• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161605
+
-

ریزش هولناک برج 10طبقه در حال ساخت در آبادان چندین قربانی و مفقودی برجای گذاشت

بغض ایران در غم آبادان

گزارش
بغض ایران در غم آبادان

برج 10طبقه در حال ساخت متروپل آبادان که قرار بود به مرکزی تجاری - تفریحی در این شهر تبدیل شود در یک چشم برهم زدن به تلی از خاک تبدیل شد و قربانیان زیادی گرفت. این حادثه تلخ در شرایطی اتفاق افتاد که بنابر گفته اهالی منطقه، هشدارهای مکرری درباره ایمنی این ساختمان به مالکان آن داده اما نادیده گرفته شده بود.
به‌گزارش همشهری، برج‌های دوقلوی متروپل در خیابان امیری آبادان قرار داشت. از مدت‌ها قبل یکی از برج‌های متروپل که مجتمعی اداری و پزشکی بود افتتاح و شروع به‌کار کرده و همزمان ساخت برج دیگر در مجاورت آن آغاز شده بود. هرچند در طبقه همکف برج در حال ساخت چندین مغازه که کافه و رستوران شروع به‌کار کرده بودند اما در طبقات هیچ مغازه‌ای راه‌اندازی نشده بود.

برجی که آوار شد
ظهر دیروز در شرایطی که شمار زیادی از کارگران در برج در حال ساخت متروپل مشغول کار بودند ناگهان برج شروع به لرزیدن کرد و در یک چشم بر هم زدن ریزش کرد و به تلی از خاک تبدیل شد.
شاهدان باورشان نمی‌شد برجی که هنوز افتتاح نشده فروریخته است. گردوغبار ناشی از ریزگرد که در شهر وجود داشت از یک‌سو و گرد و خاک ناشی از ریزش برج سبب شد که دیگر چشم، چشم را نبیند. با وجود این از همان دقایق اولیه گروه‌های امداد و نجات از هلال احمر، آتش‌نشانی و اورژانس خود را به محل حادثه رساندند و تلاش برای نجات افرادی که زیر آوار گرفتار شده بودند آغاز شد. هنوز به درستی معلوم نبود که چند نفر در این حادثه مصدوم شده یا جان خود را از دست داده‌اند. وجود چند رستوران و کافه در طبقه همکف و همچنین فعالیت پارکینگ  برج  بر نگرانی‌ها دامن می‌زد. حتی خبری از سوی افراد محلی منتشر شد که از حضور دست‌کم 80نفر در ساختمان در زمان حادثه حکایت داشت اما هنوز هیچ‌چیز به‌طور دقیق مشخص نبود. در همان ساعت‌های اولیه شبکه‌های اجتماعی از تصاویر ضبط شده توسط شهروند- خبرنگاران درباره حادثه ریزش برج متروپل پر شد. شهروندان آبادانی با استفاده از دوربین‌های موبایل‌شان صحنه تلخ و دلخراش آوار به‌جامانده از متروپل را به تصویر کشیده بودند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. از سویی حمید مرانی‌پور، دادستان آبادان از صدور حکم بازداشت پیمانکار و مالک متروپل خبر داد.

آمار مصدومان و جان‌باختگان
در شرایطی که شمار زیادی از نیروهای امدادی از آبادان و شهرهای مجاور مشغول آواربرداری و امدادرسانی بودند 2تیم سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر نیز به محل حادثه رسیدند و  دقایقی بعد پیکر نخستین جان‌باخته از زیر آوار بیرون کشیده شد. مهدی ولیپور، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این‌باره به همشهری می‌گوید: تا ساعت20 دوشنبه‌ (دیروز) این حادثه 6قربانی داشت که 4نفر در محل حادثه جان خود را از دست دادند و یکی از آنها پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. همچنین براساس جمع‌بندی‌های انجام شده این حادثه تاکنون 32مصدوم داشته است. از سویی پیش‌بینی می‌شود افراد زیادی زیر آوار محبوس شده باشند که عملیات بدون لحظه‌ای توقف برای روشن شدن سرنوشت همه حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

پیش‌بینی ریزش متروپل
این حادثه هولناک در شرایطی اتفاق افتاد که مدتی قبل و درحالی‌که ساختمان در حال ساخت بود برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ایمنی سازه ساختمان هشدار داده و پیش‌بینی کرده بودند که متروپل به‌دلیل ناایمن بودن به روز افتتاحیه‌اش نخواهد رسید و پیش از آن تخریب خواهد شد. همچنین تصاویری از مراحل ساخت این ساختمان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد درحالی‌که متروپل مراحل ساخت خود را طی می‌کند اما سقف برخی از طبقات به‌دلیل ضعیف بودن سازه خم شده و احتمال ریزش آنها زیاد است. به‌رغم این هشدارها اما ساخت متروپل به همان شکل ناایمن توسط مالکان آن ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام روز گذشته این ساختمان فروریخت.ریزش این ساختمان آن هم پیش از شروع به‌کار آن در حالی رخ داده که پیش از این مدیرعامل هلدینگ سازنده برج در گفت‌وگویی که مرداد سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شده بود درباره این برج گفته بود: سازه بتنی متروپل کاملا ضد‌زلزله و با شمع‌های ۲۷متری ساخته شده است. وی گفته بود که قرار است در این برج علاوه بر واحدهای تجاری،  فودکورت دوبلکس،  رستوران سنتی دوطبقه،  سالن سینما و پارکینگ طبقاتی با ظرفیت استقرار ۷۰۰خودرو و ... مشغول به کار شوند. 

دستور ویژه رئیس‌جمهور
حالا و پس از ریزش هولناک برج متروپل، رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه ریزش ساختمان در دست احداث متروپل و امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با مسببین حادثه را صادر کرده است. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که به عمان سفر کرده است نیز به محض اطلاع از وقوع این حادثه به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، تمامی امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان و رسیدگی فوری به مصدومان را  به‌کار گیرد. 
رئیس‌جمهور ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان که طبق گزارش‌ها غالبا از کارگران زحمتکش بوده‌اند، دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امداد رسانی برای وی ارسال شود.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.
همچنین وزیر کشور نیز تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد. 
 
آمادگی شهرداری تهران برای اعزام کمک به آبادان
ریزش ساختمان متروپل برای پایتخت‌نشینان یادآور حادثه تلخ آوار شدن ساختمان خاطره انگیز پلاسکو بود. حادثه‌ای که در آن 16آتش‌نشان و 6شهروند جان خود را از دست دادند. شاید به همین دلیل بود که در ساعتی پس از حادثه در آبادان، سخنگوی شهرداری تهران از اعلام آمادگی مدیریت شهری برای اعزام نیرو به آبادان خبر داد. مطهر محمدخانی ضمن عرض تسلیت به خانواده درگذشتگان این حادثه و همدردی با مردم آبادان گفت: تیم مدیریت شهری تهران همدلانه و با نگرانی اخبار آبادان را پیگیری می‌کند و آماده هرگونه کمک هستیم.
همچنین به‌دنبال این حادثه علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حساب شخصی خود در توییتر در مورد حادثه ریزش ساختمان 10طبقه متروپل نوشت: اخبار حادثه ‎ساختمان متروپل شهر ‎آبادان سبب نگرانی افکار عمومی و به‌خصوص مردم عزیز خوزستان شده است، تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش‌نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای محترم شورا آماده کمک و اعزام به آبادان است. برای این عزیزان دعا می‌کنیم.

مکث
متروپل در یک نگاه
برج دوقلوی متروپل از 2ساختمان 10طبقه تشکیل شده که از طریق کوچه‌ای که از میان آنها عبور می‌کند، از هم جدا می‌شود. برج سمت چپ که از چند سال قبل افتتاح شده، برج اداری- پزشکی است و ساکنان آن عمدتا شرکت‌ها و دفاتر پزشکی، دفاتر وکلا و دیگر دفاتر اداری است. به‌گفته یکی از ساکنان برج، صبح‌ها معمولا افراد کمتری در دفاتر خود حضور دارند و بیشتر فعالیت این بخش از برج بعدازظهرها شروع می‌شود. هرچند در این حادثه به برج اداری- پزشکی آسیبی نرسیده و ظاهرا فقط 2تیرآهن از برج بغلی روی آن سقوط کرده، اما باید یادآور شد که صبح‌ها افراد کمی در آنجا حضور دارند و به همین دلیل در این بخش از متروپل، کسی آسیب ندیده است. اما برج سمت راست که قرار بود برج تجاری- تفریحی و پارکینگ طبقاتی باشد، همان برجی است که ظهر دیروز ناگهان فروریخت. این برج هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود و کارگران در طبقات آن سرگرم کارهای ساختمانی بودند و ساختمانی نیمه‌ساز محسوب می‌شد. برج تجاری- تفریحی دارای یک در ورودی از خیابان اصلی است که این ورودی آن را به 2قسمت تقسیم می‌کند و بخشی از برج که کاملا فروریخته، بخش سمت چپ برج تجاری- تفریحی است. تنها مغازه‌هایی که در این قسمت از برج مشغول فعالیت بودند، مغازه‌های واقع  در طبقه همکف و نمای بیرونی هستند. یعنی مغازه‌هایی که نبش خیابان اصلی یا همان کوچه‌ای بودند که از میان برج تجاری- تفریحی و برج اداری- پزشکی می‌گذشت. به‌گفته یکی از ساکنان برج، بقیه مغازه‌ها در داخل مجتمع و طبقات بالایی هنوز به‌طور کامل ساخته نشده بودند و تنها کسانی که در آنجا حضور داشتند، کارگران بودند. با این حال در طبقه ششم این برج تازه‌ساز، دفتری تجهیز و راه‌اندازی شده بود که دفتر هولدینگ سازنده برج بود و از طریق یک پل به برج بغلی(برج اداری- پزشکی) وصل می‌شد و حالا این نگرانی وجود دارد که هنگام فرو ریختن برج، افرادی که در دفتر هولدینگ مشغول به‌کار بودند دچار حادثه شده باشند.این شاهد عینی درباره برج در حال ساخت که حالا بخشی از آن آوار شده نیز می‌گوید: مدتی قبل اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه برج نیمه‌ساز تجاری- تفریحی به‌دلیل ساخت غیراصولی، دچار مشکل شده و بخش‌هایی از ستون‌های آن شکم‌داده و خم شده است. اما بعدا سازندگان اعلام کردند که با بتن‌ریزی، مشکل را برطرف کرده و هیچ خطری برج را تهدید نمی‌کند. ماجرا این است که این برج در حالی فرو ریخت که هنوز هیچ باری روی آن نبود. چند طبقه از این برج قرار بود پارکینگ طبقاتی با ظرفیت صدها خودرو باشد. طبقات دیگر نیز قرار بود هایپرمارکت، فودکورت، طبقات تجاری و تفریحی باشند. حالا تصور کنید که اگر برج افتتاح شده و همه طبقات آن مملو از جمعیت بود و این اتفاق می‌افتاد، ابعاد فاجعه‌ای که حالا رخ داده، چقدر بیشتر و گسترده‌تر می‌شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید