• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162779
+
-

واکنش جدی ایران به اقدام‎های مغرضانه آژانس

سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای، از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران خبر داد

هسته ای
واکنش جدی ایران به اقدام‎های مغرضانه آژانس

گزارش جهت‎دار آژانس بین‎المللی درباره فعالیت‎های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران و تلاش آمریکا و تروئیکای اروپایی برای تصویب قطعنامه ضدایرانی با واکنش جدی کشورمان مواجه شد و سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران قطع می‌شود. به‎گزارش همشهری، این اقدام سازمان انرژی‎اتمی درحالی است که پس‎از انتشار گزارش جهت‎دار و ابهام‎آمیز آژانس، مقام‎های کشورمان هشدار داده بودند که به سیاسی‎کاری‎های این نهاد بین‎المللی و تأثیرپذیری آنها از اطلاعات جعلی و دروغ رژیم صهیونیستی واکنش «متناسب»، «فوری» و «مؤثر» نشان خواهند داد؛ واکنشی که «قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران» بخشی از آن ارزیابی می‎شود. برهمین اساس هم بود که سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای، بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.
در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده ‎است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی‎اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه درنظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن‎نیت ایران است، نه‎تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به‎نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده ‎است.»
در ادامه این بیانیه به این نکته هم اشاره شده ‎است که «بیش‎از 80درصد دوربین‌های موجود آژانس، دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت آنها ادامه می‎یابد.»
علاوه‎بر این سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز در تشریح اقدام انجام شده ازسوی این سازمان گفت: برخی همکاری‌ها که فراتر از پادمان بود و جزو تعهدات به‎شمار نمی‎رفت و تنها بر مبنای حسن‎نیت این کارها را انجام می‌دادیم، متوقف شد. بهروز کمالوندی با ابراز تأسف از تأثیرپذیری آژانس از تحرکات ضدایرانی آمریکا و 3 کشور اروپایی، گفت: براین اساس تصمیم گرفتیم برخی از همکاری‌ها که فراتر از پادمان بود، مانند ضبط برخی از فعالیت‌ها ازسوی دوربین‌های آژانس، متوقف شود.
وی با بیان اینکه در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این‌ دوربین‎ها، مگر در حالت پذیرش شرایط ایران داده شود و مبنای آن هم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بود، ادامه داد: این اطلاعات را به آنها نمی‌دادیم و از امروز این اطلاعات ضبط هم نمی‌شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید براینکه انجام اقدام‎های دیگری نیز درنظر است، اضافه‎ کرد: امیدواریم آنها به‌ خودشان بیایند و جواب همکاری ایران را با همکاری بدهند. نمی‌شود که ایران همکاری داشته باشد و آن طرف رفتار نامناسبی از خودشان نشان دهند.

حرکت ایران در چارچوب پادمان
درچنین شرایطی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت بار دیگر به گزارش مغرضانه آژانس درباره فعالیت‎های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان واکنش نشان داد و با بیان اینکه ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد، گفت: این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است.
محمد اسلامی با تأکید براینکه حرکت اخیر 3 کشور اروپایی و آمریکایی در ارائه قطعنامه ضد‌ایرانی، یک حرکت سیاسی در راستای سیاست فشار حداکثری است، افزود: اهداف اصلی این حرکت با پشتوانه فکری و رهبری رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: موارد اتهامی آنها ۲۰سال است که به ایران نسبت داده می‌شود. اگر ایران برجام را پذیرفت به این دلیل بود که این اتهام‌ها رفع شود و اعتمادسازی صورت گیرد. البته تفاهمی صورت گرفت که طرف مقابل به آن عمل نکرد و ایران هم‌پذیرفته محدودیتی در بیشتر برنامه هسته‎ای خود داشته باشد، اما اکنون با این قطعنامه به اول خط برگشته‌ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ما در چارچوب پادمان حرکت می‌کنیم، نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر. جریان صنعتی تولیدی ایران برقرار است و ما احساساتی رفتار نمی‌کنیم. ما یک برنامه داریم و قانون اقدام راهبردی مجلس تکالیفی را برای ما تعریف کرده‎ است و براساس آن حرکت می‌کنیم.
‌ازسوی دیگر سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‎های بین‌المللی در وین نیز در نشست شورای‎حکام با اشاره به نقض تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا در پرتو قطعنامه 2231شورای‎امنیت (2015)، گفت: همه اقدام‎های جبرانی هسته‌ای انجام شده ازسوی ایران در راستای حقوق و تعهدات کشورمان براساس NPT است.

این خبر را به اشتراک بگذارید