردات خودرو شده‎است، می‌توان امیدوار بود که در سایر حوزه‌ها نیز خواهد توانست با جریان رانت و فساد در کشور مبارزه کند؛ به‎ویژه اینکه در این زمینه، دولت برنامه «تحول اقتصادی» مناسبی را نیز تهیه کرده‎است.
4-ازجمله توصیه‌های رهبری معظم انقلاب درباره دولت سیزدهم، ضرورت کمک به این دولت با توجه به کارهای مهمی است که در پیش‌رو دارد. به‎نظر می‌رسد که کانون کمک به دولت، کمک به مبارزه با جریان رانت و فسادی است که بر شاهرگ‌های اقتصاد کشور چنبره زده است.
5- مهم‌ترین بزنگاهی که می‌تواند به احیای منزلت دولت کمک کند، مدیریت پیامدهای حذف ارز ترجیحی، به‎ویژه «تورم انتظاری» است. در این زمینه، با توجه به انسجام دولت و پیگیری‌های جدی ستاد تنظیم بازار، انتظار می‌رود که دولت بتواند با کنترل تورم و عدم‌سرایت تورم کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف شده به سایر کالاها، احساس رهاشدگی مدیریتی در کشور را بزداید.
به‎عنوان نکته پایانی باید گفت که دولت سیزدهم برای محوریت‌بخشی به نقش خطیر خود در اداره کشور و فایق آمدن بر وضع کنونی، باید با انسجام تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت بتواند ثبات لازم را بر اقتصاد و سیاست کشور حکمفرما کند. توجه به این امر، به‎ویژه از آن روی ضروری است که انسجام نهاد دولت در ایران کنونی، پیام‌های لازم را برای مدیریت کارآمد وضع موجود، به‎ویژه در بعد اقتصادی به بازار صادر خواهد کرد. درواقع، قدم اول بهبود وضعیت اقتصادی، برخلاف تصور عامه و حتی نخبگانی، نه به‎نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، بلکه احیای نقش متناسب با جایگاه دولت در اداره کشور است که با انسجام و قوت در تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت محقق خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید