• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162355
+
-

عاشقانی که قیام کردند

برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت سالگرد 14 و 15 خرداد در تهران

گزارش
عاشقانی که قیام کردند

نشست خبری یادواره «قیام عشاق» با حضور علی فروزانفر، رئیس حوزه هنری استان تهران، حسین عیدی‌زاده، دستیار ویژه حوزه هنری استان تهران، نیما بیگلریان، مسئول و کارشناس تئاتر استان تهران و حسین قاسمی، مسئول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران روز گذشته در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.
شنبه و یکشنبه هفته آینده مصادف با 2رخداد مهم تاریخی است و نهادها و سازمان‌های مختلف از ماه‌ها قبل در تلاش‌ هستند تا به مناسبت این ایام برنامه‌هایی را اجرا کنند. در این نشست، حسین عیدی‌زاده، دستیار ویژه حوزه هنری استان تهران در بخشی از سخنانش گفت: نطفه قیام ۱۵خرداد در امامزاده جعفر واقع در پیشوا توسط جوانی به نام سیدمرتضی طباطبایی بسته شده بود. شهدای ۱۵خرداد دشت ورامین بسیار مظلوم هستند و به آنها کمتر پرداخته شده است. وقتی متوجه این جریان شدیم صحن  بارگاه این امامزاده را مرکز اصلی اتفاق قرار دادیم و از هنرمندان شهرستانی استفاده کردیم. بار اصلی این رویداد بر عهده استعدادهای ماست و امیدوارم بتوانیم دوره‌های ویژه‌ای برای این عزیزان برگزار و پربارتر از قبل حرکت کنیم. همزمان با این اتفاق همکاران ما برنامه‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند؛ اکران فیلم سینمایی یکی از همین برنامه‌هاست. در حوزه آموزشی هم اتفاقات خوبی در حال انجام است. اجرای نمایش‌های خیابانی را هم در دستور کار خود داریم که در سالروز رحلت امام 4گروه در حرم به اجرا می‌پردازند، برگزاری شب‌خاطره، تولید پادکست صدای خرداد و... ازجمله برنامه‌هایمان است. باید بگویم که ۵۰درصد دفاتر در شهرستان‌های استان تهران را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدوارم طی چندماه آینده ۱۵دفتر دیگر را هم راه‌اندازی کنیم.
در ادامه نیما بیگلریان هم گفت: در سال‌های گذشته همایشی با نام تئاتر خیابانی «۱۵خرداد» برگزار می‌شد که این رویداد‌ها با قدرت و انرژی در مکان‌های عمومی مثل حرم مطهر، ایستگاه مترو و... اجرا می‌شدند، اما در اجرای آنها به‌دلیل کرونا و... وقفه ایجاد شد تا اینکه حوزه هنری تهران به این فکر افتاد این پروژه را دوباره اجرا کند. در ابتدا به ارائه فراخوانی از سوی نمایندگان شهرستان‌های استان تهران اقدام کردیم، سپس گروه‌های همایشی آثاری با موضوع حضرت امام(ره) به ما ارائه دادند به جز این، واحد نمایش ما اقدام به تولید ۴ نمایشنامه با موضوع امام(ره) کرد که تولید شدند و این آثار در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت. در ادامه ۱۴ اثر نمایشی از شهرستان‌های استان تولید و به دبیرخانه ارسال شد. این آثار مورد بازبینی قرار گرفت و از بین آنها ۶ نمایش پذیرفته شد تا در همایش مردمی یادواره «قیام عشاق» اجرا داشته باشند. به همین ترتیب در ۱۴خرداد نمایش‌های «به رنگ پرچم»، «سردار انقلاب»، «آخرین خبر» و... هرکدام 2اجرا خواهند داشت. در روز بعد هم 2نمایش میدانی در پیشوا اجرا می‌شود. این آثار در حرم مطهر امامزاده جعفر برگزار می‌شود؛ البته واحد نمایشی حوزه هنری استان تهران تصمیم دارد در همه شهرستان‌ها اجرای «بچه‌های مسجد» را به‌طور جدی روی صحنه ببرد. به‌نظرم این آثار باید طی سال در همه شهرستان‌های تهران به اجرا دربیاید.
در ادامه حسین قاسمی، مسئول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران گفت: روزهای دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم خرداد برنامه‌هایی اجرا می‌شود که جزئیات آنها اینگونه است که ۱۲خرداد ساعت۱۷ در حسینیه بنی‌فاطمه ورامین نمایشگاه آثار تاریخی و سیاسی قیام ۱۵خرداد را با حضور آیت‌الله شبستری داریم که کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و ماکت‌هایی را که حضرت امام(ره) در آنجا حضور داشتند، رونمایی می‌کنیم؛ ۱۰ماکت ساخته شده که به نمایش درمی‌آیند. سپس نمایشگاه عکس و پوستر به‌مدت 5روز در همین حسینیه ادامه خواهد داشت. در ادامه در همان روز در حرم امامزاده جعفر برنامه خواهیم داشت؛ چون این امامزاده مکانی است که خبر دستگیری امام از آنجا داده شد. این را هم باید بگویم که برنامه تلویزیونی «شب خاطره» را هم داریم که پخش آن از شبکه یک صورت می‌گیرد. در این برنامه حمید روحانی مورخ، حاج تقی علایی از خاطره‌داران آن ایام و مصطفی محدثی‌خراسانی هم حضور خواهند داشت که اجرای این برنامه برعهده رسالت بوذری است.
همچنین وی افزود: در ۱۳خردادماه بعد از نمازجمعه در پیشوا، افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر را پیش‌رو خواهیم داشت. ۱۴خرداد نیز در صحن امامزاده جعفر و در مزار شهدای گمنام 2نمایش خیابانی را به صحنه می‌بریم که مجلس «شبیه خوانی» و «ایستاده‌ایم» اجرا می‌شود. در ۱۵خرداد بخش اجرای سرود این یادواره به صحنه می‌رود. در ادامه هم سرود «سلام فرمانده» با حضور 5هزار نفر از  دانش‌آموزان پیشوا در ساعت۱۷:۳۰ اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید