• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 18 خرداد 1401
کد مطلب : 162711
+
-

رأی اعتماد به نخست‌وزیر غیرقابل اعتماد

جهان‌نما
رأی اعتماد به نخست‌وزیر غیرقابل اعتماد

بوریس جانسون در انتخابات سال2019 پیروزی قاطعی را برای حزب محافظه‌کار انگلیس به دست آورد تا به غول سیاست انگلیس تبدیل شود؛ مردی که نقشه سیاسی کشورش را با وعده به نتیجه رساندن برگزیت، دوباره ترسیم کرد. او در آن دوران از اکثریت 80کرسی در پارلمان برخوردار بود. از این‌رو به‌نظر می‌رسید دست‌کم 5سال در راس قدرت باقی بماند؛ درحالی‌که بعضی از تحلیلگران حتی یک دهه قدرت سیاسی را برای او پیش‌بینی کرده بودند اما اکنون پس از گذشت 2سال‌ونیم، شکست‌ناپذیری آقای نخست‌وزیر درهم شکسته شده است. مخالفان هم‌حزبی او نتوانستند در جلسه روز دوشنبه اکثریت آرای عدم‌اعتماد را به‌دست آورند، اما 148رأی عدم‌اعتمادی که در حزب به او داده شد، وجهه او به‌عنوان رهبری تأثیرگذار و معتمد را به شکلی جبران‌ناپذیر مخدوش کرده است. او فعلا نخست‌وزیر می‌ماند اما درواقع فقط توانسته برای ادامه نخست‌وزیری‌اش زمان بخرد.
نخست‌وزیر انگلیس توانست روز دوشنبه از جلسه پرتنش رأی اعتمادی که از سوی حزب محافظه‌کار برگزار شده بود جان سالم به در ببرد. تمام 359نفر عضو حزب محافظه‌کار در این جلسه برای دادن رأی اعتماد یا عدم‌اعتماد به بوریس جانسون حاضر شدند که از مجموع آرا 211رأی اعتماد و 148رأی عدم‌اعتماد به صندوق انداخته شد. در نتیجه جایگاه جانسون دست‌کم برای 12ماه دیگر به‌عنوان رئیس حزب و نخست‌وزیر انگلیس تثبیت شد. با این‌همه این پیروزی که جانسون آن را یک پیروزی قاطع توصیف کرده، در شرایطی به‌دست آمده که رهبری جانسون در حزب و در کشور با مخالفت‌های شدیدی مواجه است. نباید فراموش کرد که 54نفر از هم‌حزبی‌های او نامه درخواست برگزاری جلسه رأی اعتماد را امضا کرده بودند؛ افرادی که همچنان مخالف او هستند.
بذر اصلی مشکلات جانسون در تاریک‌ترین روزهای کرونایی انگلیس کاشته شدند. انتشار گزارشی از جزئیات مهمانی‌های غیرقانونی در دفتر نخست‌وزیری انگلیس در دوران قرنطینه‌های عمومی و منع تردد سختگیرانه در کشور واکنش‌های شدیدی به‌دنبال داشت. افشای این موضوع که به «پارتی‌گیت» شهرت یافته، ناخشنودی شدیدی را در میان جامعه و هم‌حزبی‌های جانسون ایجاد کرد.
جانسون در ابتدا این اتهامات را انکار کرد اما ادامه افشاگری‌ها در نهایت باعث شد او تخلف خود را بپذیرد. کار به جریمه او از سوی پلیس هم کشید. در بحبوحه این رسوایی‌ها، وضعیت اقتصادی انگلیس مانند دیگر کشورهای جهان بحرانی شد. مختل شدن زنجیره تامین کالا در کنار شوک قیمتی مواد غذایی و سوخت، تورم را در این کشور2رقمی کرد.  اگرچه کسب رأی اعتماد به معنی تضمین 12ماه ثبات و آرامش در دفتر نخست‌وزیری انگلیس است، اما شایعاتی به گوش می‌رسند که تعدادی از نمایندگان خشمگین از برگزاری زودهنگام رای‌گیری، به‌دنبال راه‌هایی برای بازنویسی قانون و برکناری جانسون هستند. زیرا هر اندازه که از محبوبیت جانسون کاسته شود، محبوبیت حزب محافظه‌کار هم ضربه خواهد خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید