• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162815
+
-

تقویم / زادروز/ملودی‌های روشن

تقویم / زادروز/ملودی‌های روشن

کمی به عقب برگردیم، یک مقدار عقب‌تر، مثلا روزهایی که با اشتیاق پای تلویزیون می‌نشستیم و سریال جذاب و دیدنی «امیرکبیر» را تماشا می‌کردیم، خاطرات دهه 60برایمان زنده می‌شود. سریالی از سعید نیک‌پور که با موسیقی گرم و دلنشینش ما را به دوره ناصرالدین شاه پرتاب می‌کرد و از حق نگذریم در کار خود موفق بود.
کامبیز روشن روان، آهنگساز این سریال و بسیاری از فیلم‌هایی است که برای ما خاطره‌انگیزند؛ «پرنده کوچک خوشبختی»، «گل‌های داوودی»، «رابطه» و... او به جز ساخت موسیقی فیلم، چندین آلبوم موسیقی سنتی و ملی ایرانی تصنیف کرده است که همه‌مان آنها را با صدای شهرام ناظری به‌خاطر می‌آوریم؛ «ساقی نامه»، «صوفی نامه»، «نهانخانه دل»، «آینه در آینه» و «یادگار دوست.»
روشن روان 19خرداد1328 در تهران متولد شد. بعد از فارغ‌التحصیل شدن از هنرستان موسیقی تهران، برای ادامه تحصیل در همین رشته به آمریکا رفت و در سال58 به ایران بازگشت. او در موسیقی ایرانی با سازهای سنتور و تمبک آشنایی دارد و از سازهای کلاسیک نیز فلوت و پیانو را به خوبی می‌نوازد. با این حال بیشترین فعالیت او آهنگسازی و تدریس موسیقی است و در این زمینه بیشترین آثار خود را پیرامون موسیقی کودکان و آهنگسازی فیلم متمرکز کرده است. کامبیز روشن روان معتقد است اگر موسیقی سنتی ایران، تحت هر شرایطی بخواهد از وضعیت کنونی‌اش خارج شود، دیگر موسیقی سنتی نخواهد بود. به عقیده او این موسیقی تعریف خاص خود را دارد که این تعریف با موسیقی روزمره که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت دارد. از دیدگاه او، موسیقی سنتی باید در زمان‌های خاص و توسط افراد خاص، در مناسب‌ترین زمان ممکن اجرا شود. او می‌گوید قرار نیست که موسیقی سنتی نظر همه را جلب کند چرا که این کار برعهده موسیقی روزانه است. باید فضایی فراهم شود که انواع موسیقی کار خود را ادامه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید