• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161863
+
-

هشدار جهانی برای کنترل آبله میمونی

2 واکسن قدیمی آبله می‌تواند برای کنترل شیوع آبله میمونی مؤثر باشد، اما مقام‌های سازمان بهداشت جهانی هشدار داده‌اند اقدام‌ها باید بموقع انجام شود

دانش
هشدار جهانی برای کنترل آبله میمونی

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

هرچند در نخستین روزهای شیوع آبله میمونی متخصصان می‌گفتند نگرانی از تبدیل این بیماری ویروسی به یک پاندمی دیگر وجود ندارد، اما شیوع غیرقابل کنترل آن در برخی مناطق اروپایی و آمریکایی و البته خاورمیانه باعث هشدار جدیدی از سوی سازمان بهداشت جهانی شده است. یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد کشورها باید گام‌های سریعی برای مهار شیوع آبله میمونی بردارند و اطلاعات مربوط به ذخایر واکسن خود را به اشتراک بگذارند.
سیلوی برایاند، مدیر سازمان جهانی بهداشت برای آمادگی در برابر خطرات عفونی جهانی، در مجمع سالانه آژانس سازمان ملل گفت: ما فکر می‌‌کنیم اگر اقدامات درست را در لحظه انجام دهیم، احتمالا می‌توانیم به راحتی شیوع این بیماری را تحت کنترل در آوریم.
عفونت اغلب خفیف آبله میمونی به‌طور عمده از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد و تا زمان شیوع اخیر، به ندرت در سایر نقاط جهان مشاهده می‌شد؛ به همین دلیل است که بروز اخیر موارد ابتلا در اروپا، ایالات متحده و سایر مناطق زنگ خطر را به صدا درآورده است. برایاند در یک جلسه توجیهی فنی برای کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی گفت: ما فکر می‌کنیم اولویت اصلی هم‌اکنون تلاش برای مهار انتقال این ویروس در کشورهای غیربومی است. اقدامات مورد نیاز برای کنترل شیوع، شامل تشخیص زودهنگام، قرنطینه مبتلایان و ردیابی تماس است. برایاند گفت که کشورهای عضو باید اطلاعات مربوط به ذخایر نسل اول واکسن‌های آبله را که می‌تواند علیه آبله میمونی نیز مؤثر باشد، به اشتراک بگذارند. او گفت: ما دقیقا تعداد دوزهای موجود از واکسن‌های آبله در جهان را نمی‌دانیم و به همین دلیل کشورها را تشویق می‌کنیم تا به سازمان بهداشت جهانی بیایند و به ما بگویند که ذخایر آنها چقدر است. گزارش او نشان می‌دهد که منابع جهانی این واکسن‌ها بسیار محدود است. هم‌اکنون، مقامات سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کنند که از واکسیناسیون انبوه خودداری کنید، در عوض واکسیناسیون هدفمند را درصورت امکان برای تماس نزدیک افراد آلوده پیشنهاد می‌کنند. روزاموند لوئیس، رئیس دبیرخانه آبله که بخشی از برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی است، گفت: بررسی پرونده پزشکی، ردیابی تماس و قرنطینه مبتلایان در خانه بهترین گزینه برای کنترل شیوع است.  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، روز گذشته توصیه‌هایی را توسط گروه متخصصان مستقل خود درباره واکسن آبله منتشر کرد. در این دستورالعمل جدید، استفاده از این واکسن فقط به افرادی محدود شده است که از نزدیک با ویروس‌هایی مانند آبله میمونی در تماس هستند.
به گزارش کی‌اس‌ال، واکسن Jynneos، ساخته شده توسط باوارین نوردیک، برای برخی از پرسنل درمانی و آزمایشگاهی در زمانی که عفونت آبله میمونی در اروپا، آمریکا و فراتر از آن گسترش یافته است، در دسترس خواهد بود. این واکسن در سال 2019 در آمریکا برای جلوگیری از آبله و آبله میمونی در بزرگسالان در معرض خطر بالای 18سال تأیید شد.

کارایی واکسن‌های ضدآبله موجود 
مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از اوایل هفته گذشته در حال انتشار دوزهایی از واکسن Jynneos برای افرادی هستند که با بیماران تأیید شده آبله میمونی در تماس هستند. این مقامات البته به این نکته اشاره کردند که بیش از 100میلیون دوز از یک واکسن قدیمی آبله به نام ACAM2000 ساخته شده توسط شرکت Emergent BioSolutions در دسترس دارند که عوارض جانبی قابل توجهی دارد.
آبله میمونی یک عفونت ویروسی خفیف است که در مناطق خاصی از آفریقا بومی است، اما شیوع اخیر آن در کشورهایی که ویروس معمولا در آنها شیوع پیدا نمی‌کند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. تاکنون، حدود 300مورد تأیید شده یا مشکوک در حدود 20کشوری که قبلا ویروس در آنها منتشر نشده بود، ثبت شده است.
سازمان بهداشت جهانی نیز خواستار اقدام سریع کشورها برای مهار شیوع این بیماری ویروسی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اعلام کرده است که توصیه‌های کارشناسان این آژانس، مخصوص پرسنل آزمایشگاه بالینی است که آزمایش‌های تشخیصی برای ویروس‌های ارتوپاکس مانند آبله و آبله میمونی را انجام می‌دهند، افراد آزمایشگاهی که روی ویروس‌ها تحقیق می‌کنند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که واکسن ACAM2000 را تزریق می‌کنند یا از بیماران مبتلا به ارتوپاکس ویروس مراقبت می‌کنند.
انتشار گزارش کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مورد شیوه‌های ایمن‌سازی‌ که نوامبر سال گذشته انجام شد، توصیه‌ها درباره واکسیناسیون را رسمی می‌کند. این مرکز روز جمعه گفت که هر دو واکسن ضد‌آبله ACAM2000 و Jynneos برای پیشگیری از عفونت‌های ارتوپاکس ویروس در میان افراد در معرض خطر در دسترس هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید