• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161700
+
-

یکی از قربانیان ریزش برج 10طبقه متروپل مالک برج بود

لحظات بیم و امید در آبادان

گزارش
لحظات بیم و امید در آبادان

«عملیات آواربرداری برج متروپل ممکن است تا 2روز دیگر ادامه داشته باشد». این را مهدی ولیپور، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید. از ظهر دوشنبه که بخشی از برج در حال ساخت مترو پل ناگهان فروریخت، صدها امدادگر با حضور در محل حادثه عملیات آواربرداری، جست‌وجو و نجات را آغاز کرده‌اند و تا‌کنون(عصر دیروز) اجساد 10نفر از قربانیان از زیرآوار بیرون کشیده و هنوز از سرنوشت افراد زیادی که در طبقه منفی‌یک مدفون شده‌‌اند، خبری نیست.
به گزارش همشهری، ظهر دوشنبه بخشی از برج در حال ساخت تجاری تفریحی متروپل آبادان ناگهان فروریخت تا یکی از هولناک‌ترین حوادث سال‌های اخیر را در این شهر رقم بزند. این برج 10طبقه در حقیقت قل‌ دوم برج‌های دوقلوی متروپل آبادان بود که قل اول آن در سال98 شروع به فعالیت کرده و قرار بود به‌زودی قل دوم آن نیز تکمیل و فعالیتش را آغاز کند. برج متروپل در حالی فروریخت که پیش از این کارشناسان درباره عدم‌ایمنی و بی‌توجهی به قانون نظام مهندسی هنگام ساخت برج هشدار داده و حتی پیش‌بینی کرده بودند که متروپل ممکن است به روز افتتاح هم نرسد. با این حال بی‌توجهی به این هشدارها در نهایت فاجعه‌ای هولناک را رقم زد و باعث شد عده زیادی زیر آوار برج که بیشتر آنها کارگران ساختمان بودند مدفون شوند.
به‌دنبال این حادثه صدها نیروی امدادی با حضور در محل حادثه عملیات جست‌وجو، نجات و آواربرداری را آغاز کردند که به‌گفته مهدی ولیپور، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، با بیرون کشیده شدن اجساد 3نفر دیگر از زیر آوار، آمار قربانیان تا عصر دیروز به 10نفر رسید و این در حالی است که 39نفر نیز تا‌کنون در این حادثه مصدوم شده‌اند. با این حال جست‌و‌جوها همچنان از سوی امدادگران و سگ‌های زنده یاب جمعیت هلال‌احمر در حال انجام است و با توجه به وسعت آمار احتمال می‌رود که عملیات آواربرداری تا 2روز دیگر هم ادامه داشته باشد.
مالک «متروپل» در میان کشته‌شدگان حادثه
پس از این حادثه، دستگاه قضایی بلافاصله برای بررسی علل حادثه پرونده قضایی تشکیل داد. به‌گفته صادق جعفری چگنی، دادستان اهواز، تاکنون ۱۰نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان که شهردار فعلی آبادان و 2شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران هستند با دستور قضایی بازداشت شدند و دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است. دادستان اهواز بیان کرد: پس از این حادثه دستور بازداشت مالک و پیمانکار اصلی ساختمان نیز صادر شد که در ادامه معلوم شد این فرد در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشته که جان خود را از دست داده است. به‌گفته وی، با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل شناسایی بود، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت نیروی انتظامی و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تأیید قرار گرفت.

کمبود امکانات نداریم
«کمبود تجهیزات امدادی نداریم وکار آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان در حال انجام است» صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز با بیان این جمله گفت: امکانات و تجهیزات امدادی به اندازه کافی از استان خوزستان و استان تهران به آبادان ارسال شده و کمبود تجهیزات  امدادی در این رابطه وجود ندارد. استاندار خوزستان افزود: همه گروه‌های فنی و تجهیزاتی مشغول فعالیت‌  هستند و کار با سرعت مطلوبی در حال پیشروی است. در همین حال 05 آتش‌نشان نیز از پایتخت به همراه تجهیزات ویژه وارد آبادان شدند و به کمک امدادگران شتافتند. 

50مفقودی
 از لحظه‌ای که این حادثه ناگوار اتفاق افتاد امدادگران مشغول امدادرسانی در محل هستند تا افراد احتمالی گرفتار زیر آوار را نجات بدهند. به گفته 
رئیس اورژانس کشور، بر اساس اظهارات شاهدان عینی، حدود 50نفر هنوز زیر آوار ناپدید هستند و با ادامه جست‌وجوها احتمال افزایش قربانیان نیز وجود دارد. 

هیات 3نفره 
روز گذشته هیاتی 3نفره از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ماموریت یافت تا با حضور در آبادان با بررسی جزئیات پرونده ریزش ساختمان متروپل، گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کند. 
  احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت این واقعه تلخ به ملت ایران و مردم شریف آبادان به‌خصوص خانواده جان‌باختگان گفت: همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، فرمانداری، هلال‌احمر، اورژانس، نیروی انتظامی و نیروهای پالایشگاه آبادان مشغول عملیات آواربرداری هستند و این در حالی است که وجود سازه‌های ناپایدار در کنار سازه فرو ریخته مهم‌ترین مشکل در عملیات امدادرسانی  است. با وجود این کار امدادرسانی و آواربرداری با احتیاط و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. وحیدی از امکان فرو ریختن سازه ناپایدار در ساختمان متروپل خبر داد و افزود: به همین دلیل کار با حساسیت خاصی ادامه دارد زیرا خطرپذیری بالایی دارد. وی ضمن درخواست از مردم آبادان برای دور ماندن از محل حادثه عنوان کرد: از همه مردم عزیز آبادان که صبوری می‌کنند درخواست می‌کنیم در این محل حضور پیدا نکنند زیرا منطقه خطرناکی است و حضور آنها کار را برای مجریان سخت می‌کند بنابراین باید خارج از منطقه باقی بمانند.
وحیدی گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد عملیات آواربرداری چه زمانی پایان خواهد یافت ولی تلاش می‌کنیم عزیزانی که احتمالا زیر آوار مانده‌اند را بیرون بیاوریم.
وزیر کشور از وجود امکانات مناسب امداد و نجات در آبادان خبر داد و گفت: در منطقه هیچ مشکلی نداریم، تمامی امکانات وجود دارد ولی محدودیت‌های محیطی و سازه‌ها باعث شده روند کار با حساسیت خاصی دنبال شود. به گفته وی، به‌دلیل حساسیت موجود و سازه ناپایدار، طبیعتا کار باید با دقت پیش برود و دقیقا نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل چه زمانی تمام می‌شود اما همه تلاش بر این است که هرچه زودتر بتوانیم عزیزانی را که احتمالا در برخی طبقات محبوس شده‌اند، پیدا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید