• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 خرداد 1401
کد مطلب : 162486
+
-

همشهری از تلاش مشترک دولت و مردم گزارش می‌دهد

6 راه عبور از بی‌برقی

وضعیت شبکه برق هنوز پایدار است اما با ادامه روند فعلی مصرف انتظار می‌رود که این وضع ناپایدار شود و گزینه خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده روی میز تصمیم‌گیران قرار گیرد. البته تلاش مشترک دولت و مردم می‌تواند راه عبور از بی‌برقی را هموار سازد. وزارت نیرو در آستانه فصل گرم، برنامه‌های دولت‌های گذشته را با ایجاد تغییراتی در دستور کار قرار داده و مهم‌ترین تغییر برای عبور از تنگنای خاموشی، تغییر ساعت کار ادارات است که پیش از این تکذیب شده بود اما علی‌اکبر محرابیان با تأیید این خبر اعلام کرد: در طول تیر و مرداد امسال ادارات زودتر باز و بسته می‌شود.
به گزارش همشهری، با رشد 10درصدی مصرف برق و تلاش‌‌های صورت‌گرفته برای افزایش ظرفیت‌ نیروگاه‌ها، وزارت نیرو تأیید کرده ناترازی بین تولید و مصرف برق امسال هم وجود دارد. این وزارتخانه‌ 6راه را برای عبور دولت و مردم از وضعیت بی‌برقی تدارک دیده است. آیا این 6برنامه می‌تواند وضع پایدار اما شکننده صنعت برق را از خطر خاموشی در امان نگه دارد؟

ناترازی شبکه برق
شبکه برق در تابستان سال گذشته با 10هزار مگاوات کسری مواجه بود، دولت قول داده بود 6هزار مگاوات کسری را در تابستان امسال جبران کند اما علی‌اکبر محرابیان می‌گوید: تاکنون فقط بخشی از این وعده عملی شده و اگرچه این ناترازی نسبت به سال قبل کمتر شده است، اما با توجه به رشد سالانه مصرف کماکان با ناترازی مواجهیم. طبق این گزارش درصورت همراهی‌نکردن مصرف‌کنندگان با وزارت نیرو، شبکه برق کشور در وضعیت اضطرار قرار می‌گیرد و به‌دلیل کاهش میزان تولید برق نیروگاه‌های برقابی ناشی از کاهش ورودی آب پشت سدها، ممکن است فشار بر نیروگاه‌های حرارتی بیشتر شود و برخی از این نیروگاه‌ها از مدار تولید خارج شود. با این حساب، خطر بی‌برقی و خاموشی در 2ماه آینده را از هم‌اکنون باید جدی گرفت.

برنامه‌های دولت برای عبور از بی‌برقی
کاهش مصرف ادارات: همه ادارات دولتی و نهادهای عمومی باید در ساعت اداری 30درصد و در ساعت غیراداری 60درصد از مصرف خود را کم کنند. در غیر این صورت برق آنها آن‌هم در ساعت اوج مصرف قطع می‌شود.
 تغییر ساعت کار: هرچند پیش از این تغییر ساعت کار ادارات تکذیب شده بود اما وزیر نیرو آن را تأیید و اعلام کرد: ساعت کاری ادارات در تیر و مرداد تغییر می‌کند و احتمالا ساعات شروع کار به صبح زود منتقل شود، از طرفی ادارات زودتر تعطیل می‌شود و به این ترتیب مصارف بخش اداری و ساعت‌های اوج بار مصرف به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.
تغییر در تولید صنایع: وزیر نیرو می‌گوید: اگرچه محدودیت نسبت به سال قبل بسیار کمتر است، اما قرار شده در واحدهای صنعتی بزرگ محدودیت برق ‌با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان شود تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود، از سوی دیگر از مدیران شهرک‌های صنعتی و واحدهای فعال در این شهرک‌ها خواسته شده تا تعطیلات روز جمعه خود را به‌طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند. دیگر گزینه پیش‌روی صنایع به سیاست جبرانی مربوط می‌شود به‌گونه‌ای که اگر برق این صنایع محدودتر شود، در ماه‌های بعد برق اضافی می‌گیرند.
پاداش نقدی به همراهی مردم: وزیر نیرو می‌گوید: اگر مردم مصرف‌شان را کاهش دهند، مثلا در ساعات غیر‌ضروری کولر روشن نکنند و اگر کولر گازی دارند، روی دمای آسایش ۲۴ الی ۲۵درجه قرار دهند. به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق کمتر، 500تومان جایزه می‌دهد‌ که ماهانه در شهرهای گرمسیر میزان این پاداش تا 600هزار تومان خواهد بود.
برق رایگان برای کشاورزان: مشترکان بخش کشاورزی می‌توانند درصورت عدم‌استفاده از برق چاه‌های کشاورزی به‌مدت 5ساعت در بازه زمانی بین ساعت 11 تا 18 و انتقال زمان آبیاری به ساعات دیگر، از برق رایگان در 19ساعت باقی‌مانده شبانه‌روز استفاده کنند.
ماینرها خاموش می‌شود: تصمیم جدی دیگر دولت خاموش‌شدن ماینرها یا تجهیزات استخراج رمزارزهاست. با آغاز زمان اوج مصرف برق درصورتی که محدودیتی در تامین‌کردن برق کشور وجود داشته باشد، برق تمامی مراکز استخراج ارز دیجیتال با اعلام مرکز دیسپاچینگ ملی قطع می‌شود، تا بتوان پایداری شبکه ‌برق کشور را حفظ‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید