• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162585
+
-

تغییر قانون اساسی در قزاقستان رأی آورد

همه‌پرسی تغییر قانون اساسی با هدف محدود کردن قدرت نورسلطان نظربایف انجام شده است

آسیا
تغییر قانون اساسی در قزاقستان رأی آورد

با اعلام نتایج نهایی همه‌پرسی انجام شده در مورد تغییر قانون اساسی در قزاقستان، 77درصد از شرکت‌کنندگان به این تغییرات رأی مثبت دادند. تغییر قانون اساسی خواسته قاسم جومرت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان و با هدف محدود کردن قدرت نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین انجام می‌شود.
به گزارش دویچه‌وله، بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات قزاقستان ۶۸ درصد واجدان شرایط در رفراندوم تغییر قانون اساسی شرکت کردند و ۱۸/77 درصد از آنان به این رفراندوم رأی مثبت دادند.
طبق قانون اساسی فعلی، نورسلطان نظربایف که به‌مدت ۳۰سال رئیس‌جمهوری قزاقستان بود، عنوان «رهبر ملت» پیدا کرده و به‌همین دلیل با وجود کنار رفتن از قدرت در سال ۲۰۱۹ همچنان می‌تواند در سیاست کشور دخالت کند و تأثیرگذار باشد. در قانون اساسی جدید این عنوان حذف شده است.
براساس اصلاحات قانون اساسی از این پس پارلمان و دادگاه نوسازی شده قانون اساسی از اختیارات بیشتری برخوردار می‌شوند. همچنین جلوی انتصاب خانواده روسای جمهوری پیشین در مناصب دولتی گرفته خواهد شد. این امر بیشتر به خانواده نظربایف برمی‌گردد. البته پس از اعتراضات و درگیری‌های 5ماه قبل، بیشتر وابستگان و افراد خانواده نظربایف، رئیس‌جمهور پیشین پست‌هایشان را از دست دادند و به این ترتیب موقعیت توقایف در کشور قویتر شد. در ماه ژانویه با دوبرابر شدن ناگهانی قیمت گاز مایع، شهرهای قزاقستان صحنه اعتراض‌ها و ناآرامی شد. با بالاگرفتن ناآرامی‌ها و گسترش تظاهرات، توقایف دستور تیراندازی بدون هشدار به پلیس داد. روسیه به همراه ارمنستان و تاجیکستان در چارچوب پیمان امنیت جمعی با قزاقستان برای سرکوب اعتراض‌ها، سرباز به این کشور اعزام کرد. در جریان این درگیری‌ها که حدود ۱۰ روز به طول انجامید، 8هزار نفر دستگیر و بیش از ۲۳۰ نفر کشته و هزاران نفر نیز زخمی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید