• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161513
+
-

تدارک ویژه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس

گزارش
تدارک ویژه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس

سازمان‌های گوناگونی در برگزاری مراسم برای یادبود سوم خرداد فعالیت داشته‌اند. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس هم برای این روز برنامه‌های متعددی را تدارک دیده است. علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، در نشستی خبری با عنوان «سوم خرداد؛ گرامیداشت آزادسازی خرمشهر و سالروز عملیات بیت‌المقدس» که روز یکشنبه اول خرداد در سالن قصرشیرین این موزه برگزار شد، به تشریح برنامه‌های ترتیب داده شده برای این روز پرداخت.

2 هزار و ۲۲۷ برنامه در روزهای سوم و چهارم خرداد
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس گفت: در آستانه چهلمین سالگرد حماسه خرمشهر و مقاومت دزفول هستیم. عملیات ‌ بیت المقدس یکی از پرافتخارترین عملیات‌های دفاع‌مقدس است که با همدلی و همفکری و پشتیبانی نیروهای مسلح و مردم در نیمه اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد و پس از ۲۵ روز جنگ گسترده و غیرقابل باور در روز سوم خرداد و انهدام کامل دشمن در منطقه عملیاتی  و به اسارت درآمدن ۱۹ هزار نفر از نیروهای بعثی به پایان رسید و یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های دفاع‌مقدس را رقم زد. خرمشهر تبدیل به دژی تسخیرناپذیر شده بود. امکان هلی‌برن وجود نداشت و همه خودروهای خرمشهر را عمودی در زمین کاشته بودند. صدام آنقدر اطمینان داشت گفت درصورت بازپس‌گیری خرمشهر، کلید بصره را به ایران می‌دهم. هیچ‌یک از کشورهای خارجی تصور اینکه ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد نداشتند. با همت ارتش و سپاه عملیات بزرگی رقم خورد و پس از این عملیات رفتار دنیا با ما تغییر کرد. مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با اشاره به برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: در همه استان‌ها و شهرها قریب به ۵۰۰ ستاد مسئولیت راهبری مناسبت‌های ملی دفاع‌مقدس را برعهده دارند که سوم خرداد یکی از نقاط عطف این مناسبت‌هاست. به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با سامانه‌ای که فراهم شده شاهد افزایش کیفیت برنامه‌ها در مناسبت‌ها هستیم. تا امروز دو هزار و ۲۲۷ برنامه برای دو روز سوم و چهارم خرداد در سازمان‌های کشوری، لشکری و سازمان‌ها و بخش‌های مردمی ثبت شده است. حدود ۶۰ درصد از برنامه‌ها ثبت شده و احتمالاً شاهد افزایش این تعداد باشیم. ۲۴۴ برنامه در کل کشور در حوزه کتاب یعنی رونمایی، تجلیل از نویسندگان و… برگزار خواهد شد و از ۶۰ عنوان کتاب جدید رونمایی می‌شود.
رونمایی از اطلس گردشگری انقلاب اسلامی
علی‌اصغر جعفری با ارائه آماری از برنامه‌های متنوع و متعدد این روز گفت: در حوزه تبلیغی و رسانه‌ای ۸۹۲ عنوان برنامه در کل کشور تدارک دیده شده است. ۵۶۴ همایش و یادواره در کل کشور برگزار می‌شود. در بخش هنری و فعالیت‌های گرافیک، نقاشی، خوشنویسی و اجرای موسیقی و تجلیل از هنرمندان، اجرای موسیقی، رونمایی از تندیس و نقاشی از شهدا مدنظر است و ۱۴۶ برنامه تبلیغی هم در کل کشور برگزار می‌شود. در بخش شعر و خاطره ۱۰۳ برنامه را در مجموع برنامه‌ها داریم. در بخش فیلم و تئاتر نقد تخصصی، پخش فیلم، تجلیل از فیلمسازان و کارگردانان و بازسازی عملیات‌ها ۷۳ برنامه پیش‌بینی شده است. ۱۲ پروژه عمرانی را نیز در برنامه‌ها داریم.
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس ادامه داد: برنامه دستگاه‌ها بسیار مفصل است. بنیاد حفظ آثار با همکاری وزارت گردشگری نشست میراث دفاع را برگزار می‌کند. در روز سوم خرداد که به‌عنوان روز میراث فرهنگی و دفاع‌مقدس نام‌گذاری شده، همایشی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار می‌شود. در این مراسم از اطلس گردشگری انقلاب اسلامی که توسط موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس آماده شده و نیز شماره چهار رقمی موزه‌های دفاع‌مقدس رونمایی خواهد شد. همچنین از جمعی از روایتگران، دست اندرکاران دفاع‌مقدس نیز تجلیل خواهد شد. به‌گفته جعفری، اختتامیه جایزه ادبی یوسف در خرمشهر برگزار می‌شود.  همچنین کارگاه آموزشی نوقلمان حوزه دفاع‌مقدس، رونمایی از کتب اسنادی و نقد آثار دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید