• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162764
+
-

مروری بر فیلم‌های تلویزیونی شاخص درباره بارگاه رضوی

بیا از مشهد صحبت کنیم

دهه80 سال‌های طلایی برای فیلم‌ها و تله‌فیلم‌هایی است که با موضوع و محور امام‌رضاع ساخته شدند. بیشترین تولیدات رسانه ملی در همین دهه بوده؛ سریال‌ها و تله‌فیلم‌هایی که هنوز هم روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما می‌رود

«تابستان عزیز»

سال88 بود که فیلم «تابستان عزیز» به کارگردانی امیرشهاب رضویان روی آنتن شبکه یک رفت. تله‌فیلم «تابستان عزیز» را علیرضا محمودی با همکاری خود رضویان نوشت و تهیه‌کننده آن سیدکمال طباطبایی بود. رضویان از این تهیه‌کننده یاد می‌کند و می‌گوید: «این فیلم با همت و تلاش مرحوم طباطبایی ساخته شد.»
در این فیلم سینمایی رابعه مدنی، هومن ذبیحی، سروش صحت، فریبا آهنگ، مهران رجبی، محمد مین‌باشی، محمداحسان محمدزاده، رضا خمسه، حمیرا عظیمی، هیلدا خسروی، قاسم تیرانداز، سیدسعید رضویان و با حضور افتخاری صابر ابر بازی کردند. «تابستان عزیز» داستانی درباره فردی به نام عزیز است که سال‌ها در پی سفر به مشهد و زیارت بوده و بدون هماهنگی با خانواده همراه نوه‌اش راهی مشهد می‌شوند.
این تله‌فیلم از تم مذهبی برخوردار است و رضویان سعی کرده به شکل نامحسوس و غیرمستقیم به آن بپردازد.

«رضای رضوان»
آثار مستند بسیاری درباره امام رضا(ع) ساخته شده است، اما «رضای رضوان» به کارگردانی مجید مجیدی یکی از مستندهای شاخص در این حوزه بوده است. این اثر از معدود آثار باکیفیتی است که تاکنون درباره حرم حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) ساخته شده است. یکی از بخش‌های این مستند معرفی شغل افرادی است که به‌عنوان خادم در حرم امام رضا(ع) مشغول خدمتگزاری هستند. درواقع حضور اشخاص مختلف از استاد دانشگاه تا افراد دیگر برای مجیدی اتفاقی مهم و جالب بوده که روی آن تأکید داشته است.

«بیا از گذشته حرف بزنیم»

تله‌فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی حمید نعمت‌الله محصول سال۱۳۸۷ است. این اثر در پنجمین جشنواره فیلم رضوی عنوان بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی را از آن خود کرد و در پخش تلویزیونی نیز مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفت. نکته جالب درباره این اثر این است که در 2قسمت ساخته شده است. قسمت دوم این فیلم در بازه زمانی سال ۹۱ تا ۹۲ ساخته شد و در آن برخی بازیگران تغییر کردند. 3زن سالمند به مشهد می‌روند و در این سفر، اتفاقات جالبی برای آنها می‌افتد. ثریا قاسمی، مهین شهابی، پوراندخت مهیمن، آزیتا لاچینی و فریده سپاه‌منصور ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«روز هشتم»

این فیلم به کارگردانی مهدی کرم‌پور ساخته شده و در آن بازیگرانی چون مرحوم انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی و مرحوم عسل بدیعی به ایفای نقش پرداختند. در این اثر برای 3شخصیت فیلم مسائل و مشکلاتی به‌وجود می‌آید که در سایه توسل به امام رضا(ع) و توجه حضرتش رفع می‌شود.

«زیارت»

این فیلم به کارگردانی صادق کرمیار محصول سال۱۳۸۸ بوده و با مشارکت ناجی هنر ساخته شده است. داستان اثر نگاهی به سرنوشت انسان‌هایی دارد که به زیارت مرقد مطهر امام هشتم(ع) می‌روند و در این سفر به تحول روحی و معنوی می‌رسند. درواقع قصه فیلم با مردی آغاز می‌شود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد می‌شود. او در این سفر، زائران دیگری را می‌بیند که هرکدام به امید کرامتی از حضرت رضا(ع) عازم زیارت هستند. حسن جوهرچی، ستاره اسکندری، اردلان شجاع‌کاوه، کاوه سماک‌باشی، ملیکا ناظری و فریده سپاه‌منصور ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«آوای نقاره‌ها»

«آوای نقاره‌ها» قصه 4نفر را روایت می‌کند که در پایان در حرم امام رضا(ع) گره کارشان گشوده می‌شود. شهرام عبدلی، جلال طباطبایی، سیامک اشعریون، آهو خردمند، حسن اسدی و... از بازیگران این فیلم تلویزیونی بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید