• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 10 خرداد 1401
کد مطلب : 162122
+
-

2عروسی، 2تشییع جنازه

2تیم ریشه‌دار رفتند، 2تیم بزرگ برگشتند

2عروسی، 2تشییع جنازه

کم‌کم باشگاه‌های ریشه‌دار و باسابقه‌ای که مدتی در لیگ سطح اول کشورشان غایب بوده‌اند سروکله‌شان پیدا می‌شود. پس از صعود شالکه و ناکامی هامبورگ در بازگشت به بوندس‌لیگا، نوبت تیمی مثل ناتینگهام فارست بود که به لیگ سطح اول برگردد. ناتینگهام‌فارست که 2‌بار سابقه قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپای سابق (لیگ قهرمانان فعلی) را دارد، برای نخستین بار در قرن جدید به لیگ سطح اول فوتبال انگلیس راه یافت. پیروزی یک بر صفر مقابل هادرزفیلد در پلی‌آف صعود به لیگ برتر منجر به بازگشت این باشگاه قدیمی پس از 23سال به لیگ برتر شد.

انگلیس
ناتینگهام تا هفته هشتم چمپیون‌شیپ در رده بیست و سوم حضور داشت و با کوپر، سرمربی جدید خود تا این مرحله بالا آمد. آنها یک‌بار هم در لیگ سراسری قهرمان شده‌اند. این صعود مبلغ 200میلیون یورو به بودجه باشگاه تزریق خواهد کرد که می‌تواند بسته به عملکرد تیم تا پایان فصل به 350میلیون هم افزایش یابد و این دست باشگاه را برای خرید بازیکن باز می‌گذارد. تنها کاری که بازیکنان و سرمربی باید بکنند این است که یک فصل در لیگ بمانند و آنگاه 150میلیون پاداش اضافه بگیرند. باشگاه‌های نوریچ و فولام یک‌فصل در میان به لیگ برتر می‌آیند و 200میلیون پول‌شان را می‌گیرند و به جایی برمی‌گردند که راحت‌ترند. با راهیابی سومین تیم پرافتخار انگلیس در لیگ قهرمانان/جام باشگاه‌های اروپا، فصل آینده هر 5‌تیم انگلیسی که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان (جام باشگاه‌های اروپای سابق) را دارند، در لیگ سطح نخست فوتبال انگلیس حاضر خواهند بود؛ شامل لیورپول، منچستریونایتد، چلسی، ناتینگهام و استون‌ویلا.

فرانسه
در همین حین باشگاه ریشه‌دار و پرافتخار سنت‌اتین که در کنار پاری‌سن‌ژرمن با 9قهرمانی پرافتخارترین باشگاه فرانسوی است، به لیگ2فرانسه سقوط کرد. در عوض تیم مشهور دیگری به نام اوسر با پیروزی مقابل این تیم در ضربات پنالتی در پلی‌آف جواز حضور در فصل آینده لیگ یک را به‌دست آورد. هر دو دیدار رفت و برگشت یک-یک شده بود. اوسر 10‌سال از لیگ یک دور بود و در عین حال سنت‌اتین 18سالی می‌شد سقوط نکرده بود. اوسر در فصل 96-1995موفق به قهرمانی در لیگ‌یک فرانسه شده بود. با سقوط 3‌تیم ریشه‌دار بوردو، متز و سنت‌اتین، 3‌تیم تولوز، آژاکسیو و اوسر به لیگ یک برگشتند. اوسر پرورش‌دهنده ستارگان بزرگی مثل اریک کانتونا و لورن بلان بوده و سنت‌اتین باشگاه سابق میشل پلاتینی بزرگ و بوردو باشگاه زین‌الدین زیدان افسانه‌ای است که در فینال جام یوفا هم با این ستاره حاضر بوده. برای نخستین‌بار بعد از فصل 38-1937، بوردو و سنت‌اتین در لوشامپیونه حضور ندارند.

ایتالیا
تیم مونتسا (به‌غلط مونزا تلفظ می‌شود) توانست با یک‌کامبک مقابل پیزا در وقت‌های اضافه به سری‌آ صعود کند. نکته اینجاست که برلوسکونی، نخست‌وزیر جنجالی ایتالیا و مالک سابق باشگاه میلان مالکیت مونتسا را در اختیار دارد و گالیانی که پیش‌تر باشگاه میلان را برایش می‌گرداند، با او در باشگاه تازه‌تاسیس همکاری دارد. دیدار رفت پلی‌آف این دو تیم با نتیجه 2بر یک به سود مونتسا خاتمه یافته بود. در دیدار برگشت تا لحظات پایانی بازی ۲-۲ مساوی بود که در دقیقه90ماستینو گل برتری پیزا را به ثمر رساند تا کار به وقت‌های اضافه بکشد. در وقت‌های اضافه اما برتری با تیم برلوسکونی بود و شاگردان جووانی استروپا توانستند برای نخستین بار در تاریخ به بالاترین سطح فوتبال ایتالیا یعنی سری‌آ صعود کنند. سیلویو برلوسکونی در حساس‌ترین مسابقه فصل این تیم حین بازی برای دقایقی چرت زد. مونتسا شصت‌و‌نهمین تیم و دوازدهمین باشگاه از منطقه لومباردی است که می‌تواند در سری‌آ بازی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید