• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161650
+
-

همدلی جهانی خطرناک

چرا اوکراین برای ایران حریف سخت‌تری نسبت به ولز و اسکاتلند است

محمدرضا نصیری  - روزنامه نگار

هنوز تکلیف دیدارهای عقب‌افتاده پلی‌آف جام جهانی که تعیین‌کننده تیم چهارم گروه ایران در جام جهانی است مشخص نشده. اوکراین باید با اسکاتلند بازی کند و برنده این بازی در پلی‌آف نهایی به مصاف تیم ملی ولز برود. از میان این 3‌تیم، هر 3 برای انگلیس قرعه سختی محسوب خواهند شد. اسکاتلند دشمنی دیرینه با انگلیسی‌ها دارد و ولز رقیب قدیمی فوتبالی است. اما اوکراین برای هر 3‌تیم انگلیس، آمریکا و ایران حریف خطرناک‌تری محسوب می‌شود. اگر اوکراین صعود کند، به‌خاطر همدلی گسترده‌ای که در بیشتر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای غربی ایجاد شده، در جام جهانی هم هوای این تیم را بیشتر خواهند داشت. شاید در موقعیت‌های مشکوک یا پنجاه پنجاه داوری‌ها به سود این تیم باشد یا تماشاگران بیشتری جذب این تیم و مشغول به تشویق آن شوند.
اوکراین نزد آنها نماد مظلومیت است. مثال‌های دیگری هم می‌توان برای روشن شدن این نگرانی آورد. در روز قهرمانی منچسترسیتی و کام‌بک معجزه‌آسای این تیم مقابل استون‌ویلا در هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر (3بر2) هواداران سیتی به زمین هجوم آوردند و حتی عده‌ای از آنها دروازه‌بان حریف را کتک زدند. پپ گواردیولا که ظرف 5سال چهارمین‌بار جام قهرمانی را بالای سر می‌برد، از فرط خوشحالی به گریه افتاد. هیچ‌کس سر از پا نمی‌شناخت اما کسی که بیشتر از دیگران تشویق شد، زینچنکو بود. مدافع چپ اوکراینی تیم منچسترسیتی با اینکه بازیکن شایسته‌ای است، کمترین نقش را در قهرمانی تیمش داشت. در بیشتر بازی‌های فصل ژائو کانسلو که یک مدافع راست است در این پست غیرتخصصی جای زینچنکو را گرفته و در همین پست به یکی از بهترین بازیکنان فصل تبدیل شده بود. با همه اینها به زینچنکو به‌خاطر جنگ روسیه- اوکراین و همدلی شدید انگلیسی‌ها با اوکراینی‌ها بیش از دیگران توجه شد.
مثال دیگر را باید در مسابقات موسیقی یورو ویژن جست‌وجو کرد. گروه موسیقی اوکراینی کالوش با آهنگ «استفانیا»، که ترکیبی از رپ و موسیقی فولک اوکراینی است، برنده رقابت‌های مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۲۲ در شهر تورین ایتالیا شد. البته این سومین‌بار بود که اوکراین برنده جایزه یوروویژن می‌شد اما هیچ زمانی به‌اندازه امسال روی برنده این مسابقه اجماع وجود نداشت چون یکی از گروه‌ها با پرچم اوکراین در مسابقات شرکت کرده بود.
حتی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن که معتبرترین رویداد سینمایی جهان است، اولکساندر زیلینسکی سخنرانی کرد. در حالت عادی، زیلینسکی با اینکه هویتی سینمایی دارد و به‌عنوان کمدین در مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری کشورش شرکت کرده و برنده شده بود، وجهه خاصی در عرصه سینمای بین‌المللی نداشت. حتی پس از حمله روسیه به اوکراین شبکه نتفلیکس با زیرکی اقدام به پخش یکی از سریال‌های قدیمی اوکراینی با بازی زیلینسکی کرد که سریال «خدمتگزار مردم» که با استانداردهای نتفلیکس سریال ضعیفی محسوب می‌شد، به‌شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
چندی پیش میرچه‌آ لوچسکیو، سرمربی مشهور رومانیایی و پرافتخارترین و پرجام‌ترین مربی تاریخ فوتبال که سرمربی دینامو کی‌یف و شاختار دونتسک هم بوده، به فیفا توصیه کرد بدون انجام دیدار پلی‌آف یک سهمیه اختصاصی به تیم ملی اوکراین بدهند. حالا همین استقبال‌ها و همدلی‌ها و سمپاتی‌ها در انتظار تیم ملی اوکراین است. شما ترجیح می‌دهید حریف تیم ملی ایران در گروهB جام جهانی اوکراین باشد یا یکی از 2 تیم ولز و اسکاتلند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید