• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161500
+
-

گام بلند ایران در توسعه صنایع هوایی

از سیمرغ ایرانی تا پرواز دوباره جنگنده F-14

نظامی
از سیمرغ ایرانی تا پرواز دوباره جنگنده F-14

نیروهای مسلح کشورمان در روزهای اخیر شاهد 2اتفاق مهم بودند؛ از یک‌سو هواپیمای ایرانی ترابری سیمرغ، به‌عنوان جدیدترین دستاورد وزارت دفاع رونمایی و ازسوی دیگر یک فروند جنگنده شکاری رهگیر F-14پس‌از 18سال زمینگیر بودن، ازسوی متخصصان نیروی هوایی ارتش بازآماد (اورهال) شد.
به‌گزارش همشهری، دستاوردهای جدید نیروهای مسلح ایران در حوزه صنایع هوایی نقش قابل‌توجهی در تقویت سازمان رزم نیروهای هوایی کشورمان برعهده خواهد داشت چراکه «سیمرغ ایرانی» علاوه بر نقش ترابری هوایی، می‌تواند در نقش‌های دیگری نیز به نیروهای مسلح یاری برساند.
براساس اعلام مسئولان وزارت دفاع کشورمان، سیمرغ بازطراحی و توسعه یافته‌ هواپیما‌های هم‌نسل خود است که کاملا متناسب با نیاز‌های مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استاندارد‌ها و مقررات بین‌المللی، ازسوی متخصصان داخلی در وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده ‌است.
هواپیمای ترابری سیمرغ که جدیدترین دستاورد وزارت دفاع در حوزه صنایع هوایی به‌حساب می‌آید، نیازهای موجود در حوزه حمل بارهای سبک تا سقف 6تن را رفع می‌کند و گفته می‌شود توانایی انجام مأموریت‌های هواپیمای ترابری در حوزه تجاری و ترابری نظامی، امدادرسانی درحوادث غیرمترقبه و انجام مأموریت‌های تاکتیکی را نیز دارد.
سیمرغ ایرانی که 23متر طول، 25متر عرض و 8متر ارتفاع دارد از قابلیت‌هایی مانند حمل خودرو‌های سبک، امدادرسانی، حمل انواع موتورهواپیما، چابکی و شعاع پروازی مناسب برخوردار است و می‌تواند مأموریت‌هایی مانند حمل مسافر، بار، ادوات نظامی، سرباز و چترباز، جیپ، توپ و مجروح را انجام دهد.

قابلیت‌های سیمرغ ایرانی
کارشناسان معتقدند سیمرغ ایرانی نمونه تکمیل شده هواپیمای «ایران140» است که پروژه ساخت آن از سال‌ها قبل آغاز شده بود و نمونه بازطراحی شده آن مشکلات نمونه قبلی را ندارد. با نگاهی به طراحی هواپیمای سیمرغ، مشاهده می‌شود که این پرنده جدید ایرانی، تغییراتی را در بدنه و طراحی تجربه کرده‌ است. مهم‌ترین تغییر، اضافه‌کردن قسمت رمپ و تغییراتی در بال‌های عقب این هواپیماست. قسمت دم و سکان عقبی آن نیز تغییراتی داشته و سکان آن از یک سکان هفتی‌شکل به یک سکان ساده‌تر از «ایران ۱۴۰» تغییر یافته‌است. همچنین کارشناسان بهینه‌سازی موتور را نیز مهم‌ترین تغییر «سیمرغ ایرانی» نسبت به «ایران ۱۴۰» ارزیابی کرده‌اند.
 هواپیمای ترابری سیمرغ غیر از کاربری مهم خود در حوزه ترابری نظامی، می‌تواند نقش‌های مختلفی مانند هواپیمای جنگ الکترونیک و گان‌شیپ نیز ایفا کند. اهمیت این دو کاربری حتی نسبت به ترابری هوایی نیز بیشتر احساس می‌شود. چون دراین حوزه‌ها چند سال است که ناوگان جدیدی وجود ندارد و باید از هواپیما‌های جدیدتری استفاده شود. البته نسخه جنگ الکترونیک هواپیما‌های بوئینگ ۷۰۷ چند سالی می‌شود که در نیروی هوایی حضور دارند که با توجه به عمر بالا، باید با نسخه‌های جدیدتر جایگزین شوند که سیمرغ می‌تواند یکی از آنها باشد. گفته می‌شود که اگر سیمرغ همه تست‌های پروازی را با موفقیت طی کند و با تقویت بال‌ها و سازه بدنه و همچنین تجهیز به انواع موشک‌ها و توپ‌های بومی مسلح شود، آنگاه قادر است امنیت آسمان ایران را به‌ویژه در بخش زمینی تأمین کند.

پرواز پس‌از 18سال زمینگیری
دراین میان اما رونمایی از «سیمرغ ایرانی» تنها دستاورد جدید نیروهای مسلح کشورمان در حوزه صنایع هوایی نبود و دیروز یک فروند جنگنده شکاری رهگیر F-14، پس‌از 18سال زمینگیری، ازسوی متخصصان نیروی هوایی ارتش در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان بازآماد (اورهال) شد. فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم رونمایی از این جنگنده گفت: امروز شاهد بازآماد یکی دیگر از هواپیماهای جنگنده این نیرو پس‌از 18سال زمینگیر شدن، با 39هزار نفر ساعت‌کار هستیم که به‌دست متخصصان داخلی و با استفاده از دانش کاملا بومی بازسازی شد و در ریل عملیاتی قرار گرفت. امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی گفت: نیروی هوایی یک نیروی دانش‌محور و خوداتکا بر پایه بهره‌گیری از دانش بومی و متخصصان داخلی است که افتخار بازآمادسازی هواپیماهای جنگی همچون F-14 را در کارنامه خود دارد؛ هواپیمایی که ایران تنها دارنده آن درجهان است و وظیفه آن، حفاظت از هسته مرکزی کشور است. وی با اشاره به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: امسال با توجه به اهتمام ویژه نیروی هوایی نسبت به استفاده از تجربیات و دانش نخبگان فنی، توانسته‌ایم دراین زمینه همکاری‌های مثمرثمری داشته باشیم تا جایی که امروز بسیاری از قطعات گلوگاهی این نیرو به‌دست شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید