• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161879
+
-

گرد و خاک در نیمه شرقی جنوبی‌ها در امان نیستند

هنوز مدت زیادی از هشدار نارنجی صادر شده برای گرد و خاک جنوب نگذشته و تهرانی‌ها نفسی از ریزگرد تازه نکرده‌اند که خبر رسید توفان گرد و خاک در نیمه شرقی کشور در این هفته پدیده غالب آب‌ و هوایی خواهد بود که به جنوب و جنوب غربی کشور هم کشیده خواهد شد. به‌گزارش همشهری، فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه تا سه‌شنبه در شرق و شمال شرق و امروز (یکشنبه) در مناطق جنوبی و مرکز کشور، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود، می‌گوید: روز دوشنبه در مناطق جنوب غربی همچنان وزش باد شدید را خواهیم داشت که در مناطق مستعد احتمال خیزش گرد و خاک هم وجود دارد. کرمان، هرمزگان و بوشهر از استان‌هایی هستند که این هفته را با کاهش کیفیت هوا شروع خواهند کرد. ‌

باد شدید در شمال سیستان و بلوچستان
معاون هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی در این استان می‌گوید: از دوشنبه تا پنجشنبه وزش بادهای شدید ۱۲۰روزه هفته جاری تشدید می‌شود. محمود دیانتی با بیان اینکه تا روز سه‌شنبه ‌احتمال رگبار پراکنده باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای در سراوان، نیکشهر و سرباز وجود دارد، می‌افزاید: احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن موقت مسیل‌ها در این مناطق دور از انتظار نیست. به‌گفته وی، وزش این باد موجب خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی و همچنین افزایش غبار در نوار شرقی این استان خواهد شد.

آسمان غبارآلود خراسان جنوبی
رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم می‌گوید: براساس نقشه‌های هواشناسی تا اواسط هفته جاری، ادامه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود. به‌گفته جواد نخعی، این وضع در مرز شرقی استان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود. در این مدت آسمان غبارآلود و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

مراجعه 12هزار خوزستانی به بیمارستان
خوزستان هم در شرایطی که روزهای گذشته را با آلودگی گذرانده و این روزها درگیر حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل است، در روزهای پیش‌رو احتمالا با این پدیده مواجه می‌شود. این در حالی است که این استان از ابتدای سال فقط ۳۰روز هوای پاک را تجربه کرده و ۱۰روز هوای خطرناک داشته است. به‌گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، از ابتدای سال ۱۲هزارو۱۹۶بیمار با علائم تنفسی و قلبی در پی گردوغبار به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. حبیب حی‌بر می‌افزاید: از این تعداد، ۱۱هزارو۴۵۹ بیمار به‌صورت سرپایی درمان و ۷۳۷نفر در بخش‌های عادی و ویژه بیمارستان‌های خوزستان بستری شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید