• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16219
+
-

3 مفهوم بنیادین در حفظ محیط‌زیست

R3 مشتمل بر 3مفهوم است؛ استفاده مجدد (Reuse)، کاهش مصرف (Reducem) و بازیافت (Recycle)؛ 3اصل کلی برای استفاده بهتر از منابع که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجراست.

برای نخستین بار، نیم‌قرن پیش این اصل در ژاپن مورد توجه قرار گرفت؛ چراکه ژاپن به لحاظ منابع، کشوری ثروتمند نیست. مردم این کشور با استفاده از این الگو تلاش کردند که در استفاده از منابع، کمترین هزینه را به خود و دولت تحمیل کنند. حالا با توجه به کاهش منابع در سطح کره زمین، این سه‌‌الگو در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجراست.

استفاده مجدد (Reuse)
در این الگو به استفاده مجدد از تمامی وسایل منزل اهمیت داده می‌شود؛ یعنی باید از مواد زائد روزمره با استفاده از خلاقیت، وسایل تازه‌ای به ‌وجود آوریم. تعمیر موارد خراب‌شده به جای خرید موارد جدید، از دیگر الگو به‌کار‌گرفته‌شده در این روش است. هر یک از وسایل منزل‌مان که استفاده نمی‌شود می‌تواند برای یک شهروند دیگر کارآمد باشد؛ ازاین‌رو به جای دورریختن، باید به فکر بازچرخانی آنها باشیم. هر وسیله‌ای که مورد نیاز ما نیست، قطعا نمی‌تواند پسماند باشد؛ بنابراین به فکر حفظ آنها در چرخه‌ استفاده باشیم. استفاده مجدد، یکی از راه‌های اصلی حفظ منابع و در نهایت، کمک به حفظ محیط‌زیست است.

کاهش مصرف (Reducem)
اصل کاهش به این نکته توجه دارد که بهترین روش برای حفظ محیط‌زیست، کاهش تولید زباله و ضایعات و پسماند است. در واقع در این روش، با استفاده از شیوه‌های بهتر، تولید کمتر پسماند مورد توجه قرار می‌گیرد.
در اصل کاهش، الگوهای برگشت‌پذیرمورد توجه قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال تا جایی که ممکن است برای وسایل الکتریکی از انرژی برق استفاده کنیم و کمتر به فکر استفاده از باتری‌های یک‌بارمصرف باشیم؛ از ظروف یک‌بارمصرف استفاده نکنیم و استفاده از پلاستیک برای حمل وسایل را به‌شدت کاهش دهیم و به جای آن از کیسه‌های حمل دائمی استفاده کنیم. استفاده از وسایلی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند را در اولویت قرار دهیم و از خرید وسایل با بسته‌بندی‌های پلاستیکی خودداری کنیم. در این روش تلاش بر این است که الگوی مصرف تغییر کند و پسماند کمتری تولید شود.

بازیافت (Recycle)
یکی از مهم‌ترین الگوها برای کاهش استفاده از منابع، بازیافت است. بازیافت در تمامی سطوح، قابل‌اجراست؛ هم در بخش کلان و مدیریت کلان‌شهری و هم در سوی شهروندان. در گام اول، تفکیک زباله‌های خشک و ‌تر می‌تواند در حرکت به سمت یک فرایند بازیافت، مؤثر باشد؛ ازاین‌رو با تفکیک پسماند در مبدأ، نخستین گام برای بازیافت مناسب برداشته می‌شود. در گام دوم خود شهروندان می‌توانند در بازیافت برخی از زباله‌های ‌تر فعالیت کنند؛ برای مثال تفاله‌ چای می‌تواند به‌عنوان کود گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید