• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162029
+
-

عزم نظام برای برخورد با متخلفان متروپل

دادستان کل کشور: برای بررسی پرونده‌های مطرح در حادثه متروپل یک هیأت عالی از سوی دادستانی کل به خوزستان اعزام شده‌است

حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در آبادان با واکنش‌های گسترده‌ای در سراسر کشور همراه شد و مسئولان ارشد کشور نیز خواستار برخورد قاطع با متخلفان شدند؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی، بر لزوم «پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان و جلوگیری از تکرار آن در کشور» تأکید کردند.
به گزارش همشهری، در چند روزی که از این حادثه می‌گذرد، مسئولان دولتی هم تمام‌قد پای کار آمده‌اند و حضور وزیر کشور و معاون ‌اول رئیس‌جمهور در آبادان با واکنش‌های مثبت زیادی از سوی افکار عمومی همراه شد. از طرفی در نشست هفتگی سران 3‌قوه نیز آخرین وضعیت حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در آبادان بررسی و بر رسیدگی به مجروحان و خانواده جانباختگان این حادثه و نیز برخورد قاطع با مقصران آن در یک شعبه ویژه قضایی تأکید شد.
سران قوا همچنین با تأکید بر لزوم جبران خسارت‌های مردم در این اتفاق تلخ، اعلام کردند که برای رسیدگی به عاملان و مقصران بروز این حادثه، شعبه ویژه در دستگاه قضا ایجاد شده تا با متخلفان قاطعانه برخورد شود. باید برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در سایر نقاط کشور نیز به سرعت تدابیر لازم اندیشده شود.
از سوی دیگر دیروز مراسم یادبود جانباختگان متروپل بعد از نماز مغرب و عشاء از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در مساجد و مصلی‌های کشور برگزار شد و مردم سراسر ایران با خانواده‌های جانباختگان این حادثه تلخ همدردی کردند. این حادثه ناگوار اما موج ابراز همدردی مسئولان سراسر کشور را نیز به همراه داشت و استانداران و ائمه‌جمعه ضمن تسلیت به مصیبت‌دیدگان، خواستار انجام اقدام‌های لازم برای جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخی در نقاط مختلف کشورمان شدند. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز در این باره گفت: نتیجه اغماض و مماشات در برخورد با تخلفات ساختمانی، تکرار حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو می‌شود. محمدصالح جوکار با اشاره به درس‌هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، گفت: این حوادث ناشی از عدم‌ مسئولیت و ایفای دقیق و بموقع وظایف ازسوی مجریان و ناظران پروژه است.
زمانی که وظیفه‌ای به یک فرد داده می‌شود، باید به تعهد خود پایبند بوده و به‌طورکامل آن را اجرایی کند. اگر مماشاتی در کار باشد، هزینه آن را مردم و دولت خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان یا آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران، کوتاهی افرادی که مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق الزامات فنی را داشتند، مشهود است. اگر این روند ادامه یابد، ما شاهد تکرار چنین حوادث تلخی خواهیم بود. زمانی که مسئولان مربوطه به وظایف خود عمل نکنند و حتی هیچ نهادی از این افراد خاطی توضیحی نخواهد، این حوادث تلخ تکرار خواهند شد. دادستان کل کشور نیز از اعزام یک هیأت عالی از سوی دادستانی کل به خوزستان با هدف بررسی پرونده‌های مطرح در این استان خبر داد. محمدجعفر منتظری با اشاره به بررسی ۸۰برگ از پرونده‌ای که در آبادان تشکیل شده بود، گفت: گزارش‌ها و مستنداتی که ارسال شد، نشان می‌دهد مباحث و مطالب گسترده‌ای در استان، ازجمله تشکیل پرونده‌هایی در مرکز استان که مرتبط با این موضوع است، مطرح شده است. با این مقدار مستنداتی که به‌دست ما رسیده اظهارنظر قطعی مشکل است. وی همچنین به مردم اطمینان داد ابعاد مختلف این پرونده بدون هیچ‌گونه اغماضی، براساس قوانین و مقررات پیگیری خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید