• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 10 خرداد 1401
کد مطلب : 162167
+
-

تقویم / زادروز/نیمای آمریکا

تقویم / زادروز/نیمای آمریکا

اگر طبق مدعای تور گنیف (رمان‌نویس و شاعر روسی) همه داستان نویس‌ها از زیر شنل گوگول (نویسنده روسی) بیرون آمده باشند، احتمالا این حرف را می‌توان در مورد «والت ویتمن» و شاعران پس از او نیز بیان کرد. تأثیر و نفوذ ویتمن بر شاعران آمریکایی پس از خود آن قدر گسترده است که امروزه منتقدان، آنها را به 2  دسته تقسیم می‌کنند؛ آنهایی که شیوه ویتمن را در شاعری دنبال می‌کنند و دیگرانی که آگاهانه تلاش می‌کنند از تأثیر ویتمن بر اشعار خودشان مصون بمانند. شاعران مدرنیستی مثل تی. اس الیوت و ازرا پاوند با اینکه گوشی دستشان بود که ویتمن چه شاعر بزرگی است، حسابی مراقب بودند از او تأثیر نگیرند. البته کسانی هم مثل آلن گینزبرگ پیدا می‌شدند که راه به راه در شعرهایشان به او ادای دین می‌کردند. حتی در رمان شهر شیشه‌ای پل استر و ترانه‌های باب دیلان هم نشانه‌هایی از این والت ویتمن‌دوستی را می‌شود دید.
ویتمن علاوه بر سرودن شعر، داستان کوتاه و مقاله هم می‌نوشت و روزنامه نگاری حرفه‌ای بود، اما بیشتر به‌خاطر شعرهایش معروف است. غالب منتقدان بر سر اعطای لقب «ملک الشعرا»ی آمریکا به او توافق دارند. او از نخستین شاعرانی است که دغدغه‌های مربوط به زندگی شهری و شهرنشینی در شعرهایش بازتاب پیدا کرده‌اند. در شعرهای او توامان هم رگه‌های واقع گرایی و هم نشانه‌های ماوراء‌الطبیعی به چشم می‌خورد. کارهای او در زمان انتشارشان یک شوک غیرمنتظره به‌حساب می‌آمدند؛ جسورانه‌ترین و بحث‌برانگیزترین شعرهایی که تا آن زمان منتشر شده بودند. ویتمن همان پروژه‌ای را که نیما یوشیج بعدها در شعر فارسی پیاده کرد، سال‌ها قبل از او در آمریکا اجرا کرد. او دست از سنت اروپایی «سرودن اشعار موزون» برداشت تا بتواند سبک آزاد خودش را ارائه کند. او نثر را به شکل بی‌قاعده‌ای (بدون وزن) به‌کار می‌گرفت، بدون اینکه از موسیقی شعر(ریتم) غافل شود. از تأثیرگذارترین آثار او می‌توان از مجموعه‌های «آواز خودم» و «برگ‌های علف» نام برد که گزیده‌های متعددی از آنها در ایران چاپ و منتشر شده‌اند.

احمد ارسطو

احمد مهرانفر را شاید خیلی‌ها پیش از سریال دنباله‌دار پایتخت به‌یاد نیاورند. اما مهرانفر از معدود بازیگران گزیده کاری بود که در فیلم‌های مهمی مثل درباره الی، بیخود و بی‌جهت، آتش‌بس و دربند بازی کرده و با اینکه معمولا نقش مکمل داشت، اما توانست جای خود را در سینما باز کند. شروع سریال پایتخت و نقش ارسطو عامل باعث شد مهرانفر بیش از پیش‌دیده شود و پس از آن بود که نقش‌های کمدی بیشتری به کارنامه این بازیگر اضافه شد. نقش‌هایی که البته منتقدان زیادی داشت و فیلم‌هایی که تنها برای گیشه ساخته شده بود.
مهرانفر اما کارش را نه از سینما، که از بازی در تئاتر شروع کرد. او در نمایش‌هایی همچون «همه‌‌چیز درباره آقای ف»، «فنز»، «قهوه تلخ»، «شکلک»، «۱۷ دی کجا بودی؟» و... به ایفای نقش پرداخته و نویسندگی و کارگردانی نمایش «ادیپ افغانی» را نیز در کارنامه هنری خود ثبت کرده ‌است. او علاوه بر بازیگری، نویسندگی را هم تجربه کرده و برای تئاتر نمایشنامه نوشته‌ است. مهرانفر به همراه امیرحسین قاسمی نویسندگی سریال سال‌های دور از خانه را برعهده داشت که کارگردان این سریال مجید صالحی است. احمد مهرانفر و هادی کاظمی دو بازیگری هستند که در نقش صولت خنجری و امیریل زهره‌خان (شخصیت‌های فرعی سریال شاهگوش) بازی می‌کنند. سال‌های دور از خانه، اسپین‌آف یا روایتی مشتق از سریال شاهگوش است که خنجری و امیریل زهره خان شخصیت اصلی آن محسوب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید