• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162004
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZK4A
+
-

کاهش حضور سگ‌ها در 30روز گذشته

با افزایش اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب،‌کنترل این حیوانات، وارد فاز جدیدی شده است اما این روند نیاز به همکاری بیشتر شهروندان دارد

گزارش
کاهش حضور سگ‌ها در 30روز گذشته

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

‌سگ‌های بلاصاحب یکی از معضلات شهر تهران محسوب می‌شوند. نگرانی بابت افزایش جمعیت سگ‌ها از یک سو و وحشت شهروندان در مواجهه با این حیوان از سوی دیگر مشکلاتی را به‌وجود آورده است. گاهی در خبرها، حمله سگی به شهروندی مخابره می‌شود و این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان از معضلات سگ‌های بلاصاحب کاست. سگ‌ها جزو آن دسته حیواناتی هستند که به‌صورت گله‌ای برای خود حریمی را مشخص می‌کنند و گاهی به‌دلیل حمایت‌های شهروندان با غذا دادن، حریم سگ‌ها تغییر کرده و به شهر منتقل می‌شوند. در اطراف محله سوهانک و کوهسار حریم سگ‌ها رویت شده است؛ حریمی که با غذا دادن سگ‌ها را از اطراف این محله‌ها به شهر رسانده است. جالب اینکه با تغییر حریم سگ‌ها، حریم گرگ‌ها هم تغییر می‌کند و به موازات آن کم‌کم گرگ‌ها هم جرأت پرسه زدن در شهر را پیدا می‌کنند؛ چنان‌که در سوهانک گرگ دیده شده است؛ درحالی‌که سازمان مدیریت پسماند شهر تهران که به‌تازگی مسئولیت حیوانات شهری را از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برعهده گرفته در تلاش است با آموزش‌های شهروندی و اقدامات این سازمان، جمعیت سگ‌های بلاصاحب را کاهش دهد. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران معتقد است برای ساماندهی حیوانات شهری و به‌خصوص سگ‌های بلاصاحب، جلساتی را با برخی سازمان‌ها برگزار کرده است: «سازمان مدیریت پسماند برای ساماندهی حیوانات شهری در گام نخست جلساتی را با سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها برگزار کرده است. در این جلسات درباره آخرین مصوبات و دستورالعمل‌هایی که موجود است، صحبت شد و البته سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها در حال بازنگری این دستورالعمل‌هاست.»  

نقاهتگاه آرادکوه
از گذشته شهرداری تهران طرح اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب را در شهر تهران اجرا می‌کرد و اجرای این طرح همچنان یکی از ضرورت‌های کنترل این حیوان محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر تعداد سگ‌های بلاصاحب در شهر بیشتر شده، اما حالا سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اقدامات تازه‌ای را شروع کرده است. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند خبر می‌دهد که به غیر از جلسات این سازمان با برخی از سازمان‌های مرتبط، چندین اقدام هم توسط سازمان پسماند صورت گرفته است: «یکی از اقدامات این است که با توجه به درخواست‌ها و پیام‌های شهروندان، ما اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌ها را در سطح شهر به دوبرابر افزایش دادیم. درخواست و پیام‌ها از طریق سامانه مردمی 137صورت می‌گیرد و ما بعد از دریافت پیام‌ها در محل‌هایی که فکر می‌کردیم سگ‌های بلاصاحب بیشتر مشاهده می‌شود، اکیپ‌های زنده‌گیری را بیشتر کردیم.»  سگ‌هایی که جمع‌آوری می‌شوند، برای نگهداری به نقاهتگاهی در مرکز آرادکوه منتقل می‌شوند. مالکی در این رابطه می‌گوید: «نقاهتگاهی که برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در مرکز آرادکوه هست، خوشبختانه به یک درمانگاه هم مجهز شده است. این نقاهتگاه شرایطی دارد که حامیان حیوانات می‌توانند از این محل بازدید کنند.» او اضافه می‌کند: «البته این را هم بگویم که معضل تامین غذای سگ‌ها را به‌طور کامل برطرف کردیم و بدون مشکل غذای سگ‌ها تامین می‌شود.»

رهاسازی از اطراف شهر
سگ‌های بلاصاحب بعد از اینکه از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، عقیم‌سازی شده و واکسن هاری دریافت می‌کنند. با این حال، معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند می‌گوید برخی افراد سگ‌های بلاصاحب را از اطراف تهران در این شهر رهاسازی می‌کنند: «یکی از مشکلاتی که در مورد سگ‌های بلاصاحب وجود دارد، این است که برخی از شهرهای اطراف، سگ‌هایی را در شهر تهران رهاسازی می‌کنند. درواقع، هرقدر که سگ‌های بلاصاحب را از سطح شهر زنده‌گیری کرده و جمعیت این سگ‌ها را کاهش دهید، باز هم از شهرهای اطراف سگ‌ها به شهر تهران اضافه می‌شوند.»
 مالکی یادآور می‌شود: «با توجه به افزایش اکیپ‌ها در سطح شهر در ظرف یک ماه اخیر ما کاهش پیام‌ها و شکایات مردمی را داشتیم. همین موضوع نشان می‌دهد که افزایش اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌ها مؤثر و مفید بوده است.» او اضافه می‌کند: «آمار پیام‌های مردمی در هر روز متفاوت است، ولی در برخی مناطق مانند منطقه 22، 5و مناطق حاشیه‌ای شهر که تعداد این پیام‌ها بیشتر بود، هم‌اکنون کاهش تعداد پیام‌ها کاملا مشهود است.»  معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران همچنین نسبت به الزامات قانونی در مورد سگ‌های بلاصاحب واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «به‌دلیل الزامات قانونی یک جاهایی دست سازمان مدیریت پسماند برای اینکه سگ‌ها را زنده‌گیری کرده، واکسیناسیون شده و رهاسازی شوند، واقعا بسته است؛ یعنی براساس قوانین بالادستی شهرداری تهران سگ‌های بلاصاحب را باید نگهداری کند؛ البته تا زمانی که بتوانیم تعدادی از این سگ‌ها را به حامیان حیوانات واگذار کنیم؛ برای همین، تعداد سگ‌هایی که به حامیان واگذار می‌شود، زیاد نیست؛ زیرا حامیان هم براساس تعداد نیازهای خودشان سگ‌ها را از سازمان مدیریت پسماند تحویل می‌گیرند.»  او ادامه می‌دهد: «برای وضعیت مابقی سگ‌ها نیز جلساتی با اداره کل محیط‌زیست تهران مبنی بر اینکه فضاهایی را برای رهاسازی سگ‌ها مشخص کنند، داشتیم. البته آنها هم محدودیت‌هایی به‌دلیل اکوسیستم طبیعی و محیط‌زیست داشتند و خیلی اجازه رهاسازی سگ‌ها را ندادند.» مالکی تأکید می‌کند: « بنابراین، ما ناچار هستیم که سگ‌های بلاصاحب را بعد از جمع‌آوری، نگهداری کنیم. تنها کاری که شهرداری تهران برای بهبود وضعیت سگ‌های بلاصاحب در پیش گرفته، همان تجهیز درمانگاه (برای عقیم‌سازی، واکسیناسیون و درمان سگ‌های بیمار) است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید