• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162324
+
-

جاودانه پاریس

رافائل نادال با پیروزی حیاتی برابر نواک جوکوویچ، بار دیگر ثابت کرد بهترین تنیسوری است که اوپن فرانسه به‌خود دیده است

جاودانه پاریس

جواد نصرتی

پاریس را در سراسر دنیا با برج ایفل می‌شناسند، اما همین که نام تنیس و پاریس در کنار هم بیاید، این نام رافائل نادال است که می‌درخشد. دلایل زیادی برای پیوند این دو نام وجود دارد اما تنیسور اسپانیایی هر سال دلیل جدیدی رو می‌کند که آخرین آنها، عملکرد حیرت‌انگیز و فراموش‌نشدنی او در پیروزی برابر نواک جوکوویچ بود.
نادال، که با فاصله پرافتخارترین تنیسوری است که اوپن فرانسه به چشم دیده، در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های امسال در دیداری که در تاریخ رقابت‌های تنیس خاک رس ثبت خواهد شد، رقیب قدیمی خود را 3بر یک شکست داد تا هم انتقام شکست سال گذشته را بگیرد، هم گام بلندی به‌سوی یک قهرمانی دیگر در پاریس بردارد و هم در رقابت نزدیک با همین تنیسور صرب و راجر فدرر سوئیسی برای کسب عنوان پرافتخارترین تنیسور تاریخ، خود را در موقعیت خوبی قرار بدهد و فاصله‌اش را با 2‌رقیب بیشتر کند. نادال 21گرنداسلم و 2تنیسور دیگر، 20گرنداسلم کسب کرده‌اند.نادال که در پی کسب چهاردهمین قهرمانی خود در زمین خاک رس پاریس است، با این پیروزی درخشان به نیمه‌نهایی رسید و باید با الکساندر زوروف، تنیسور جوان و باانگیزه آلمانی بازی کند. تنیسور 35ساله که همین روزها تولد 36سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت، در بازی با جوکوویچ با عملکردی خیره‌کننده که تا بامداد طول کشید، خنکای پاریس را با گرما و شور و حرارتی که از خود نشان داد، بی‌اثر کرد و یکی از کلاسیک‌های تاریخ تنیس را به یادگار گذاشت. نادال چنان قدرتمند و هجومی بود و چنان تحرک و بی‌رحمی‌ای از خود نشان داد که نه‌فقط جوکوویچ و 15هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه فیلیپ شاتریه، بلکه صدها میلیون بیننده تلویزیونی را هم میخکوب نمایش بی‌نظیرش کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، او بعد از بازی‌ گفت تنها راهی که می‌توانسته جوکوویچ را شکست دهد، همین عملکرد بوده است: «برای بردن نواک تنها یک راه وجود دارد و آن این است که از پوئن اول تا آخرین پوئن، بهترین عملکردت را داشته باشی... امشب یکی از شب‌‌های جادویی من بود.»

نادال که رکورد بی‌نظیر 110برد در 113بازی را در اوپن فرانسه ثبت کرده است، سال گذشته در نیمه‌نهایی مغلوب عملکرد خیره‌کننده جوکوویچ شد و دستش از جام چهاردهم کوتاه ماند. این پیروزی، انتقام سخت او از رقیب صربش به شمار می‌رود. او که در بازی قبل برابر تنیسور جوان کانادایی، فلیکس اوژیه آلیاسیم، ‌کارش به ست پنجم کشیده و فشار زیادی را تحمل کرده بود، این‌بار شروعی توفانی داشت و در ست اول، جوکوویچ را مقهور خود کرد. او در شروع ست دوم هم با سرعتی خیره‌کننده از جوکوویچ پیش افتاد اما ستاره صرب که با خنک‌شدن هوا جان تازه‌ای گرفته بود، با بک‌هند‌های بی‌نقص خود، نادال را در انتهای زمینش این سو و آن سو می‌فرستاد و در نهایت ست را با قدرت به پایان برد. در ست بعدی نادال دوباره با شروعی توفانی، تنیسور صرب را مستاصل کرد و به پیروزی رسید. افزایش فاصله جوکوویچ با نادال در ست چهارم، هواداران خنثای تنیس را امیدوار کرده بود که این بازی فراموش‌نشدنی به ست پنجم کشیده شود اما نادال در همان ست، بازگشتی استثنایی به بازی داشت. جوکوویچ 2بار فرصت داشت که ست را به نام خود به پایان برساند اما جنگندگی نادال، برتری بدنی او و ذهنیت بی‌نظیرش در مبارزه برای تک‌تک توپ‌ها، باعث شد مسابقه‌ای که 5 بر 3 به سود جوکوویچ بود، به تای‌برک کشیده شود؛ جایی که نادال مزد صبر و جنگندگی بی‌نظیرش را گرفت و با فاصله‌ای مطمئن و بدون نگرانی به برتری رسید و با پیروزی از یکی از مهم‌ترین بازی‌‌های زندگی خود بیرون آمد.
جوکوویچ مشخصا از نظر بدنی و حتی ذهنی در فرم همیشگی خود نبود. او تورنمنت‌های آمریکا و استرالیا را به‌خاطر قوانین کرونا و واکسن‌نزدن از دست داده بود‌ و با وجود اینکه در تورنمنت‌های اخیر نتایج خوبی گرفته و در همین پاریس تا پیش از این بازی حتی یک ست از دست نداده بود، به‌صورت جدی محک نخورده و در شرایط سنگین مسابقات سطح بالایی مثل همین بازی قرار نگرفته بود. همین باعث شد تا نادال بتواند برتری‌‌اش را به این اسطوره صرب تحمیل کند. جوکو بعد از بازی درباره پیروزی نادال گفت: «او در لحظات مهم بازیکن بهتر بود، خیلی خوب شروع کرد و من اصلا شروع خوبی نداشتم. در ست دوم به بازی برگشتم و فکر می‌کردم که کاملا برگشته‌ام. اما او توانست تنیسش را به سطح بالاتری ببرد.»
نادال که با تشویق‌های فراوان و آتشین هواداران همراهی می‌شد، بعد از این پیروزی گفت که کارش تمام نشده و تازه به مرحله نیمه‌نهایی رسیده است. این بازی، روز جمعه برگزار می‌شود و نادال خوش‌شانس است که بعد از 2بازی سنگین، یک روز بیشتر برای استراحت زمان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید