• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162791
+
-

کاهش توجه جهانی به جنگ اوکراین

وب‌سایت تحلیلی خبری آکسیوس به نقل از شرکت مانیتورینگ رسانه‌ای نیوز‌ویپ نوشته که با گذشت بیش از 100روز از جنگ اوکراین، میزان توجه افکار عمومی جهانی نسبت به آن کاهشی چشمگیر داشته است.

اهمیت موضوع چیست؟
آکسیوس به‌تازگی به نقل از ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نوشت: توجه جهانی برای اوکراین بسیار حیاتی است، اما این نگرانی وجود دارد که مردم جهان از اخبار جنگ اشباع و نسبت به آن بدبین شوند و به‌دنبال موضوعی جدید باشند. در این صورت با کاهش توجه جهانی به موضوع اوکراین، از میزان فشار رهبران جهان برای کمک به اوکراین و تنبیه روسیه هم کاسته خواهد شد. به‌نظر می‌رسد اکنون این اتفاق افتاده باشد.

آمارها چه می‌گویند؟
مقایسه میزان تعامل آنلاین در شبکه‌های اجتماعی (interaction) با موضوع جنگ اوکراین، در هفته اول جنگ و هفته اخیر، از کاهش 22برابری درگیری مردم با این موضوع حکایت دارد. میزان تعامل که اشتراک‌گذاری و ثبت کامنت را دربر می‌گیرد در هفته اول 109میلیون مورد بوده که اکنون به 4.8میلیون مورد در هفته رسیده است.
  این روند کاهشی، در حجم پوشش رسانه‌های آنلاین هم بازتاب داشته است. تعداد گزارش‌های مرتبط با جنگ اوکراین از520هزار مورد در هفته اول جنگ، به 70هزار مورد در هفته اخیر رسیده است.
  طی 6هفته اخیر، میزان پوشش اخبار دادگاه جانی دپ و امبر هرد، 6برابر بیشتر از جنگ اوکراین بوده است.

وضعیت میدان جنگ
اوکراین همچنان در تلاش برای مدیریت جنگ، در حال لابی‌گری برای دریافت کمک‌های بیشتر است؛ کمک‌هایی که تأمین می‌شوند اما سرعت تأمین آنها به اندازه‌ای نیست که زلینسکی را راضی نگه دارد.
  جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد آمریکا سامانه‌های موشکی پیشرفته میان‌برد در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. این سامانه‌ها که 70کیلومتر برد دارند، خاک روسیه را در تیررس نیروهای اوکراینی‌ قرار می‌دهند؛ موضوعی که باعث خط و نشان کشیدن ولادیمیر پوتین برای اوکراین و آمریکا شده است.
   اتحادیه اروپا هفته گذشته توافقنامه‌ای برای توقف واردات نفت از روسیه را به امضا رساند. براساس این توافقنامه‌ که پس از اعطای معافیت به چند کشور ازجمله مجارستان به‌دست آمد، اتحادیه اروپا تا پایان سال‌جاری میلادی، 90درصد از واردات نفت خود از روسیه را قطع خواهد کرد.
   انگلیس هم به‌تازگی از تأمین موشک‌های میان‌برد برای نیروهای اوکراینی خبر داده است. این کشور قصد دارد سامانه‌های موشکی با برد بیش از 80کیلومتر را در اختیار نیروهای اوکراین قرار دهد، به این امید که بتوانند توپخانه‌های روسیه که شهرهای شرقی اوکراین را هدف قرار می‌دهند، از کار بیندازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید