• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161655
+
-

خورش کنگر مجلسی بهترین خورش بهاری!

ندا احمدلو

خورش کنگر یکی از سنتی‌ترین و مغذی‌ترین خورش‌های ایرانی و مربوط به شهرهای غربی کشور است. تقریبا امکان ندارد که شما در فصل بهار به شهرهایی مانند کرمانشاه، ایلام یا کردستان سفر کنید و با عطر خورش کنگر در خانه‌ها و رستوران‌ها مواجه نشوید!  قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که خوردن کنگر در بهار، باعث تقویت معده می‌شود و علم نوین ثابت کرده است که کنگر به دلیل فیبر فراوانی که دارد، می‌تواند باعث پاکسازی روده و معده بشود و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سیستم گوارشی کمک کند.

برای درست‌کردنش چه لازم داریم؟
مواد لازم برای 4نفر،پیاز متوسط: 2 عدد،روغن: 2 قاشق غذاخوری سرخالی،گوشت گوسفندی خردشده: 200 گرم،نعناع تازه و ساطوری خردشده: 2 قاشق غذاخوری،جعفری تازه و ساطوری خردشده: یک قاشق غذاخوری،کنگر پاک‌کرده و خردشده: 4 لیوان، رب انار ملس: یک قاشق غذاخوری سرخالی،رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق چای‌خوری،آبلیمو یا آبغوره: 2 قاشق غذاخوری،نمک: یک قاشق چای‌خوری، پودر فلفل سیاه، زردچوبه و پودر کاری: هرکدام نصف قاشق چای‌خوری،آب ولرم: 4 لیوان

نکته
1. در صورت تمایل می‌توانید از گوشت ران یا سینه مرغ به جای گوشت گوسفندی برای تهیه این خورش سنتی استفاده کنید.
2. اگر گیاهخوار هستید، از لوبیا چیتی به جای گوشت در تهیه این خورش کمک بگیرید.

چطور درست کنیم؟
1. پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و تفت دهید.
2. بعد از سبک‌شدن پیازها، باید نعناع، جعفری و کنگر خردشده را هم داخل قابلمه بریزید و حدود 5 دقیقه دیگر به تفت‌دادن تمام مواد با یکدیگر ادامه بدهید.
3. گوشت را هم به باقی مواد اضافه کنید و دوباره 5 دقیقه تمام مواد را تفت بدهید تا رنگ گوشت عوض بشود. سپس ادویه‌جات را اضافه کنید.
4. در این مرحله باید رب انار و رب‌گوجه‌فرنگی را هم داخل قابلمه بریزید و بعد از یک تفت مختصر، 4 لیوان آب را به خورش اضافه کنید.
5. حرارت را بالا ببرید تا خورش جوش بیاید. بعد از جوش‌آمدن، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید تا خورش کنگر حدود 4 ساعت با حرارت ملایم بپزد و حسابی جا بیفتد.
6. در 10‌دقیقه پایانی پخت می‌توانید نمک و آبلیمو یا آبغوره را هم اضافه کنید و تمام.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید