• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 خرداد 1401
کد مطلب : 162136
+
-

مانور برقی برای عبور از تابستان سخت

مصرف برق را کاهش دهید و پاداش بگیرید

در تابستان امسال، کاهش 30درصدی مصرف برق برای ادارات دولتی اجباری شده و برای مشترکان خانگی طرحی تشویقی با عنوان دریافت پاداش خوش‌مصرفی اجرا خواهد شد. طبق مصوبه دولت، ادارات باید از خردادماه تا آخر تابستان برای قطع برق دستگاه‌های سرمایشی خود آماده باشند. در مقابل، مشترکان عادی نیز در صورت کاهش 30درصدی مصرف نسبت به سال قبل از 45 تا 450هزار تومان پاداش خواهند گرفت.
به گزارش همشهری، براساس مصوبه هیأت وزیران مقرر شده همه اداره‌های دولتی در سال‌جاری با هدف کاهش بار شبکه برق، مصرف برق خود را در ساعت‌های اداری حداقل ۳۰درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش دهند و همزمان مشترکان برق خانگی نیز در صورتی‌که مصرف خود را به میزان 30درصد نسبت به سال قبل کاهش دهند مشمول پرداخت پاداش نقدی خواهند شد.

قطع برق ادارات از راه دور
دیروز مانور ارزیابی سامانه‌های کنترل از راه دور دستگاه‌های سرمایشی اداره‌های پایتخت با استفاده از سامانه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا برگزار شد و کارشناسان برق پایتخت، برق دستگاه‌های سرمایشی ۳۰۰ اداره و دستگاه اجرایی شهر تهران را از راه دور قطع کردند. در سال‌جاری، همه اداره‌ها براساس مصوبه هیأت وزیران مکلف به همکاری برای کاهش بار شبکه برق هستند و باید مصرف برق خود را در ساعت‌های اداری حداقل ۳۰درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش دهند. در این زمینه، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مورد نیاز به همه اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی شهر تهران انجام شده و به‌خصوص در فصل گرما که حفظ پایداری شبکه برق در ساعات پیک نیازمند کاهش مصارف مشترکان پرمصرف است، این دستگاه‌ها باید با قطع برق سیستم سرمایشی کنار بیایند. این کار با نصب سامانه‌های ویژه و با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، از راه دور انجام می‌شود و در مانور دیروز، موفقیت این اقدام و تأثیر مثبت آن بر شبکه برق پایتخت بررسی شد.

ماینرهای مجاز خاموش می‌شوند
از سال گذشته که کسری برق در فصل گرما به یک مشکل بزرگ تبدیل شده بود، برخورد با استخراج‌کنندگان رمزارز در دستور کار جدی قرار گرفت و تعداد قابل‌توجهی از ماینرهای غیرقانونی که مصرف برق بالایی داشتند، جمع‌آوری شدند. در ادامه، امکان صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز با وزارتخانه‌های نیرو یا نفت فراهم شد و فعالان این حوزه با دریافت مجوز رسمی و تحت نظارت به فعالیت ادامه دادند اما برای عبور از مشکلات برقی در تابستان امسال، حتی با این افراد نیز اتمام حجت شده که در صورت بروز محدودیت در زمان اوج مصرف، برق دستگاه‌های مجاز استخراج رمزارز نیز با اعلام دیسپاچینگ ملی قطع خواهد شد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «هم‌اکنون ۱۱۸مرکز مجاز استخراج رمزارز در کشور فعال است که این مراکز معادل ۲۰۰مگاوات برق مصرف می‌کنند که در زمان اوج مصرف برق، در صورت بروز محدودیت در تأمین برق، از مدار خارج خواهند شد تا پایداری شبکه برق کشور تضمین شود.» به‌گفته رجبی، مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز کشف‌شده تاکنون، معادل ۹۷۴هزار مگاوات ساعت برق مصرف می‌کردند که با کشف آنها، بار قابل‌توجهی از شبکه برق حذف شده است. طبق اعلام وزارت نیرو، هزینه برق مصرفی دریافت‌شده از این مراکز غیرمجاز ۴۰برابر متوسط نرخ برق یارانه‌ای و 3برابر نرخ برق صادراتی است؛ ضمن اینکه قطع جریان برق مرکز متخلف و ضبط دستگاه بدون امکان آزادسازی مجدد ازجمله مجازات درنظر گرفته‌شده برای متخلفان این بخش است.

کم‌مصرف شوید
بررسی رویکرد تشویقی وزارت نیرو برای صرفه‌جویی برق، بیانگر آن است که مشترکان برق در مناطق مختلف می‌توانند با صرفه‌جویی 30درصدی مصرف برق خود نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، از 45 تا 450هزار تومان پاداش کم‌مصرفی بگیرند. آنگونه که وزیر نیرو اعلام کرده است: به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق با شرط استفاده زیر الگوی مصرف، در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور امسال معادل 500تومان پاداش در قبوض مشترکان لحاظ می‌شود و اگر مشترکی علاوه بر پوشش کامل هزینه برق خود، مبلغی از صنعت برق بستانکار شود، می‌تواند از طریق نرم‌افزار «برق من» نسبت به دریافت پاداش ویژه خود اقدام کند.  به گزارش همشهری، الگوی مصرف برق در ایران، بسته به شرایط آب‌وهوایی مختلف در 5دسته شامل مناطق عادی، گرمسیر یک، گرمسیر2، گرمسیر3 و گرمسیر4 رده‌بندی شده که براساس اطلاعات موجود در سایت شرکت توانیر، میزان الگوی مصرف رعایت‌شده در مناطق عادی معادل 300کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر یک معادل 3000کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر دو معادل 2000کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر سه معادل 1000کیلووات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیر چهار معادل 400کیلووات ساعت در ماه است.

نسخه کاهش مصرف برق
بررسی‌ها نشان می‌دهد یک مشترک عادی فقط با حذف مصارف غیرضروری و صرفه‌جویی 30درصدی معادل 90کیلووات ساعت نسبت به سال گذشته خود، می‌تواند پاداش 45هزار تومانی در هر ماه را کسب کند. این میزان صرفه‌جویی در مناطق گرمسیر 4رقم پاداش را به 60هزار تومان می‌رساند. همچنین در مناطق گرمسیر 3پاداش با توجه به الگوی 1000کیلووات ساعاتی برای 30درصد صرفه‌جویی می‌تواند به ماهانه رقم 150هزار تومان برسد. در این وضعیت در مناطق گرمسیر2 نیز زمینه کسب پاداش 300هزار تومانی برای صرفه‌جویی 30درصدی در هر ماه برای مشترک وجود دارد؛ اما بیشترین فرصت برای کسب پاداش، در مناطق گرمسیر یک وجود دارد که با صرفه‌جویی 30درصدی، مصرف برق 900کیلووات ساعت نسبت الگوی مصرف 3هزار کیلووات ساعتی کمتر می‌شود و 450هزار تومان پاداش به مشترکان اختصاص می‌یابد. این در حالی است که با حذف مصارف غیرضروری برق در مناطق گرمسیر و رعایت الگوهای اولیه مدیریت مصرف برق، می‌توان زمینه کاهش مصرف برق از 3هزار کیلووات ساعت به کمتر از هزار و 650کیلووات ساعت را نیز فراهم آورد که در این صورت پاداش نقدی مشترک به بیش از 680هزار تومان در ماه خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید