• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 خرداد 1401
کد مطلب : 162687
+
-

توافق تهران و بغداد درباره 5پرونده

وزیران کشور ایران و عراق در تهران دیدار و با امضای۲ یادداشت ‎تفاهم همکاری امنیتی و تسهیل تردد زائران، درباره ۵پرونده مهم، ازجمله ساماندهی ورود زائران از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی، توافق کردند.
براساس آنچه خبرگزاری رسمی عراق گزارش داده ‎است، ورود روزانه ۲هزار ایرانی از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی، انجام اقدام‎های ویژه در زمینه زیارت‎های میلیونی مانند زیارت اربعین، تأمین امنیت مرزها، نظارت بر گذرگاه‎های مرزی و جلوگیری از قاچاق و مبارزه با موادمخدر، از محورهای یادداشت تفاهم احمد وحیدی، وزیر کشور با همتای عراقی خود بود.
وحیدی در این دیدار، امنیت عراق را برای ایران مهم و مورد توجه دانست و گفت: مرزهای 2 کشور، مرزهای اخوت و برادری است و باید تلاش کنیم فضای مناسب و با امنیت، در مرزهای 2 کشور داشته باشیم. وی با اشاره به ظرفیت‎های مختلف تجاری میان 2 کشور گفت: در بحث مبادلات مرزی، تردد زائران و توسعه بازارچه‎های مرزی، می‎توانیم هماهنگی بیشتری داشته باشیم و زمینه را برای تسهیل تجارت در مرزهای دوطرف آماده کنیم.
وزیر کشور همچنین در این دیدار از همتای عراقی خود خواست با توجه به مطالبه میلیونی مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین حسینی، لغو روادید زمینی صورت گیرد که این درخواست مورد موافقت طرف عراقی قرار گرفت. وزیر کشور عراق نیز در این دیدار گفت: با موافقتی که از سوی نخست‎وزیر عراق صادر شده ‎است، در شرایط عادی روزانه ۲هزار زائر بدون ویزا می‎توانند از طریق گذرگاه‎های زمینی، وارد عراق شوند. عثمان الغانمی افزود: از ابتدای هفته آینده با هماهنگی سفارت ایران در عراق، سازوکار لازم برای ورود این تعداد ایرانی به عراق برنامه‎ریزی می‎شود و به شکل تدریجی، شاهد افزایش آن خواهیم بود.
وی با بیان اینکه سفرهای زیارتی میان ملت‎های ایران و عراق، طعم خاصی به گرمی روابط 2 کشور بخشیده ‎است، ادامه ‎داد: به همین دلیل در حال برنامه‎ریزی برای افزایش این سفرها هستیم.
الغانمی همچنین بر تقویت همکاری‎های 2 کشور در حوزه‎های دیگر نیز تأکید و اضافه‎ کرد: امنیت هر دو کشور مکمل همدیگر است. هیچ سطحی را برای توسعه همکاری‎ها قائل نیستیم و به هر سطحی که در توسعه روابط برسیم، به‎دنبال ارتقای بیشتر همکاری‎ها خواهیم بود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید