• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162006
+
-

مقابله با استعمال دخانیات از طریق کنشگری نوجوانان

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از توجه ویژه به نوجوانان خبر داد و گفت: «در هفته ملی مبارزه با دخانیات، مهم‌ترین هدف و برنامه در حوزه سلامت، آموزش نوجوانان به‌عنوان کنشگران اجتماعی در راستای مقابله با استعمال دخانیات است.»
به گزارش همشهری، آنطور که حمید صاحب گفته حدود ۲۰هزار نفر در محلات تهران به‌عنوان گروه کنشگر در حوزه دخانیات فعال هستند. او با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای پیشگیری از مصرف دخانیات پیش‌بینی ‌شده است، تأکید کرد: «باید سلامت نوجوانان مورد توجه ویژه قرار گیرد و نباید نسبت به این موضوع خاموش و بی‌تفاوت باشیم. برای تحقق این امر می‌بایست نوجوانان از طریق آموزش، توانمند شوند تا از خودشان در برابر آسیب‌هایی چون استعمال دخانیات و بزه مراقبت کنند.»
 به‌گفته مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران، متأسفانه نوجوانان بیشتر مواقع در برابر رفتارهای پرخطر بی‌دفاع هستند و حس تنفر نسبت به بزه و دخانیات در این قشر نه‌تنها دیده نمی‌شود بلکه حس علاقه ایجاد شده است. او با بیان اینکه در برابر سلامت نوجوانان ما مسئول هستیم، گفت: «اگر قرار است به روح شهر و شهروندان توجه کنیم، باید بدانیم حال دل شهروندان متأثر از چه عواملی است. در پدیده دخانیات این معضل وجود دارد که نوجوانان و جوانان نسبت به پدیده دخانیات بی‌دفاع هستند و ازاین‌رو باید آموزش‌هایی به نوجوانان ارائه شود که این قشر به‌عنوان کنشگران مبارزه با دخانیات تربیت شوند و موضوع پیشگیری از اعتیاد و استعمال دخانیات را مطالبه‌گری کنند.»
 این مقام مسئول با ابراز نگرانی از قبح‌زدایی پدیده استعمال دخانیات عنوان کرد: «نمایش فیگور سیگار کشیدن در برابر نوجوان فاجعه و یک آموزه بسیار مخرب است که منجر به قبح‌زدایی می‌شود. وظیفه ما این است که با اطلاع‌رسانی درست و آگاه‌سازی اصولی، قبح اجتماعی این پدیده را افزایش دهیم و نوجوانان را از دخانیات دور کنیم.»
حمید صاحب همچنین به کاهش سن استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت که متأسفانه برخی از آمارها نشان می‌دهند سن استعمال دخانیات به 13تا 15سال کاهش ‌یافته است و این موضوع می‌تواند زنگ خطر باشد. چرا که نوجوانان، آینده‌سازان جامعه و کشور هستند و ازاین‌رو باید سلامتشان بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد.
 او با بیان اینکه مسائل محیطی در گرایش به پدیده شوم دخانیات تأثیرگذار هستند، عنوان کرد: «باید دسترسی مردم به‌ویژه قشر نوجوان را به خدمات سلامت‌محور، تسهیل و دسترسی آنها به رفتار پرخطر (استعمال دخانیات) دور کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید