• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 خرداد 1401
کد مطلب : 162626
+
-

دوچرخه‌ برقی اشتراکی در مسیر قلب تهران

شهرداری تهران به‌دنبال ایجاد امکان استفاده از دوچرخه‌های برقی اشتراکی در مناطق مرکزی شهر است

گزارش
دوچرخه‌ برقی اشتراکی در مسیر قلب تهران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

تردد در نقاط مرکزی شهر تهران مثل خیلی از شهرهای بزرگ دنیا باید به مرور تغییر کند؛ چراکه حجم بالایی از سفرهایی که در قلب پایتخت صورت می‌گیرد، وابسته به وسایل نقلیه‌ای است که نتیجه‌ای جز بی‌نظمی ترافیکی و آلودگی هوا ندارد. موتورسیکلت هم که وسیله محبوب خیلی از کسانی شده که هر روز به محدوده‌های بازار بزرگ و راسته‌های تجاری و اداری مرکز شهر مراجعه می‌کنند؛ چه برای تردد شخصی و چه برای جابه‌جایی بار. بنابراین ساماندهی تردد و حرکت به سمت استفاده از حمل‌ونقل پاک در مناطق 6، 7، 11و 12 اهمیت دارد و حالا خبر می‌رسد که شهرداری در آینده‌ای نزدیک نه‌تنها امکان بهره‌مندی شهروندان از موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی را در این مناطق فراهم می‌کند، بلکه با همراهی سرمایه‌گذاران، پای دوچرخه‌‌های برقی اشتراکی را هم به مرکز شهر باز خواهد کرد. موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی که چند ماهی می‌شود به‌صورت آزمایشی در محدوده اراضی عباس‌آباد فعال شده‌اند و با همکاری پلیس راهور کم‌کم به دیگر نقاط شهر نیز وارد خواهند شد و دوچرخه برقی هم که در مرحله جذب سرمایه‌گذار است، به جمع آنها اضافه می‌شود.
چندی پیش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک با هدف توسعه دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک مد حمل‌ونقل پاک و جذب سرمایه‌گذار برای این منظور فراخوانی صادر کرد. یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک درباره فراخوان منتشر‌شده برای دعوت از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی به همشهری می‌گوید: «مدیریت شهری در این دوره می‌خواهد هزینه استفاده از دوچرخه را برای شهروندان به حداقل برساند. به‌طوری که استفاده از این وسیله برای شهروندان جذاب و به‌صرفه باشد. به همین منظور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک فراخوانی منتشرکرده است که براساس قیمت کارشناس‌ رسمی دادگستری، قسمت عمده هزینه تمام‌شده سفر را شهرداری تقبل می‌کند و شهروندان با کمترین هزینه می‌توانند از این وسیله حمل‌ونقل پاک استفاده کنند. در این شرایط سرمایه‌گذاران از شرکت‌های اشتراکی گرفته تا هر شرکتی دیگر که تمایل دارد تا در این حوزه فعالیت کند، می‌‌تواند ورود کرده و اسناد سهمی را از حوزه معاونت توسعه حمل‌ونقل و ترافیک دریافت و تکمیل کند و برای ما بفرستد. اگر نیازی هم به مشاوره و راهنمایی بیشتر داشته باشند، برای آنها جلسه‌ای گذاشته شده و تمام جزئیات و ابعاد طرح تشریح می‌شود. این فراخوان در سایت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک هم بارگذاری شده است.» از قرار معلوم در طرح و قالب جدید، حمایت و خرید سفر با دوچرخه برای شهروندان تهرانی است و با مدل‌های قبلی تفاوت دارد؛ به‌گونه‌ای که شهرداری خدمات را خریداری می‌کند و مانند گذشته دیگر به‌صورت تکی به شهروندان فروخته نمی‌شود؛ چراکه در حالت قبلی که تمام هزینه‌ها را مسافر تقبل و پرداخت می‌‌کرد، استقبال شهروندان هم کمتر بود و در واقع مردم از خودشان مقاومت نشان می‌دادند. البته برای شهروند هم توجیه ندارد که حق عضویت 200‌و‌250هزار تومانی بدهد و برای هر بار استفاده نیز چند هزار تومان پرداخت کند. از طرف دیگر، هزینه‌های مربوط به این شرکت‌ها هم افزایش پیدا کرده است و در نتیجه شهرداری می‌خواهد با هدف توسعه حمل‌ونقل پاک، بخش زیادی از این هزینه‌ها را پوشش بدهد. به‌گفته آزاده‌دل، تمام این موارد در بودجه سال‌1401سازمان حمل‌ونقل و ترافیک دیده شده و تمام کارها و مراحل قانونی و حقوقی مربوط به آن نیز انجام شده و مصوبات لازم چه از شورای محترم شهر تهران و چه هیأت مدیره سازمان اخذ شده است. همچنین تمام هزینه‌های مربوط به اجرای طرح در بودجه دیده شده و کارشناس رسمی هم برآورد قیمت کرده است.

مکث
مزایای دوچرخه برقی

در دوچرخه برقی رکاب‌زدن همچنان مورد نیاز است، اما قدرت باتری این کار را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند در سربالایی‌ها به راکب کمک زیادی کند.
از دیگر مزایای این سیستم این است که فشار به مقدار زیادی از روی زانو و ساق پای شما برداشته می‌شود و شما می‌توانید تعداد دور بیشتری رکاب بزنید.
  طبق تحقیقات دانشگاهی در سوئیس، دوچرخه‌‌سواری با دوچرخه برقی به اندازه دوچرخه معمولی مزایا دارد.
  با یک‌بار شارژ‌کردن دوچرخه برقی می‌توان بین 28 تا 80کیلومتر آن را برانید.
  یک دوچرخه برقی حدود 100 تا 150وات انرژی مصرف می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید