• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161699
+
-

رای دادگاه زنگنه اعلام می‌شود

پرونده کرسنت در مرحله رسیدگی به اتهامات چهره‌های اصلی قرار دارد

پای وزیر سابق نفت نیز در جریان جلسات رسیدگی پرونده کرسنت به دادگاه باز شد. مسعود ستایشی سخنگوی جدید قوه قضاییه که روز سه‌شنبه نخستین نشست خبری خود را با خبرنگاران برگزار می‌کرد، درخصوص آخرین وضعیت پرونده کرسنت و بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت به مهر گفت: این پرونده در دادگاه کیفری ‌یک تحت رسیدگی است. فرد مورد نظر نیز در دادگاه حضور یافته است و تصمیم دادگاه پس از قطعیت اعلام خواهد شد.
ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی سابق قوه قضاییه آبان‌ماه سال گذشته درباره این پرونده گفته بود «پرونده کرسنت مربوط به قرارداد گازی است که بین شرکت ملی نفت ایران و کرسنت اماراتی منعقد شده است و در جریان انعقاد قرارداد سوءاستفاده‌هایی شده بود و برخی پورسانت گرفته بودند. این قرارداد اجرایی نشد. در همان زمان با گزارش سازمان بازرسی و مراجع اطلاعاتی پرونده‌ای تشکیل شد که حدود ۶ الی ۷نفر از اعضای هیأت‌مدیره نفت ایران و کرسنت محکوم شدند و 5 الی 6نفر نیز به جزای نقدی و 2نفر هم به حبس محکوم شدند و اخیرا به اجرای احکام ارجاع شده است. در بخشی دیگر از پرونده که مفتوح بود، ۸نفر در پرونده به جرم تبانی در معاملات دولتی و اخذ رشوه متهم هستند که پرونده در جریان است و در دستور کار دولت بوده و در حال بررسی است. امیدوارم با صدور حکم، کسانی که در سوءاستفاده در این زمینه نقش داشتند به جزای اعمال‌شان برسند.»
قرارداد کرسنت سال۱۳۸۱  بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران امضا شد. براساس این قرارداد ایران ‌باید گاز ترش یا فرآوری نشده میدان نفتی سلمان واقع در آب‌های خلیج‌فارس را به‌مدت ۲۵سال به امارات صادر می‌کرد. محمدرضا رحیمی، رئیس وقت دیوان محاسبات در سال1384 دستور توقف اجرای قرارداد را صادر کرد و امضای آن را «خیانت» خواند.
دستور توقف این قرارداد در نهایت منجر به شکایت شرکت اماراتی از ایران در سال۸۸ در دادگاه لاهه شد.


مکث
حکم اسدالله اسدی را ناعادلانه می‌دانیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی به اتهام جاسوسی و احتمال تبادل این فرد با تابعیت مضاعف سوئدی با حمید نوری ایرانی بازداشت شده در سوئد گفت: فرایند رسیدگی به اتهامات آقای احمدرضا جلالی انجام شده است و موضوع مبادله او با حمید نوری مطرح نیست. در زمان مقرر حکم آقای جلالی اجرا خواهد شد. وی افزود: وضعیت نگهداری و رعایت حقوق بشر نسبت به آقای احمدرضا جلالی رعایت شده، اما آیا این حقوق برای آقای نوری نیز رعایت شده است؟ مسعود ستایشی افزود: موازین حقوق بشر نسبت به حمید نوری رعایت نشده است. پرونده ایشان تحت فشار منافقین و سیاسی است. زمانی که موازین حقوق بشر رعایت نشود، آن محاکمه باطل است. ستایشی با بیان اینکه حمید نوری از حق دسترسی به وکیل محروم است، گفت: حدود ۲۰روز است که تماس حمید نوری با خانواده‌اش قطع شده است، آیا این حقوق بشر است؟ ستایشی درباره آخرین پیگیری از وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایران هم گفت: بازداشت، تعقیب جزایی و صدور حکم آقای اسدی قانونی نبوده، ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی بوده که بازداشتش کرده‌اند و این خلاف قوانین بین‌المللی است. فرایند دادرسی در آلمان و بلژیک نسبت به آقای اسدی را ناعادلانه می‌دانیم و ایشان همانند آقای نوری از ابتدایی‌ترین حقوق برخوردار نیست. از ظرفیت حقوقی و دیپلماتیک به‌صورت فعالانه برای آزادی اسدالله اسدی استفاده خواهیم کرد. از دولت بلژیک می‌خواهیم بدون فوت وقت آقای اسدالله اسدی را آزاد کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید