• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161732
+
-

آنفالوی فیک‌ها

زندگی پدیا
آنفالوی فیک‌ها

فاطمه عباسی

برای آدم‌های ساده‌اندیش، چند جمله قصار از فروید و یونگ، چند کلیپ بازخوانی شده از افراد متخصص و برشی از یک متن انگیزشی، جای شک و تردیدی نمی‌گذارد که فرد مورد نظرشان به احتمال زیاد روانشناس است. از طرفی گرانی ویزیت کلینیک‌های روانشناسی باعث می‌شود تا خیلی از افراد به همین روانشناس‌نماها پناه ببرند؛ و از طرف دیگر جادوی فضای مجازی باعث شده تا کاربران این فضا بدون درنظر گرفتن پیشینه افراد به‌عنوان پزشک، به راحتی به آنها اعتماد کنند.
چند سالی می‌شود که برخی افراد با نام روانشناس، اما با ماهیت روانشناس‌نما وارد چرخه درمانی سلامت روان کشور شده‌اند، افراد سوءاستفاده‌گر و کلاهبرداری که از مشکلات مردم جامعه با فن بیان خوب و انجام برخی روش‌ها برای جذب دنبال‌کننده به نفع جیب خود تغذیه می‌کنند، افراد متقلبی که نوک پیکان هدفشان به سمت جامعه و قشر آسیب دیده است و دکان‌شان را در فضای مجازی و حتی گاهی برنامه‌های صدا و سیما علم کرده‌اند. آدم‌هایی که حسابی در فضای مجازی جولان می‌دهند و دسته دسته دنبال‌کننده جذب می‌کنند و آنهایی که نیازمند مشاوره هستند، بدون اینکه بدانند، این افراد را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنند و آنقدر به آنها بها می‌دهند که دیگر کسی فکرش را هم نمی‌کند آدمی که انقدر حرف‌های قشنگ می‌زند، اصلا مدرک روانشناسی ندارد!
حالا که بعد از سال‌ها سازمان نظام روانشناسی اقدامی مثبت انجام داده و روانشناس‌ها را از روانشناس‌نماها جدا کرده، این وظیفه ماست که نگذاریم این افراد از سادگی ما و از بستری مثل فضای مجازی سوءاستفاده کنند و بدانیم که هر کسی در اینستاگرام یا تلویزیون مخاطب دارد، لزوما راست نمی‌گوید و این خود ماییم که باید حواسمان باشد از چه کسانی مشاوره می‌گیریم. حالا تا دیر نشده اسامی روانشناس نماها را سرچ کنید و صفحات مجازی که به اسم این افراد باز شده را آنفالو کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید