• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161811
+
-

شهردار تهران در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و روسیه شرکت کرد

گسترش صادرات میوه و تره‌بار به روسیه

خبر
گسترش صادرات میوه و تره‌بار به روسیه

شهردار تهران با حضور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و روسیه از اهمیت حمل‌ونقل عمومی، محیط‌زیست، پسماند و... صحبت کرد. به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی که به‌عنوان نماینده ایران برای کمیته موضوعات شهری و کشاورزی جهت شرکت در این نشست انتخاب شده بود، در حضور هیأت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و روسیه علاوه‌بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، تامین واگن و اتوبوس، درباره همکاری با شهرهای فدراسیون روسیه وارد مذاکره شد تا در آینده تفاهمنامه همکاری امضا شود. توسعه حمل‌ونقل عمومی که یکی از اولویت‌های مهم در شهر تهران محسوب می‌شود، در این نشست به بحث گذاشته شد. شهردار تهران در این رابطه گفت: «در جلسه هیأت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی، تامین واگن و اتوبوس، آلودگی هوا و انتقال تکنولوژی‌های پسماند، گفت‌وگوهای خوب و رو به جلویی انجام شد.» او اضافه کرد: «علاوه‌بر آن، درباره این موضوع که با شهرهای فدراسیون روسیه در حوزه خدمات همکاری‌هایی صورت گیرد نیز تبادل نظر صورت گرفت و فراتر از تفاهمنامه وارد بحث امضای قرارداد با آنها خواهیم شد.»
علیرضا زاکانی معتقد است شهرداری تهران برای اداره پایتخت نیازمند استفاده از تجارب و علم روز دنیاست: «شهرداری تهران از تجربه و علم روز دنیا برای اداره کلانشهرها استفاده بهینه می‌کند.» زاکانی در ادامه از گسترش صادرات میوه‌وتره‌بار به روسیه خبر داد و عنوان کرد: «تجربه جدید شهرداری تهران در اداره میادین میوه‌وتره‌بار می‌تواند مسیری تازه برای گسترش صادرات بیشتر میوه‌وتره‌بار به روسیه باشد. جهت گسترش صادرات پایدار به مسکو و همچنین واردات خوب و گره‌گشا برای شهر تهران، عزم جدی داریم.»

موضوعات مشترک
نشست هیأت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در شرایطی برگزار شد که علاوه‌بر شهردار تهران، جواد اوجی  وزیر نفت ایران، الکساندر نوواک معاون نخست‌وزیر و وزیر سابق انرژی روسیه و هیأت‌های همراه در این نشست حضور داشتند. وزیر نفت به‌عنوان نماینده دولت ایران برای گفت‌وگو با این هیأت‌ عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری انتخاب شده بود و در این جلسه که شهردار تهران نیز حضور داشت، موضوعات مشترک در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، صنعت و معدن، مالی، اقتصادی و جا‌به‌جایی منابع مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
ازجمله موضوعات ارائه شده در این جلسه می‌توان به حمل‌ونقل عمومی، مدیریت پسماند، بازیافت زباله و آلودگی هوا اشاره کرد. همچنین پیشنهاد شد تا شهرداری تهران با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان مدیریت بنیادین میوه‌و‌تره‌بار بخشی از اقلام مصرفی و میوه مورد نیاز کشور روسیه را تامین کرده و از این کشور نیز کالاهای اساسی مورد نیاز ایران وارد شود.
براساس این گزارش مقرر شده است تا مسائل مربوط به حوزه شهری که شامل موضوعاتی مانند حمل‌ونقل عمومی، مترو، پسماند و همچنین بحث‌های مربوط به کشاورزی است به شهردار تهران به‌عنوان نماینده ایران در کمیته شهری و کشاورزی این کمیسیون مشترک واگذار شود. به‌عبارتی او به‌عنوان متولی تعامل در موضوعات شهری و کشاورزی با کشور روسیه از منظر دیپلماسی شهری، انتخاب شده است. بدین‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد از این پس همکاری‌های شهرداری تهران با شهرهای فدراسیون روسیه از منظر  دیپلماسی شهری بیشتر از قبل شود تا راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی، مدیریت پسماند و... روند بهتری در شهر تهران پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید