• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16214
+
-

افزایش دو برابری سهم زبان فارسی در وب

وزیر ارتباطات از برنامه‌ دولت برای افزایش کاربرد زبان فارسی در فضای اینترنت خبر داد

افزایش دو برابری سهم زبان فارسی در وب


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در چند سال اخیر سهم زبان فارسی در وب با افزایش دوبرابری به ۱.۸درصد رسیده است، گفت: در تحولی که در دنیا ناشی از اتصال اشیا به هم در حال رخ دادن است موضوع زبان کنار گذاشته می‌شود؛ به همین خاطر برای اینکه عقب نمانیم باید ابزار ترویج زبان فارسی را توسعه دهیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری‌جهرمی در آیین رونمایی از اپلیکیشن آموزش زبان فارسی همزمان با آغاز ششمین سال فعالیت بنیاد سعدی با اشاره به تحولات رخ داده در حوزه ارتباطات در اتصال شهرها به یکدیگر گفت: مردم ما اصرار بر حفظ زبان و خط فارسی دارند به‌طوری‌که سهم زبان فارسی در وب از ۰.۹درصد به ۱.۸درصد افزایش یافته است. این مسئله درحالی رخ داده که ایران تنها یک درصد از جمعیت دنیا را دارد.

وی با بیان اینکه براساس شاخص‌گذاری‌های صورت گرفته این سهم باید به ۴درصد برسد، تأکید کرد که برای رسیدن به این هدف باید ابزارهای ترویج‌ زبان فارسی را توسعه دهیم و همچنین منابعی که در این حوزه هستند و شاید از آنها مطلع نباشیم را به اشتراک بگذاریم. با افزایش کاربران اینترنت و فعالیت‌های جامعه برنامه‌نویسان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان فکر و محتوا، زبان فارسی با یک جهش بلند  به رتبه‌ یازدهمین زبان پرطرفدار وب دست پیدا کرده است.



بهبود وضعیت با افزایش دسترسی به اینترنت

فارسی اکنون در فضای وب یک رتبه بالاتر از زبان ترکی و ۵ رتبه بالاتر از زبان عربی قراردارد و به این‌ترتیب محبوب‌ترین زبان منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در شبکه جهانی وب محسوب می‌شود. سهم بالاتر برای یک زبان در وب نه تنها نشانه زنده‌بودن و میزان فراگیری آن زبان محسوب شده بلکه نشانه‌ای از توسعه وب و صنایع و توانایی های وابسته به آن نیز محسوب می‌شود.

گسترش زبان‌های غیر انگلیسی در وب به معنای تنوع محتوایی وب و تلاش فرهنگ‌های مختلف برای روزآمدسازی خود است.  از این جهت نیز رشد شتابان فارسی در وب نویدبخش توانایی محتوایی ایران به حساب می‌آید. بر اساس  گزارش‌هایی که به‌تازگی منتشر شده کاربران اینترنت در ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۲۲ هزار درصد افزایش داشته است. ایران اکنون در جدول کشورهای دارای بیشترین کاربران اینترنت رتبه ۱۶ را دارد. کاربران اینترنت ایران تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ (نهم تیرماه) ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده شده اند. بر اساس گزارشی که وزارت ارتباطات منتشر کرده ۴۷ میلیون از این کاربران از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند که نقش مهم گسترش این فناوری در کشور را نشان می‌دهد. سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود که هم‌اکنون این پارامتر به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید